FLEX Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 ... sau de ce ti-e frica, nu scapi! Aseara, nerabdator sa ajung la intilnire (prietenii stie de ce 8) ) dau contact, pleaca motorul si aprind farurile ... face un flash scurt si gata ... nu mai am faza scurta! Ajung orbecaind la Palat (intre timp bag unghia in git cind vad motoarele trecind pe la Dristor ), ma minunez de marimea adunarii, imi spun oful, banuiesc eu ca e siguranta, o extrage emi, era buna ... de altfel, a extras-o pe cea generala de 20A, de faza lunga (aveam faza lunga!!!), pentru faza scurta sint sigurantele F11 si F12 (10A), stinga si dreapta ... azi dimineata le cercetez si pe alea, bune si ele ... scot becurile, ele erau de vina, arsa faza scurta ... LA AMINDOUA, IN ACELASI TIMP! Pina una-alta, am luat un bec Selum halogen H4 55/60, ca ma bate gindul la niste Philips-uri All Weather (btw, Selum-ul asta romanesc e cu vreo 20% mai mare in bulb decit Philips-Korea de pe masina ) sa ma tirii cit de cit zilele urmatoare pina dau de comoara ... Am totusi o nedumerire: DE CE S-AU ARS ALEA? de ce dintr-o data si de ce amindoua? Am dat prea brusc de manetica si n-am facut o mica pauza pe pozitii? Am dat drumul la faruri prea repede dupa pornirea motorului? Faptul ca circul in afara orasului permanent cu ele aprinse le-o fi consumat resursa, atit ca ore de functionare cit si ca cicluri on/off? Oare daca ma scormonesc de marunt si imi iau Philips-urile All Weather le prajesc si pe alea? pot banui vreun defect la electrica? sa mai merg un timp oarecare cu Selum-uri, ca sa vad care-i faza, ca macar nu-mi pare rau de ele? (85.000ROL/buc.) ... fir-ar sa fie, poa' sa se rupa masina-n doo si sa iasa bielele prin baia de ulei, numa' defecte electrice sa n-am! Link to comment
zalmoxis Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Felix s-au ars ciudat eu banuiesc ca releul (alternaorul) ar putea incarca prea mult n-ar fi rau sa incerci sa -ti verifici instalatia electrica !!! Link to comment
Mishu Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Asta imi aminteste de vechia mea dacie: intr-o toamna mi se arde becul din stanga. Cumpar un halogen nou, dupa o saptamana se arde iar. Cumpar un halogen nou, dupa o saptamana se arde iar. Ma enervez, cumpar unul obisnuit si nu mai am probleme! Se pare ca masina cerea "bec de origine", nu aiureli :eyespin: Edit: pe dreapta aveam halogen care statea bine merci! Link to comment
strumfuadi Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 pai toata chestia e ca farul [blocul optic] sa fie proiectat ptr a disipa caldura generata de un halogen.. daca nu e, ceea ce cred ca se intampla la dacie, se incingea pana facea buf.. flex, in acelashi timp nu se ard doo becuri niciodata. iar becurile nu se ard fiindca curentul prin ele trece "prea" rapid.. e posibil sa fi dat un spike [un varf de tensiune] alternatorul inainte sa apuce releul sa regularizeze treaba la 14,4V.. SAU.. un defect electric.. dar tzinand cont ca sigurantzele sunt intacte, ma indoiesc (probabil ca a fost un varf de tensiune, nu shi de curent...) Link to comment
zalmoxis Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Pai varf de tensiune nu-i tot aia cu varf de curent euparca asa stiu ca U=RI... :?: Link to comment
strumfuadi Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 zeule, ma duc sa pun de o cafea... ai perfecta dreptate, practic potzi spune ca I=U/R, P=UxI, etc o creshetere de tensiune atrage dupa sine o creshtere a curentului printr'un anumit consumator. Probabil ca acea creshtere de tensiune despre care ziceam a generat o creshtere a curentului in limitele sigurantzei , fara a o arde (in mod normal pe faza scurta curentul prin sigurantza este de cca 3,8A, fatza de 10 cat are sigurantza..). Insa filamentele au cedat.. zic shi io.. ps: mashina lui flex va fi mereu o enigma pentru noi ashtilaltzi.. :-D Link to comment
florinbad Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Ba nu-i asa! Dupa cizelarea masinii lui NFS, din resturile ramase a fost incropita ad-hoc masina asta nazdravana a lui Flex ! Link to comment
emi2009 Posted October 15, 2004 Share Posted October 15, 2004 Felix s-au ars ciudat eu banuiesc ca releul (alternaorul) ar putea incarca prea mult n-ar fi rau sa incerci sa -ti verifici instalatia electrica !!! Shi eu sunt de aceeashi problema...dar mai poate fi shi un scurt...de la apa ...umezeala... Parerea mea!!!!!!!!! Link to comment
Doru Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 Flex, verifica bornele de la baterie. Trebuie sa fie perfecte. O lipsa de contact si alternatorul scapa de sub control. Daca sar doar becurile este bine. Sa nu sara ECU ca e de jale. Intr-o situatie similara l-am gasit pe drum pe unul cu o Dacie. Avea toate becurile arse, releul de semnalizare, radio, etc. Am refacut conexiunea cu bateria, am pus un bec pe semnalizare stanga-spate, am scurtcircuitat firele calde de la releul de semnalizare si a mers "lipit" de bara mea din spate pana la prima benzinarie unde a pus si restul de becuri. De... duminica, bani, si altele. Mai era si din Bucuresti. Bine ca era Dacie ci nu avea si alte electronice. Link to comment
