Abram Burel Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 (edited) Citat din ultima foaie de specificaţii: AB<<* În repaus, ieşirea nu va acţiona releul. Când e activată, va da "masă".>> Răspuns prompt: Ovi<<E perfect, da-i bataie urgent >> Ai văzut dacă te grăbeşti şi scoţi limba P.S. Totuşi, mi-am aruncat şi eu acum o privire pe schema de la Leganza. Releul e acţionat cu masă prin comutatorul de lumini (ca pe la toate câte am văzut). Deci, unde e problema? Oricum, nu-i frumos să scoţi limba Edited September 6, 2006 by Abram Burel Link to comment
ovi_jer Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Asa asa ) Oricum montez releu pentru ca ma leg pe iesirea releului de la faza scurta.Vreau lumini de drum nu pozitii spate sau iluminare bord . Link to comment
Abram Burel Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 (edited) Uitasem să-ţi comunic oarecum: roşu + negru - albastru intrare portocaliu ieşire Eu zic că te legi cu portocaliu pe 86 de la releul de "headlamps" (care vine la 1 de la... comutatorul de lumini, sîc!). Iluminarea are releu separat de la pinul 3 de la... tot de acolo . P.S. Din grabă (dar n-am scos limba ) scrisesem "contact" în loc de "comutatorul de lumini". Scuze pentru eventualele... stricăciuni. Edited September 6, 2006 by Abram Burel Link to comment
ovi_jer Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 La kalos vin de la contact.Pinul 86 e corect. Link to comment
Abram Burel Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Hai că tot e caldă, uite cum ar trebui să fie DRL-ul după AB (graţie sugestiilor de pe forum şi de aiurea) Acţionează asupra fazei de întâlnire, conform legii Se leagă la: - contact, firul activ doar pe mers - comutatorul de lumini, firul activ pentru orice iluminare - releul fazei de întâlnire, firul ce duce la capătul "rece" al bobinei releului şi probabil la comutatorul de lumini (pot exista variaţii ale schemelor); în caz că nu există releu, se poate poate pune unul cumva (încă nu am studiat toate schemele de Daewoo sau alte maşini) - un buton care permite stingerea/aprinderea "forţată" după împrejurări - un led (ar putea fi şi un beculeţ la o adică, dacă aveţi... resentimente) care să indice starea de funcţionare Funcţionare - se "aprinde": - la un timp predefinit de la punerea contactului (programabil înainte de instalare sau după, dar nu direct de la "bord") şi rămâne aşa atâta vreme cât nu survine o condiţie de stingere - imediat, dacă se trece comutatorul de lumini pe "0", după ce anterior fusese acţionat pe una din poziţii - imediat, dacă se apasă butonul, după ce a fost apăsat în prealabil pentru a-l "stinge" ("re-aprindere forţată") - imediat, dar pentru un timp predefinit (programabil idem), după ce s-a apăsat butonul ulterior "tăierii" contactului (follow me home manual - comanda ar putea fi preluată pe o intrare separată de la închiderea centralizată, dar asta nu mă preocupă prea mult deocamdată - stau la bloc ) - câtă vreme e "aprins", ledul indicator luminează permanent - se "stinge": - la un timp predefinit (programabil idem) de la "tăierea" contactului (follow me home automat - ar deveni inutil, dacă s-ar implementa opţiunea cu comandă de la închidere); ledul indicator se stinge imediat după "tăierea" contactului - imediat, dacă se acţionează comutatorul de lumini pe una din poziţiile "active" ("poziţii" sau "fază"; în general nu contează flash-urile din "stins"); ledul indicator se stinge imediat - imediat după ce se apasă butonul în timp ce e "aprins" ("stingere forţată"); ledul luminează intermitent pentru a atrage atenţia în caz că îl uitaţi aşa După... părerea mea, asta ar asigura maxim de funcţionalitate cu minim de deranj şi s-ar preta la mai toate instalaţiile cu becuri clasice. Ca fapt divers, deşi încă nu mă "pasionează", pentru xenon simplu (numai pe "scurtă", cu halogen pe "lungă", indiferent dacă e vorba de becuri separate sau combinate) ar fi interesant ceva cu acţionarea cu putere redusă pe faza lungă, iar pentru bi-xenon încă nu ştiu. Ia zi Mircea, cât ar face aşa ceva? Link to comment
