hawkeye Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 eu zic ca ar fi bine cand postam consumuri sa specificam (cel putin pe timp de vara) cam in ce proportie aproximativa s-a folosit a/c-ul. Link to comment
arp Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 La 94 cp cat are motorul, nu cred ca aerul conditionat mai face vreo diferenta la consum... mai ales in oras, unde regimul de turatie este relativ scazut si puterea folosita este oricum mica... Link to comment
Abram Burel Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Hmmm, nu cred. Caii aia ies din "garaj" la multe ture, pe care nu le prea prinzi (in vecii vecilor). Daca dai drumul prin oras la A/C se simte al dracului (hai dom'le sa admitem, evident cu acceptul bisericii ortodoxe de care ramura o fi ea, Doamne iarta-ma, ca putem folosi cuvantul asta, ca mi se strica tasta cu .). Si acum am si eu o "bomba". Am uitat sa-mi pun ultima oara benzina de la shell-ul cu puterea lui si am ajuns la Petrom. Rezultatul: 10 Km in plus cu aceeasi cantitate. Nu e eroare de determinare (crede fiecare ce vrea), dar azi m-am dus si am pus tot de acolo. Daca nu ma apuca strechea sa fac vreo excurise, va relatez continuarea fix peste o saptamana. Ah, era sa uit, e vorba eeevident (pentru amatorii de +-suri) de CO95. Link to comment
arp Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Pai exact asta am spus si eu, nu ai nevoie de toti 'caii' prin oras, asa ca motorul are unde sa dea si compresorului A/C 7-8 caluti acolo sa-si faca treaba... Mie nu mi s-a parut ca se simte aerul conditionat la nici un motor peste 90cp inclusiv Kalos. La Cielo cu 75 cp se simtea si bine... Link to comment
Abram Burel Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Ba sa stii ca tocmai am constatat de vreo trei zile de cand am bagat aerul ca se simte. Acum, sa nu uitam ca eu sunt unul din aia "subturati", asa ca e normal sa se simta. Probabil ca daca esti obisnuit sa dai pedala, feedback-ul e mai redus. Link to comment
hawkeye Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 la 1.4 16V 94cp se simte a/c-ul in turatii joase (2-3000 ture). intre 3-4000 ture are acelasi zvac. am mai observat o pornire (foarte) greoaie cu a/c pornit cu a 2-a la viteza foarte mica (10km/h). oricum, se simte, nu se simte, ce se simte e clar... atmosfera foarte "cool" care nu as da-o nici daca ar creste consumul cu 2-3 litri/100. Link to comment
ASIMO Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 250 km = 25 litri. FIX. Petrom 99+. Rezulta 10l%. Urban 100%. 80% AC pornit. Din cunostintele mele (de dig ) AC-ul ia cam 2l% in oras si 1l% afara! AC-ul se simte in consum, sunt sigur de asta. Cand consuma masina cel mai mult in oras? Cand pornesti dupa loc sau cand trebuie sa mergi ca melcu' (...tusti ), nu? Arghhhh... acolo se simte AC-ul cel mai mult. Caii aia in plus cer mancare... Asa ca... Eu as fi vrut sa fac un consum urban fara AC, sa vad ce iese. Da' acum nu mai vreau! Link to comment
arp Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 in nici un caz nu iti consuma 2% in plus in oras din cauza a/c-ului. Umbla vorba de 1% dar eu in continuare cred ca este valabil la motoarele mici/slabe. Mie nu mi s-a modificat consumul de cand folosesc clima. Ma rog, mai cercetam... Link to comment
Abram Burel Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Inca nu am cifre documentate despre consumul datorat A/C, dar ceea ce pot spune ca normativul (pe la firmele care inca mai lucreaza cu foi de parcurs la masinile de servici ) este de 1,5l/ora de utilizare. Avand in vedere ca A/C-ul consuma nu in functie de distanta, ci in functie de urata utilizarii (si evident temperatura ambientala, dar pe asta e mai greu sa o socotesti), mi se pare normal sa se calculeze asa. Cat este exact consumul spuneam ca nu stiu, dar stiu ca normativele astea sunt destul de stranse (n-am reusit sa scot niciodata mai mult de 1 l/% ca sa mai fac si eu cate o excursie). Daca e sa luam macar 0,5l/ora, atunci pentru un mirific 25 Km/h viteza medie, ar rezulta 2l/%! Eu unul m-am cam obisnuit sa-mi sufle vantul prin chelie (nu ca as fi avut decapotabile, dar nici A/C, ce sa mai vorbim de par), asa ca inca mai merg in majoritatea timpului cu geamul deschis si doar din cand in cand mai dau drumul la aer. A mai fost un test pe la MythBusters, dar s-au sfiit sa dea valori "directe", au facut doar comparatii si n-am stat sa fac "reverse engineering" pe rezultatele lor. Link to comment