hitman Posted October 16, 2004 Share Posted October 16, 2004 Daca becuriile de la faza scurta sint puse in paralel, exista posibilitatea ca daca un bec de pe o ramura a circuitului s-a ars, prin cealalta ramura a circuitului (deci ramura cu becul ramas healthy) sa ai un spike de tensiune pt o ms si QED daia sa ars becul celalalt sanatos!!! Un bec se poate arde in doua moduri: fie prin ruperea filamentului fie pri hai sa zicem 'impuscarea' lui caz in care pt o ms cele doua 'sirme' care sustin filalmentul ar veni in contact direct datorita rezistentei fff mici de 'impuscare'. Link to comment
Satori Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 hitman, asta nu inseamna ca ar fi trebuit ca siguranta sa se autosesizeze si sa ia atitudine? Link to comment
hitman Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 Ba da, da vezi tu sigurantele astea au si ele niste curbe de lucru, in functie de curent (nu tensiune!!!). Par examplu: sigurantele de motor electric au o curba care sa permita suprasarcini usoare. Altfel, la fiecare pornire de motor electric s-ar arde siguranta! Circuitele electronice au sigurante cu delay=0 care se ard instantaneu altfel s-ar arde circuitele. Revenind la oile noastre, sigurantele astea de la masina sint si ele un fel de 'groso modo protection', ca sa zic asa. Deci nu te astepta sa arda la fiecare bubuiala de bec! Inclusiv acasa la tine, cind se ardea becul tot timpul, se ardea si sigurantza? Link to comment
sprite Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 ...cred ca a fost totuşi o coincidenţă. Bornele erau in perfecta stare şi neoxidate, strânse bine... Se mai întâmplă... :? Link to comment
Satori Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 > Da, dar apoi am supralicitat la A suportati ca sa scap de faza asta. Link to comment
Zetics Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Guys, putin off topic, pot sa pun neshte becuri mai maricele pe ticozaur? Ca astea originale, 45/55W au inceput sa mi se para de-a dreptul chioare...cind am vazut ce apare tot mai des prin sat. Ma gindeam la un 55/60? Rezista cablurile la o crestere de aproape 1A? Cheers Link to comment
claz Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 FLEX, ar mai fi o varianta: se poate intampla sa nu fie tocmai perfect contactul de la maneta, cel care comanda faza mica; in aceasta situatia, nu ar da numai o comanda ferma, ci mai multe comenzi foarte scurte (contact imperfect); asa s-ar explica de ce s-au ars AMBELE in acelasi timp, insa fara sa afecteze si alte aparate de la bord, daca am inteles eu bine). Daca ar fi probleme de incarcare, ar fi trebuit sa se mai arda ceva... Ca metoda de verificare a aceste ipoteze, iti propun sa folosesti un frecventmetru legat direct pe faza scurta, si sa vezi cate impulsuri primeste. Daca este mai mult de unul la o comanda, trebuie sa demontezi / schimbi contactul. Daca nu e de la asta, inseamna ca e bântuita, si atunci depanatorul se numeste exorcist mod1: nu stiu exact cum este comandata faza mica; adica nu stiu daca nu cumva este prin releu. Daca este prin releu, trebuie vazut sa fie infipt bine in soclu, pentru ca si un contact imperfect la bobina de comanda a releului poate sa genereze mai multe impulsuri... Link to comment
FLEX Posted October 19, 2004 Author Share Posted October 19, 2004 claz, cred ca le-am prajit eu, cu minuta mea cea nerabdatoare ... am dat cheie la motor, ala a pornit si aproape concomitent cu lansarea motorului am dat destul de precipitat pozitii si faza scurta rapid, una dupa alta, poate nici n-am controlat cursa manetei pina la capat. De acum, fac precum pensionarii , astept sa se stabilizeze motorul in turatie, aprind pozitii, fac o mica pauza, aprind faza scurta cu o miscare completa ... 8) Link to comment
sprite Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 claz, cred ca le-am prajit eu, cu minuta mea cea nerabdatoare ... ...mai nene, io cred ca aveai becurile cam zdruncinate. La propiu. Si tu recunosti ca mergi destul de infipt si mai sari si prin gropi... Ei, de la atata zguduit, in timp, spirala filamentului si-a modificat usor forma... poate chiar au atins doua spire si gata! S-au ars! Eu pateam frecvent chestia asta la Oltcit, unde farurile aveau un pic de joc in clemele de fixare... se misca tot blocul optic. Am schimbat vreo trei perechi pana mi-a picat fisa... (noroc cu o groapa mai mare, cand mi s-au stins in mers ). Dupa ce am strans clemele, nu s-au mai ars... PS: ...repeta figura cu inca o pereche, si ai sa vezi ca nu se ard, indiferent cat de repede le aprinzi... Link to comment
FLEX Posted October 19, 2004 Author Share Posted October 19, 2004 Si tu ai dreptate ... da' experiente nu fac, fiindca de la datul prin gropi nu ma pot abtine Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now