Abram Burel Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 (edited) Aşaaa... Deci primul prototip DRL realizat aproape după specificaţiile de mai sus poate fi admirat în imaginile următoare. Spre deosebire de specificaţiile iniţiale sau schimbat următoarele: - funcţia "follow me home" este implicită, adică după tăierea contactului farurile vor rămâne aprinse (ba chiar se vor aprinde dacă au fost stinse între timp, asta nu e prea ortodox, dar se mai poate ajusta ulterior ); dacă nu e de interes, atunci se apasă butonul şi se sting; - ledul de avertizare clipoceşte de 7 ori dacă se sting luminile "forţat" din buton (m-am gândit să-l fac să clipească din când în când, dar m-am gândit că ar putea fi enervant) - ledul e albastru - butonul ar putea necesita improvizaţii pentru a putea fi montat (se va rezolva în versiunile "comerciale") - consumul în repaus e 0 (zero) - conectat "doar" la +12V permanent, masă, contact şi releul de fază scurtă, dispozitivul funcţionează după "specificaţiile ovi_jer", adică se aprinde la 20 de secunde după punerea contactului li se stinge la 10 secunde după tăierea lui (perioade care se menţin şi în funcţionarea... complexă) - dispozitivul e complet programabil (are o mufă dedicată, dar programarea lui este, să zicem, specializată - Microchip PIC ICSP ) După asta eu zic să aşteptăm impresiile "cobaiului" (cine ghiceşte?) şi apoi, dacă este interes, aş deschide un sondaj să stabilim nişte "opţiuni" şi apoi voi scoate probabil ceva în... parteneriat Câteva "instrucţiuni": roşu: +12V permanent negru: masă albastru: contact portocaliu: releu fază scurtă verde: +12V iluminare conector LED: atenţie la polaritate - portocaliu la portocaliu; e opţional - ledul sau becul din bord se poate cupla pe ieşirea releului de fază scurtă conector BUT: oricum; e opţional Firele pot fi prelungite cu... grijă Uitasem: e vorba de o cutie de Tic-Tac Edited September 17, 2006 by Abram Burel Link to comment
Mircea Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 Ma ofer cobai cu o masina fara xenoane. Pretul si detaliile mi le trimiti pe PM, ne intalnim, surubarim, facem poze Link to comment
ovi_jer Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Montat pe masina una bucata DRL made by abramburel Lucrat bine si foarte mic incat a avut loc in tabloul de sigurante. Functioneaza fara probleme si respecta timpii de asteptare. Acum pot sa scot la vanzare intrerupatorul de la lumini Link to comment
Abram Burel Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 (edited) La cererea publicului: Cum se poate monta DRL-ul pe Tico Precum ştiţi, Tico e o maşină cu schepsis la faruri. Ceea ce o deosebeşte în această privinţă faţă de suratele ei mai mari este faptul că becurile sunt legate cu un capăt la +12V (permanent) şi cu celălalt la blocul comutator de lumini, atât faza scurtă, cât şi cea lungă. Bineînţeles că şi un releu, hai două, au fost considerate costisitoare şi prin urmare ele nu există ca atare, alimentarea becurilor făcându-se direct prin contactele comutatorului. Şi cum o ciudăţenie nu poate să meargă până la capăt, ei bine, comutatorul mai are un contact prin care alimentează circuitul de iluminare (poziţii, bord) de la +12V, becurile respective fiind conectate cu celălalt capăt la... masă. Care ar fi deci problema? Prin datele de proiectare, DRL a fost conceput să se potrivească direct la toate maşinile care au becurile comandate de un releu a cărui bobină are un capăt la +12V şi celălalt este acţionat de comutator. Practic, DRL-ul va "da masă" pentru acţionarea releului, independent de poziţia comutatorului de lumini (de asta se ocupă... firul verde). Dar Tico nu are releu Soluţia ar fi deci: să-i punem unul! Sunt aici două variante: - să conectăm releul în aşa fel încât şi comanda de la comutatorul de lumini să se facă tot prin el sau - să punem releul doar cât să-i fie bine DRL-ului Prima variantă e puţin mai stufoasă şi depăşeşte intenţia acestui post. Iată însă cât de simplă ar fi a 2-a: Este