Jump to content

Dilema


Lucian79

Recommended Posts

De ceva vreme, ma macina si pe mine o intrebare. Folosim cu preponderenta frana de motor in oras sau o scoatem din viteza?

Eu folosesc 90% frana de motor cand ma apropiu de semafoare sau cand ma apropiu de intersectii. Totusi am mai intrebat niste prieteni si ziceau ca stric ambreiajul (are o uzura mai mare-n timp). O fi adevarat sau nu ... poate ne lamurim.

Link to comment
  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da, se zice ca daca mergi cu ea mai mult pe liber decat cu ambreiajul cuplat s-ar strica cutia de viteze, dar deja treaba asta este un mit ! Eu nu merg cu frana de motor decat cand ma duc la munte si cobor prin serpentine, si nu am stricat la nici o masina pana acum cutia de viteze si nici nu am schimbat ambreiajul. De exemplu cand ma apropii de semafor o las din timp pe liber si actionez doar frana cand sunt aproape de semafor, presupun ca multi dintre voi procedati la fel.

Link to comment

Mersul pe ralanti, fara frana de motor, in regim urban, duce la supra-incalzirea motorului, a franelor, la consum inutil de benzina si la poluare. In plus, in caz de urgenta, pierzi exact timpul de care ai avea nevoie ca sa scapi. Asa ca, tipul acesta de rulaj este pagubos si sper ca este folosit de cat mai putini soferi.

Link to comment

Si daca esti in treapta a 5-a de viteza tot la 1000rpm o scoti pe liber ? Mai tare se incalzeste motorul atunci cand folosesti frana de motor decat la ralanti, iar in oras nu cred ca prinzi 100km/h si apoi o lasi pe liber pana la semafor :) asa ca mai lejer este sa o scoti din viteza si sa lucrezi putin din frana.

Link to comment

Puteti voi sa-mi spuneti ce vreti ca eu tot nu va cred. :)

Sa presupunem ca esti in viteza 3, te apropii de un semafor. Ce faci?

Scoti din viteza 3 si bagi a 2-a, da? (frana de motor), apoi treapta 1. :) ) asta e frana de motor ! si nu cred ca voi urmati pasii astia, mai ales in Bucuresti, la munte inteleg, se foloseste frana de motor la greu, dar in oras nu prea vad cum.

Link to comment

Pai poti sa mergi cu a a 3-a sau a 2-a daca vrei in frana de motor pana in jurul a 1000 rpm si-o scoti la liber - depinde de situatie.

Edited by dinoc
Link to comment

La o masina pe injectie cu frana de motor ai consum zero(asa scria intr-un topic pe undeva pe acest forum), dar la masinile c carburatie, scosul la liber este sfant.

Si cred ca "feresti" putin si ambreiajul pt ca nu mai este obligat sa execute si deccelerarea dupa ce a accelerat.

Parerea mea.

Link to comment

Si eu "prefer" tot frana de motor.

Dar nu-mi reuseste intotdeauna. In traficul de la noi nu ai intotdeauna timp sa incetinesti fara sa calci serios frana.

M-am invatat asa din cauza ca prima data cand am avut o masina pe mana pentru mai mult timp a fost iarna ... si cum la Tico pe care-l aveam riscam sa ma duc sanie ... daca apasam frana ... a trebuit sa invat sa folosesc frana de motor ... si am ramas cu obiceiul asta.

Din pacate, frana de motor are si un dezavantaj ... nu se aprinde nimic in spate .. iar in trafic aglomerat risti sa te trezsti cu un berbec infipt in portbagajul tau :( Asa ca in general ... pishc putin si pedala de frana .. .cat sa se aprinda stopurile, daca am in spate vre-un berbec care sta lipit de mine!

 

PS Am avut ocazia sa merg in urma cu vreo 10 ani cu un sofer de TIR ... avea un Volvo ... care mi-a explicat cum ca un sofer bun atinge pedala de frana doar la oprirea pe loc. In rest frana de motor. Poate m-a influentat si chestia asta ... de la Braila pana la intrarea in Buzau ... cat am mers cu el, nu a atins frana decat o singura data in afara de oprirea finala.