tolin Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 in nici un caz nu iti consuma 2% in plus in oras din cauza a/c-ului. Umbla vorba de 1% dar eu in continuare cred ca este valabil la motoarele mici/slabe. Mie nu mi s-a modificat consumul de cand folosesc clima. Ma rog, mai cercetam... <{POST_SNAPBACK}> Nu era vorba de 2%, ci de 2 litri, adica intre 20-25%, in urban. Surplusul nu depinde de putere motor (mic/slabe), ci de cantitatea de energie consumata de A/C. adica de durata si diferentza de temperatura. Cel putin asa zice fizica si nu vorba care umbla. Link to comment
MCojo Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 (edited) In consumul de mai sus am avut aerul conditionat cam 10%si benzen OMV95...Acum am facut un plin cu Petrom 99+ si nu simt nici o diferenta la mers, nu e mai nervoasa, nimic...doar la buzunar...Astept consumul Edited May 27, 2005 by mcojo Link to comment
arp Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 (edited) Evident ca era vorba de 2litri la suta si nu de 2%...restul se pare ca au inteles... Merci de lectia de fizica, dar n-are nici o legatura...Un motor puternic va avea suficiente resurse sa invarta si rotile si sa tina in functiune un compresor de a/c fara a face un efort prea mare si deci fara a afecta consumul intr-un mod semnificativ...Un motor mic/slab va munci insa mai aproape de limita lui superioara sa faca aceleasi agregate sa functioneze. Tot fizica este si asta dar si un pic de logica, my friend! Edited May 27, 2005 by arp Link to comment
ASIMO Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 @arp, man sunt de acord cu tine ca motorul puternic face un efort mai mic sa faca fata AC. Aici insa vine in calcul turatia, zic eu! Daca pun AC-ul sa mearga la peste 2500 rpm, nu simt diferenta. In schimb, daca il pun la ralanti sau pe la turatii mici, sub 2000, se simte (si se aude) diferenta de ton a motorului. Si in oras, din stop in stop n-ai ce face si tre' sa treci si prin turatiile mici inainte de a ajunge la peste 2500 (unde nu stiu cat vei sta!). Si treci foarte des! Asta daca nu stai cu degetul pe AC, si ii dai drumu peste 2000 rpm, si cum scade sub il opresti! Oricum, vara consumul e mai mare datorita AC, iarna e mai mare, ca e iarna, deh! Deci per total, masina tot cam atat va consuma tot anu', zic eu! Parerea mea! Acu' nu tre' sa luati in serios "calculele" mele. Asta e parerea mea, care este! Oricat ar consuma Kalosul eu zic ca merita! Consumurile astea le-am facut de dragul statisticilor. In rest, de acum inainte numa' de bine! Cand vrea gaz ii bag! In rest, yhaaaa ! Link to comment
tolin Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 @arp > my friend, eu nu predau fizica si nici logica, eu am citat exact ce ai scris si am corectat pentru ca cineva sa nu ramana cu impresia unei greseli de tastatura, % in loc de L, pentru ca diferentza era prea mare. Acum o dam pe fizica si pe logica: un A/C este creditat cu 10% din consum, in medie, mai mult in urban si mai putin invers (nu o spun eu, asa am citit), indiferent de masina. Automobilele cu volum mare au de regula motoare mai puternice si invers. Consumul A/C depinde si de volumul de aer ce trebuie sa-l raceasca si de suprafatza de absorbtie a caroseriei. Rezulta ca procentul de energie consumata de A/C din cea dezvoltata de motor este cam constant. Exceptiile intaresc regula intotdeauna. Recunosc, rationamentul este personal si nu are pretentia de lege. Problemele de turatie instabila la ralanti cu A/C cuplat tin de o lipsa de procedura de invatzare ralanti (Idle Lean) cu A/C cuplat la momentul indicat in manualul de service a masinii respective. Asta e sigur. Link to comment
marr Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Pe mine nu m-a interesat prea mult cat consuma cu AC sau fara. Ma intereseaza mai mult confortul si tinuta de drum. Intr-adevar, la turatii mici se simte putin AC-ul (si daca opresc radioul, se si aude la ralanti cand apas butonul). Intre 2000 si 3000 de ture se simte foarte putin, iar peste 3000 este insesizabil. Referitor la ce spune @tolin_afc: "Automobilele cu volum mare au de regula motoare mai puternice si invers. Consumul A/C depinde si de volumul de aer ce trebuie sa-l raceasca si de suprafatza de absorbtie a caroseriei. Rezulta ca procentul de energie consumata de A/C din cea dezvoltata de motor este cam constant" Poate rationamentul este corect la masinile cu climatronic. Acolo, compresorul "munceste" pana aduce temperatura interioara la valorile prestabilite. La cele cu AC, nu prea, deoarece aici intervine subiectivismul fiecaruia (fiecare simte altfel "starea de bine"). In plus, fiecare are alt stil de utilizare a AC - unii "baga mare" pana se racoreste in masina si-l opresc, altii il lasa sa mearga molcom, pe grilele de dezaburire, la turatia 1 a ventilatorului, tot timpul. Aici nu prea mai conteaza volumul masinii. Link to comment