suficient un singur releu care să aibă un contact normal deschis (30-87 pe schemă, unde este figurat unul 30-87a normal închis, asta depinde de releul folosit SPDT sau SPST - vezi Google ). Nu mă întrebaţi unde trebuie legat exact fiecare fir. Sunt multe opţiuni pentru fiecare dintre ele şi încă nu am făcut bucăţi niciun Tico În principiu, mie îmi place să lucrez în habitaclu. Cu toate că e puţin mai pernicios de umblat la firele de prin bord, e mai "sănătos" atât pentru dispozitive, cât şi pentru circuitele şi legăturile realizate. Cam atât deocamdată Edited September 21, 2006 by Abram Burel Link to comment
dflorescu Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 AbramBurel, poti posta aici schema DRL-ului ? Tare am impresia ca ai scapat din vedere faptul ca atunci cand vrei sa mergi cu faza lunga, DRL-ul tau nu sesizeaza chestia asta si iti tine aprinse si filamentele fazei de intalnire (nu cred ca rezista becurile prea mult in regimul asta). Eu as propune un alt mod de functionare: Montajul va fi in paralel cu stingatorul de lumini, pentru ca este o functie suplimentara, nu una care sa taie din functiunile initiale ale masinii. Alimentare "jucarie" din 15. Oricum cu cheia scoasa nu te intereseaza sa mai ai lumini aprinse. Cand ai contactul pus si usa soferului inchisa (aici punem un condensator-ceva care sa temporizeze), dupa 5-10 secunde va aprinde pozitiile. De ce nu faza scurta? pentru ca la semafoare, noaptea, daca sunt drumuri putin in panta, ii orbesti pe cei din contrasens, recunoasteti si voi ca nu va lasa inima sa-i orbiti. Pentru asta avem nevoie de-un releu, care va functiona oarecum in paralel cu cel care da pe 58 (pozitiile). La deschiderea usii soferului sau la scoaterea cheii din contact, pozitiile se sting. Acum partea cea mai grea (pentru mine, ca nu stiu de unde sa iau semnal cum ca masina merge). Cand masina merge peste-o anumita viteza cat de mica, va aprinde luminile de intalnire. Sub acea viteza le va stinge. Pb care poate apare: in jurul acelei viteze montajul poate da comenzi aprins-stins in rafale, un gen de flash-uri. Trebuie un histerezis (BE555 ?). Tot aici trebuie cules semnalul de la faza lunga: daca e aprinsa, va stinge faza scurta. Bineinteles ca pt comanda fazei de intalnire punem un al doilea releu. Jucaria va putea fi activata printr-un buton separat (in caz ca nu este necesara folosirea luminilor in oras, consider ca montajul poate fi scos din functiune fara a umbla pe sub bord dupa fire). Oricum ma deranjeaza sa aprind luminile ziua, ca nu mai vad ceasul (ala cu ora care comuta luminozitatea ecranului odata cu luminile). In rest: led-uri, fara beep-uri (sa nu caute politistii prin masina dupa cine stie ce detector de radar ca-i aud beepurile de semnalizare), si,,,, ma mai gandesc. DECI: cum vad (semnal electric la Cielo) ca masina e-n miscare ? Link to comment
Abram Burel Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Uf, ai dreptate! Cu schema Mi-am cam pierdut bunele obiceiuri, scuze. Uite-o! Sper să nu te superi dacă nu o să comentez chiar toate spusele tale. Le poţi verifica singur citind puţintel mai sus pe pagină. O chestie pe care însă nu prea am înţeles-o: ce legătură are "dupa 5-10 secunde va aprinde pozitiile. De ce nu faza scurta? pentru ca la semafoare, noaptea, daca " cu DRL-ul? E drept că un "computer de lumini" ar putea analiza multe condiţii şi "ajuta" şoferul cum se pricepe el mai bine, dar totuţi suntem în cadrul unui topic destul de... strict (nu neapărat... limitat ). În ceea ce priveşte faza lungă sunt fel de fel de instalaţii electrice. Precum ne putem aştepta, cu cât maşina e mai mică şi mai ieftină, cu atât instalaţia e mai sumară. Eu am proiectat iniţial DRL-ul pentru o Leganya şi cu un ochi la Kalos, pentru ca pe urmă să încerc să o adaptez la Tico. Se poate. Am tras cu ochiul şi la Matiz - se poate. La întrabarea ta există mai multe răspunsuri, date deja pe topicul ăsta (pe scurt: senzorul de turaţie sau mano/presocontactul de ulei). Eu unul am renunţat la chestia asta. Situaţiile în care vrei să stai cu contactul pus fără să porneşti motorul sunt prea rare şi le poţi "anihila" din... buton (care... este). Eu zic însă că ar trebui să laşi 555-ul în pace. Ăla e mai mult de pus la biciclete (nu pot să nu mărturisesc că urăsc circuitul ăsta ) Postul tău e binevenit - mă simţeam cam singur pe aici. Link to comment