Edited by george03
Link to comment

@geroge03. Nu compara un TIR cu un autoturism, acolo e alta mancare de peste, iar pedala de frana normal ca se atinge doar ca sa opresti, ca doar nu o sa opresti in treapta 1 de viteza :) asta doar in cazul in care ai ramas fara frane, doamne fereste ! Frana de motor iarna e valabila la orice masina nu doar la tico (exceptie fac cutiile automate).

Link to comment
Si daca esti in treapta a 5-a de viteza tot la 1000rpm o scoti pe liber ? Mai tare se incalzeste motorul atunci cand folosesti frana de motor decat la ralanti.

Inainte de un semafor sau de a ma opri nu pot fi in treapta a V-a niciodata (nu discutam aici urgenta). Asa ca pot sa ajung doar in treapta a II-a, cel mult a III-a. Daca tu ajungi inaintea unui stop sau bushon in treapta a V-a, comuta in treapta a III-a si este suficient, restul pedala de frana si decuplezi cutia exact inainte de a se opri masina. Comoditatea de a nu adapta treapta la conditiile de trafic ma lasa rece si ea n-a dovedit nici un avantaj, pana acum, in nici un domeniu. Pentru acestia as face piste speciale, ca pentru biciclisti (asemanarea este izbitoare si din spate este chiar deranjanta).

 

In frana de motor, acesta este racit de catre aerul pe care-l plimba. Mersul indelungat la turatia de ralanti este cel mai rau regim la care-ti poti supune motorul.

Nu confundati rulajul in accelerare sub o anumita turatie (mersul subturat) cu cel in regim de decelerare. In ultimul caz, se poate merge cuplat la roti pana atunci cand motorul ajunge la limita mentinere a turatie de ralanti.

Despre motoarele pe carburator fara supapa de blocare a amestecului la decelerare n-are rost sa discutam aici, sunt piese istorice ce se indreapta spre muzee.

 

PS In privinta discului de ambreiaj, daca la plecari de pe loc sau la schimbari in accelerare fortele de frecare sunt intr-un sens, la decelerare sunt in sens schimbat. Ce rau poate sa faca asta ? Poate chiar are nevoie de asta !

Link to comment

Confirm ce zice Tolin ,frina de motor este sfinta si mai mult ajuta decit strica .

Adostar ,iti recomand sa faci un test cind ajungi pe la munte.Adica sa cobori 1km numai cu frana de motor si sa ne spui ce s-a intamplat cu temperatura apei .Acest test o sa-ti raspunda la multe din dilemele pe care le ai in legatura cu frana de motor .

 

PS> si masinile automate folosesc frana de motor ...deci daca o folosesc inseamna ca e buna :D

Edited by BogdanG
Link to comment
@geroge03. ... Frana de motor iarna e valabila la orice masina nu doar la tico (exceptie fac cutiile automate).

Da' cine a zis ca Tico nu franeaza bine ??? La mine era "musai" sau folosesc frana de motor pe ghetzush pentru ca aveam niste cauciucuri destul de uzate :( M-am lipit de altele noi de la firma abia pe la sfarsitul lui februarie ...

Si frana de motor o foloseam cu mare grija, sa nu patesc bucuria cealalta ... din cauza decelerarii prea puternice sa nu pierd controlul ... am patit-o o data (in Galati), dupa aia m-am invatzat minte.

Dupa ce am schimbat caucioacele ... trai neneaca ... ma spargeam in figuri cu Ticozauru' pe zapada (ma chinuiam sa o fac sa derapeze pe zapada batatorita ... copchil tembel ... da' mi-a trecut intre timp)!!!

Link to comment

Confirm ce zice Tolin ,frina de motor este sfinta si mai mult ajuta decit strica .

Adostar ,iti recomand sa faci un test cind ajungi pe la munte.Adica sa cobori 1km numai cu frana de motor si sa ne spui ce s-a intamplat cu temperatura apei .

 

Pai eu ce am scris cateva posturi mai sus ? La munte cobor numai cu frana de motor.

Link to comment

Scade... nu spectaculos, dar depinde si de auratea indicatorului din bord, insa in principiu ar trebui sa scada. Explicatia parca era ca nu se mai produce caldura din arderea carburantului, ci doar din frecare... ceea ce imi pare logic...

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

 

×
×
  • Create New...