arp Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 (edited) Ok, sa ne intoarcem la exemplul Kalos-ului, masina mica cu motor relativ puternic raportat la masa/volum. Aer conditionat manual. Compresorul merge permanent si constant sau nu merge deloc in functie de cum este pornit sau nu. Presupunem ca merge permanent compresorul, soferul doar regland debitul de aer/ amestecul rece/cald. Din datele de mai sus asta inseamna ca motorul este grevat permanent de o sarcina suplimentara: o"piedica" suplimentara echivalenta cu o greutate mai mare a masinii, cu un coeficient aerodinamic prost sau daca daca pui masina sa traga dupa ea un sifonier. Piedica asta suplimentara in cazul A/C asa cum am mai spus este o constanta. Si cum compresoarele nu sunt direct proportionale cu dimensiunea motoarelor ci sunt dimensionate in functie de volumul habitaclului rezulta ca pe masura ce creste motorul dar habitaclul ramane relativ mic si volum de racit mic (cazul unui Kalos chiar) compresorul va fi dimensionat in functie de acel volum si va reprezenta procentual o piedica tot mai mica in calea motorului. Asta inseamna ca aerul conditionat va influenta consumul intr-o masura din ce in ce mai mica pe masura ce puterea motorului creste pe o caroserie care nu se mareste semnificativ - cazul multor masini de altfel. Acum ca sunt 1L% la Kalos, ca sunt 0.5% la Kalos consumati in plus strict din cauza A/C mi se pare foarte greu de calculat. Intrebari, comentarii, caterinca anyone? Edited May 28, 2005 by arp Link to comment
alx Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Pai numai caterinca pentru ca tot ce ai spus tu e adevarat si logic. Link to comment
DomnulRobert Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Daca folosesc dezaburizatorul consuma mai mult ? Link to comment
NFS Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Teoretic da, practic cred ca diferenta e nesemnificativa! Tot teoretic, si cind aprinzi farurile sau cass-ul consumi mai mult! Link to comment
alx Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 tot teoretic si cand folosesti semnalizatoarele, consuma mai mult... pb cu 0.00001 l/100 mai mult... ) Link to comment
Abram Burel Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Sa presupunem ca mergi la o viteza de croaziera de 100 Kmph la care folosesti 70 (sa zicem) din cei 94 de cai. Sa mai presupunem ca in intervalele foarte mici, dependenta consumului de putere este liniara (justificat). 70 CP = 70 * 736 = 51520 W Sa vedem cu cat se modifica consumul daca aprindem plafoniera (adica 10W, sa zicem) aplicand presupunerea de mai sus: delta consum relativ= 10 / 51520 ~ 0,02% Adica, pentru un consum instantaneu de 7l/%, rezulta: delta consum absolut = 7 * 0,0002 = 0,0014 l/% = 1,4 ml/% O fiola mica de algocalmin are 2 ml. So, daca te duci la Pitesti (de la Bucuresti) pe A1 ai ai chef sa mergi cu plafoniera aprinsa trebe' neaparat sa ai doua fiole mici de benzina la tine. Link to comment
arp Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Beton! Acum calculeaza te rog de cate pungi de ser fiziologic echivalent benzina (V= 0.5l) am nevoie ca sa fac un drum dus-intors pana la Constanta din Bucuresti pe A2 cu vant din fata, avariile si plafoniera pornite, claxon la fiecare 10 km timp de 3 secunde si flash-uri la cei din fata din 30 in 30 sec. Link to comment
Abram Burel Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 fftopic: He, he, he! Pentru calculul asta iti trebuie fix doua pungi ser fiziologic echivalent bere (acelasi volum sau... mai mare). Link to comment
body Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Probabil ca sunt offtopic dar nu cred ca un Kalos( adicatale ACul de la Kalos) ia 2 litri la suta in oras pt ca o LandCruiser la motor de 4,5 litri lua (aerul conditionat) in jur de 3-3,5 litrii la suta . Chiar faceam misto de un coleg cu Tico , cum ca acel compresor de AC la LandCruiser ia cat Ticolosul lui ! Bafta PSAzi umplu si eu iar rezervorul si va spun cat mi-a luat ! Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now