ovi_jer Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Am impresia ca nu toata lumea intelege ce inseamna DRL sau ce prevede nou :Luminile de drum/faza scurta trebuie sa fie aprinse si bineinteles si luminile de pozitie ca fie tot pachetul. Instalatia electrica este clara si la fel pe modelele cielo,espero,nubira sau leganza.Exceptie fac leganza si unele modele de nubira de afara la care faza scurta ramane aprinsa la aprinderea fazei lungi. Deci : releul farurilor alimenteaza comutatorul care schimba faza scurta-lunga.Nu poate ramane aprinsa si faza scurta si lunga la cielo. Link to comment
tolin Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 De la un banal tranzistor in paralel cu contactul din blocul de lumini s-a ajuns la "computer de lumini" ! Se invarte Pamantul mai repede si n-au anuntat astia la Stiri ? Pe cand varianta cu 2 CPU ? Link to comment
Abram Burel Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Sistemul de iluminare face parte din categoria celor ce asigură siguranţa în trafic. Din motivul ăsta nu m-ar mira să fie vorba de două... tranzistoare şi poate şi de 2 CPU Ovi, chestia cu poziţia nu e chiar "bineînţeles", rămânând o opţiune a fiecăruia. Eu unul nu-i găsesc rostul, nici din punct de vedere al siguranţei, nici al... consumurilor Singura chestie ar fi că aproape scapi de comutatorul de lumini (dar ce pui în gaura aia? ) Link to comment
tolin Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Daca fiabilitatea unui sistem scade proportional cu nr. de componente, atunci unde mai e vorba de siguranta ? Ce usor sunt folosite unele cuvinte, suna frumos in urechea celor care nu se pricep ! Link to comment
Abram Burel Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 tolin, n-ar fi mai bine să ne arăţi schema cu un trăznitor? Sistemul cel mai fiabil este ţeapa aia promisă în alegeri: are o singură componentă Din păcate trebuie mai multe, din diverse motive. Link to comment
tolin Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Pentru tine e banala schema (Kalos, altceva nu m-a interesat), desenarea ei mi-ar lua mai mult timp: - emitorul unui tranzistor NPN care sa duca releul acela (BC547, 2N2222) se leaga la borna 3 / 7 a conectorului de la maneta (masa) ; - colectorul se leaga la borna 2 / 6 ( comutatorul dintre releele de faze) ; - baza lui se leaga printr-un rezistor adecvat la presostatul de ulei / borna 8 a soclului de la modulul DLR. Link to comment
Abram Burel Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Sunt convins că schema asta are şi ea limitările ei Altfel, e foarte bună: - tranzistorul ar trebui să fie un BD139 (deşi curentul prin releele ale e relativ mix (X0 mA), nu m-aş risca cu un BC - pentru rezistor, 4,7K / 0,25W ar fi rezonabil Link to comment
tolin Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Schema porneste luminile in locul tau dupa ce a pornit motorul si s-a atins presiunea minima la ulei. Daca n-ai actionat comutatorul pe faza mica, le opreste cand nu mai ai presiunea minima la ulei. DLR traditional n-ar incurca pe mine la utilizarea franei de mana in timpul rulajului, adica foarte des pe timp de iarna. "Daytime Running Lamps The Daytime Running Lamps (DRL) will come on when: The ignition is ON. The light is OFF. The parking brake is released. When the exterior lights are on, the DRL will turn off. To turn the DRL off when idling, apply the parking brake." PS o dioda de protectie intre colector si emitor e binevenita. Link to comment
ovi_jer Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 DRL-ul construit de AB la cerinta mea este usor de montat.Se monteaza exact tabloul de relee si sigurante din compartimentul motor.Fara informatii de la sonda de ulei sau frana de mana(care apropo e de stationare) Dar vorba aceea : dupa razboi multi viteji apar. Link to comment
