Vad ca nu avem topic dedicat masinilor electrice, asa ca pun aici niste impresii de la drivetestul cu MX-30.
Am facut un test cam 25km, dintre care 10 pe autostrada si 15 pe drumuri normale (si prepunderent in oras, inclusiv cu trafic ciufulit).
Mie mi-a placut masina in general. Nu-i perfecta, insa mi se pare ca are mai multe puncte forte decat slabe. Daca o compar cu Zoe, care costa la fel, pare din cu totul alt film. Nu stiu la consum cum e in comparatie cu Zoe (si nici nu sunt sigur ca imi pasa) insa la confort e mult peste.
Daca o compar cu CX-30, sa zicem ca ar avea cateva puncte forte:
+ E ceva mai inalta in interior.
+ Motorul fiind foarte silentios, o poti calca ca inecatul, situatie in care trage decent, insa fara sa smunceasca kick-downul sau sa te deranjeze auditiv.
+ Au scapat de piano black, in interior unde e plastic e unul mat, si au bagat si ceva pluta (e editie "aniversara", Mazda implineste un secol si candva faceau afaceri cu pluta 😄).
+ Ambele combinatii de culori de la bord + scaune mi se par mai faine decat la CX30 care sunt ultra conservatoare.
Si cateva puncte slabe
- Usile din spate nu-s la fel de practice.
- Geamurile spate sunt mai naspa decat la CX30, comparabil de naspa cu 3 hatchback
- tavanul vine doar negru (chiar nu stiu ce fumeaza marketingii de la mazda de le place tavanul asta, si la Mazda3 hatch e tot singura optiune).
- nu ma omor dupa textilul gri de pe portiere
- materialele mi se par o idee sub CX30. Insa sunt eco si reciclate!
In plus au renuntat complet la butoanele fizice (cam ca la VAG). Mie asta mi se pare un minus, altora poate li se pare plus, nu stiu.
De tras mi se pare ca trage bine, e agila, da impresia unei masini mult mai usoare decat este in realitate. Mi-au placut si cele 3 moduri de condus (doua ar fi ajuns dupa mine, primul si ultimul :D). Insonorizarea e buna, as zice ca zgomotul de drum e comparabil cu CX30, iar la aerodinamica parca mi s-a parut o idee mai bun la CX30 insa e posibil sa fie iluzie.
Are un zgomot artificial pentru motor insa e OK, nu e deloc intruziv, practic e doar asa o indicatie auditiva despre cat tragi de ea.
In materie de consum, cam suge pe autostrada (si la propriu si la figurat 😄 ) Am luat-o cu o medie de 16.2kwh/100km, care s-a mentinut, e probabil consumul mediu de cand e masina (1300km). Eu pana am ajuns pe autostrada (cam 2km) am avut 16, pe autostrada (10km) am sarit la 22, apoi inca vre 13km de mers usor prin suburbii si oras am ajuns in final la 14.2kwh/100km. La mersul urban poti practic sa franezi aproape exclusiv cu regenerare, daca anticipezi putin (nu se opreste de tot, franeaza doar pana la viteza de crawling)
Cu alte cuvinte daca mergi in oras cu ea, poti probabil sa faci vreo 300km. Daca mergi pe autostrada cu 130 si nu vrei emotii si senzatii tari, dupa 100km incepi sa te uiti dupa prize si s-o lasi mai moale... insa nu cred ca se adreseaza celor care vor autostrada. Bateria e mica, stiu ca autonomia pare insuficienta, insa cred ca isi atinge scopul. E relativ usoara, asta o face economica (Tesla3 desi are o aerodinamica mult mai buna consuma cam la fel), avand o baterie mica ramane accesibila la pret, si oricum deocamdata nicio masina electrica cu baterii nu e facuta pentru drum lung in ciuda marketingului agresiv.
Tipul de la Mazda a spus si o chestie interesanta. Zicea ca tot din motive de ecologie, bateria e facuta sa fie reparabila. Daca crapa sa isi pierde din capacitate spune ca "celulele" duse pot fi identificate si inlocuite individual, cu alte cuvinte nu esti nevoit sa arunci (ca de reciclat putini stiu sa o faca deocadata) o baterie care inca e 80% buna. Insa nu mi-e clar daca se refera la celule individuale, sau la ansabluri de celule, ca daca ar fi vorba de celule individuale ar fi munca de chinez batran sa le identifici pe alea duse... Oricum Mazda imi raman simpatici, nu par sa ia ecologia doar ca pe o chestie de forma, de obtinut pomeni fiscale si marketing mincinos ci chiar mi se par realisti in abordare.
Ca "a doua masina", aia de folosit in oras si imprejurimi, dus kinderul la scoala, mers la cooperativa (unde eventual se poate baga in priza 8 ore cat dam patriei productie), umplut sifoanele etc e absolut OK. Sa aiba acolo un loc garaj langa un S-Klasse pentru drum lung 😉 Pentru un om care nu are deja un S-Klasse, ci stiu eu, o Skoda, s-ar putea ca Dacia Spring ca a doua masina sa fie o optiune cel putin la fle de interesanta...