Moshu Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 @Abramburel> Inteleg ca schema este deja testata Leganza si Nubira. Ma intereseaza pentru Cielo, PM te rog cu detalii. Multumesc. Link to comment
tolin Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Offtopic la offtopic: ... sau frana de mana(care apropo e de stationare). Dar vorba aceea : dupa razboi multi viteji apar. - primul meu post dateaza din 3 Sep. ; - pe timp de iarna, franare pe rotile non-motrice este solutia cea mai sigura ; - n-am nicio vina ca voi vedeti zapada doar cand veniti la Moeciu. Link to comment
Abram Burel Posted September 24, 2006 Share Posted September 24, 2006 (edited) Hai să povestesc cam care a fost logica mea, bazată în principiu pe informaţii adunate de pe net şi pe ce am descifrat în manualele de service Daewoo. 1. Trebuie să ai o modalitate de a determina când trebuie aprinse becurile. Desigur, legislaţia forţează anumite condiţii, dar la bază e ideea că luminile trebuie aprinse când te... deplasezi. De aici intervin o serie de opţiuni: - presupui că dacă contactul e pe MOT, atunci motorul ar fi şi pornit şi că n-o să stai cu el aşa pe loc; prima chestie este destul de adevărată, dar a doua e puţintel falsă, mai ales iarna; "specificaţiile lui Ovi" prevedeau o întârziere menită să compenseze oarecum acest lucru - te legi la presostatul de ulei; asta evită prima "carenţă" a variantei anterioare, dar dacă ai oareşce probleme cu presiunea la ulei, o să îţi cam fâlfâie becurile (situaţia n-ar fi foarte gravă din perspectiva DRL-ului pentru că în astfel de situaţii n-o să mergi prea repede şi zic că chiar şi un poliţist ar fi înţelegător dacă vede becul de avarie aprins; chestia simpatică este că, pentru montajul a cărui schemă am prezentat-o, semnalul de la presostat este identic cu cel de la contact: +12V când "merge" şi 0V (sau lipsă) când "stă" (semnificaţiile "mersului" şi "statului" fiind uşurel diferite aşa cum am arătat); asta înseamnă că modul de conectare rămâne o simplă opţiune de instalare - te legi la senzorul de turaţie; în cazul ăsta va trebui să "manipulezi" cumva impulsurile furnizate pentru a interpreta mersul sau statul; asta nu e în general o chestie complicată; se rezolvă clasic cu un monostabil retrigerabil, iar în cazul dispozitivului meu prin... program rămâne în continuare "eroarea" de interpretare între mersul motorului şi cel al maşinii - te legi la firul care merge la vitezometru; chestia asta poate fi mai simplă sau mai complicată; dacă vitezometrul e acţionat prin cablu (Tico) e pernicios (ar trebui un traductor mecanic/electric); în alte situaţii (probabil toate pentru maşinile noastre) vitezometrul primeşte impulsuri de la senzorul de viteză, caz în care situaţia e asemănătoare cu cea de la senzorul de turaţie; avantajul acestei soluţii este că vom şti exact când se mişcă maşina; se poate eventual stabili şi un prag de viteză, dar asta e destul de discutabil în ceea ce priveşte efectul de lumini ce s-ar obţine în terţe împrejurări Aşa cum este realizată acum, schema mizează pe semnalul KEY (de la contact) şi pentru a se "trezi". În mod normal dispozitivul nu este alimentat (circuitul de la baterie BAT fiind întrerupt de tranzistorul Q5). Pentru a începe să gândească el primeşte tensiune de la KEY prin dioda D3). Chestia asta a fost necesară pentru a implementa stingerea luminilor la un timp după tăierea contactului, după care dispozitivul se "culcă" iarăşi, neconsumând curent. Asta se poate rezolva şi folosind o facilitate a microcontrolerului, dar pentru că nu apucasem să o mai folosesc până acum, am evitat-o pentru a putea satisface termenul clientului În concluzie, folosind un singur fir se poate adapta dispozitivul la diverse moduri de a sesiza faptul că maşina merge sau "merge", ceea ce poate fi o condiţie de proiectare, dacă eşti interesat de mai multe tipuri de maşini. Instalaţiile electrice de Daewoo prevăzute cu DRL (nu neapărat echipate) utilizează presostatul. 2. Trebuie (este concluzia mea) să ai o modalitate de a "ceda" complet controlul luminilor către comutatorul de lumini. De exemplu, pentru Ovi acest lucru nu era necesar. La Leganza, faza mare se aprinde "peste" faza mică, deci posibilităţile de "conflict" sunt destul de mici. În general însă, ideea este că: dacă eşti pe "pilot automat", atunci el face ce ştie, dacă însă vrei să preiei controlul, atunci tu trebuie să hotărăşti ce şi cum. În privinţa luminilor, posibilitatea asta îţi este asigurată de comutatorul de lumini. Ceea ce înseamnă că dacă acţionezi asupra lui, atunci vrei să ai control. Din toată logica asta rezultă că dacă acţionezi comutatorul de lumini în sensul aprinderii lor în orice fel, atunci înseamnă că intri în modul "manual", altfel DRL-ul ar trebui să-şi facă treaba în mod automat. Motiv pentru care dispozitivul pe care l-am prezentat are intrarea ILL ce se conectează pe "ieşirea" releului de iluminare. Aceasta va avea 12V oricând sunt aprinse luminile de la comutatorul de lumini şi "nimic" dacă luminile sunt stinse. Tot el alimentează luminile de poziţie, iluminarea bordului şi lămpile de la număr. O excepţie notabilă sunt flash-urile. Releul de iluminare nu este acţionat atunci când semnalizăm cu faza lungă din poziţia "stins" a comutatorului, ceea ce este justificat. Instalaţiile de pe Daewoo cu DRL au un releu dedicat, care realizează o chestie jmecheră. Releul este acţionat de comutatorul de lumini, dar contactul său este legat la +12V MOT (prin contact), de unde şi efectul obţinut prin combinarea la unele modele cu un "battery saver" de stingere "în trepte" a luminilor la părăsirea maşinii. În esenţă însă, pentru DRL are acelaşi rol de a semnaliza modulului că s-au aprins/stins luminile astfel încât DRL-ul este dezactivat/activat. 3. Trebuie să aprindă nişte lumini Evident, d-aia e făcut. Rămâne întrebarea: care? Legea zice clar: luminile de întâlnire, adică faza scurtă. "Ca să fie tot pachetul" se poate opina că ar trebui aprinse şi luminile de poziţie şi iluminatul bordului. De altfel, în schema de la Leganza (am fost atent să nu mai cad în propria cursă) şi Matiz se reîntâlneşte această idee, în timp ce la Kalos şi Lacetti se merge doar pe luminile de întâlnire. Hai mai bine să vedem care ar fi chestia! Pe de-o parte vrem să contribuim la creşterea siguranţei în circulaţie, deci: să aprindem luminile. Pe de altă parte, creşte sarcina bateriei şi alternatorului, se "uzează" becurile, deci: să stingem luminile. De ce am aprind luminile din bord ziua? Poate de... chi-chi. De ce am aprinde poziţiile faţă ziua, în condiţiile în care avem aprinse luminile de întâlnire? Tot d-aia! Dar becul sau becurile de la număr? Ghiciţi voi! Ar mai rămâne poziţiile spate. Unii ar zice că astea ar ajuta să fi văzut mai bine de cei ce nu mai au timp să te depăşească. Să fim serioşi! Două beculeţe amărâte de 5W, ziua în amiaza mare, privite de la 50-100 de metri! Concluzia mea: legea noastră e bună! Oricum, dispozitivul în cauză e conceput să acţioneze relee, unul, două, chiar mai multe (cerinţele au fost pentru 200 mA, dar duce în principiu mai mult, însă "câte" depinde de relee). Deci, dacă cineva vrea să aprindă tot felul de chestii poate acţiona releele existente în instalaţia electrică, dacă există şi asta prin simple diode inserate pe firul de legătură (dacă este cazul), sau poate adăuga relee opţionale pentru a asigura comanda (de exemplu, cazul Tico de mai înainte) 4. Ar trebui să pot activa/dezactiva DRL-ul. Cerinţa asta nu ţine de... muşchi, ci de exemplu de faptul că eu nu vreau să umblu cu luminile aprinse prin oraş. E destul de greu de imaginat ce "inteligenţă" ar trebui încorporată într-un astfel de dispozitiv, pentru a putea discerne dacă pleci la piaţă sau la drum lung. Prin urmare, DRL-ul a fost imaginat să fie implicit "aprins" (în contrast cu comutatorul de lumini, care este implicit "stins" - chiar dacă l-aţi uitat peste noapte aprins, tot.. stins este) Cu siguranţă însă că veţi vrea să-l dezactivaţi şi eventual re-activaţi după nevoie. Pentru asta n-ar strica un buton, la o adică. O regulă practică spune că "un buton nu strică niciodată" De câte ori însă apare un buton, apar şi problemele. 5. Ar trebui să ştiu dacă am luminile aprinse sau nu. În general, DRL-ul trebuie să fie acompaniat de un indicator în bord care să se aprindă atunci când DRL-ul e "activ" (luminile aprinse). În plus, dacă n-am avut ce face şi am pus buton, ar trebui să fim avertizaţi cumva că avem luminile stinse deşi poate ar trebui să le avem aprinse. Prima chestie se poate rezolva comandând direct de pe ieşirea DRL-ului un bec din bord (este foarte probabil că o diodă va fi necesară pentru ca becul să nu se aprindă şi când aprindem luminile de la comutator). A doua însă a necesitat un... led. De fapt important este faptul că el este comandat separat, astfel încât poate indica stări diferite în moduri diferite. 6. Şi atunci, ce-i cu frâna de mână şi... ce-o mai fi citit fiecare pe ici pe colo? Fiecare firmă concepe şi implementează pe maşini tot felul de dispozitive, care de cele mai multe ori diferă de la model la model pentru acelaşi producător. Nu întotdeauna considerentele sunt funcţionale. De cele mai multe ori intervin factori legaţi de cost, dar şi de înţelegerea fenomenelor şi... psihologiilor cărora dispozitivele trebuie să le facă faţă. Unii de exemplu şi-au imaginat că o frână de mână trasă înseamnă automat o maşină care stă. Ceea ce e adevărat în majoritatea covârşitoare a cazurilor. Numai că unii nu vor să tragă frâna de mână, sîc! Şi reglementările au fost în decursul timpului derutante (şi încă sunt). Concluzii A. Avem o lege bună. B. Cei ce merg mai mult prin oraş şi nu vor să stea cu luminile aprinse, nu au nevoie de aşa ceva, dar vor trebui să-şi rezolve cumva problema aducerii aminte. C. E bun şi un tranzistor plus o rezistenţă (plus o diodă pusă în paralel cu releul acţionat şi cu catodul la +) la o adică. D. Se poate întotdeauna gândi şi ceva mai sofisticat. E. Uneori poate ieşi ceva măcar incomod sau aproape inutil. Off-topic: Un exemplu de gândire adâncă, generată de intenţii lăudabile, dar cu rezultate stupide: În postul ăsta am folosit vreo 10 mecle galbene numite smiley-uri. Când să postez, pas - prea multe! Măsura adoptată: ra-de-rea! Şi nici n-o să mai vedeţi! Edited September 24, 2006 by Abram Burel Link to comment
dflorescu Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 M-am gandit eu: DRL trebuie sa actioneze cand e motorul pornit, nu cand e contactul pus, deci tot avem nevoie de semnalul de la ulei. Cazurile in care am contact pus si motorul nu e pornit sunt f putine: dupa ce opresc motorul, imi dau seama ca a ramas un geam deschis, si il inchid punand doar contactul (daca mai am si farurile aprinse chinui bateria); sau in service, cand e nevoie de contactul pun in treapta ii-a, ca sa nu se blocheze rotile (parca, nu sunt sigur). Eu parca tot m-as lega de VSS - senzorul de viteza. Pur si simplu nu vreau sa tin farurile aprinse decat in mers. Acolo ce "se aude" ? impulsuri sau o tensiune proportionala cu viteza masinii ? @abramburel Ideea ta cu scoaterea pozitiilor (+bord+iluminare numar+stopuri+butoane din bord, usi+casetofon+ce-o mai fi) la functionarea DRL-ului ziua e buna. Referitor la schema ta, n-am priceput mare lucru (ce prelucreaza pic-ul ala, unde da comanda, unde dai in relee...) Imi poti da pm cu lamuriri ? Link to comment
Abram Burel Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Cu scuzele de rigoare, Dacă din 3 kilograme de post, cu referiri destul de explicite la schemă, nu se poate pricepe cam ce gândeşte ea, atunci cam ce ar putea face un "pm"? La un moment dat, înainte de a face o asemenea jucărie disponibilă pentru ceilalţi, vor veni şi explicaţii mai detaliate, iar pentru amatori voi pune la dispoziţie şi codul sau sursa. Oricum, nu intenţionez să deschid o... şcoală de "electronică şi software" (sau cel puţin nu m-am gândit). Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now