LittleM@n Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Salut! Am un Yaris din '99 si as vrea sa ii pun faruri de ceata. Farurile si becurile sa zicem ca le am (originale, Toyota). Dar reprezentanta nu imi poate vinde decat atat, mai multe despre instalatie ei nu stiu. Deci nu stiu daca am sau nu instalatie trasa (din ce stiu si am vazut nu ar fi nimic), deci ramane sa o fac singur. Am rascolit tot internetul, dar in final cred ca aici am gasit locul potrivit sa intreb. Deci, pentru montaj, eu m-am gandit sa o fac in felul urmator: sa trag un fir de la siguranta MAIN (60A) de la baterie (de aici vin principalele componente, gen faruri, stopuri, demaror, etc; cealalta varianta ar fi sa trag prin siguranta pentru accesorii de 100A), pe firul acesta sa pun o siguranta de 10A, din ea sa plec cu doua fire la becuri, iar de aici sa ma intorc cu amandoua la un intrerupator (eventual cu inca o siguranta de 10A inainte), iar de la intrerupator la caroserie cu alt fir pentru impamantare. Am judecat bine? Acum stiu ca exista relee, si chestii ceva mai complicate (si poate mai sigure). M-as baga sa fac si alte variante (mai bune), dar nu stiu exact ce inseamna si ce face un releu, deci nu-l pot aplica. Iar cat despre sigurante, m-am gandit logic ca un bec consuma 55W, deci la 12V rezulta ceva mai putin de 5A er bec. Deci amandoua la un loc ar avea mai putin de 10, nu? Si de asemenea, foarte probabil voi pune si un kit xenon, deci dupa siguranta de 10A, sa urmeze kitul cu becul pentru fiecare far in parte... merge asa? Si, ca o ultima intrebare, ce componente mi-ar trebui (ma refer in mod special la grosimea firelor sau rezistenta pe care trebuie sa o aiba, din ce sa fie facute, etc). Multumesc mult. Link to comment
Mircea Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Am judecat bine? Acum stiu ca exista relee, si chestii ceva mai complicate (si poate mai sigure). M-as baga sa fac si alte variante (mai bune), dar nu stiu exact ce inseamna si ce face un releu, deci nu-l pot aplica. Iar cat despre sigurante, m-am gandit logic ca un bec consuma 55W, deci la 12V rezulta ceva mai putin de 5A per bec. Deci amandoua la un loc ar avea mai putin de 10, nu? Si de asemenea, foarte probabil voi pune si un kit xenon, deci dupa siguranta de 10A, sa urmeze kitul cu becul pentru fiecare far in parte... merge asa? Si, ca o ultima intrebare, ce componente mi-ar trebui (ma refer in mod special la grosimea firelor sau rezistenta pe care trebuie sa o aiba, din ce sa fie facute, etc). Multumesc mult. Nu. Releele d eprotectie sunt un must in instalatiile electrice auto. Sfat! Daca nu te pricepi, nu te baga, astea iau foc! Electrica auto tine si de fizica, pe care vad ca o aplici foarte bine, dar si de protectii prin relee, la care zici ca nu te pricepi, asa ca mai bine apelaza la un electrician. Eu as face in felul urmator: As cauta unde este comanda la stopul de ceata. De acolo as lua un + si l-as folosi pentru a da comanda la un releu de minim 45 de amperi curent de rupere. Apoi as lua + direc de pe baterie, sigurantat si prin releul de comanda l-as duce la proiectoarele de ceata si gata. Masa o iei de unde vrei de pe caroserie sau direct de pe baterie. In felul acesta, ai avea un circuit care ar implica siguranta in exploatare si imposibilitatea aprinderii proiectoarelor fara sa aprinzi pozitiile. Dar iti repet daca nu stii bine cum sa faci chestia asta, nu te baga, apeleaza la un electrician. Link to comment
Abram Burel Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Citeste pe aici: http://www.rallylights.com/hella/Relays.asp (si link-urile de pe pagina respectiva) Link to comment
LittleM@n Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 (edited) Multumesc mult pentru raspunsuri. Cat despre lua comanda de la stopul de ceata, asa m-am gandit si eu initial. Dar, in general nu vreau sa aprind si stopul de ceata si proiectaorele. Iar pe baza schemei electrice pt actionarea farurilor si a stopului de ceata, am conceput-o pe asta. Si gandindu-ma mai bine, sa montez releul in circuit m-am gandit sa-i fac asa: iau + de la siguranta de main de 60A de la baterie, pun o siguranta de 20A (multumita lui Abram Burel am vazut ca pentru farurile cu xenon initial e nevoie de un curent mai mare) si il duc la releu pentru alimentare, si plec de aici cu un fir ( pe care il despart in doua) la proiectoare la + -ul lor. Tot in releu iau masa de pe tabla masinii, iar comanda sa o iau tot de la plusul bateriei...sau da, de la pozitii...da, ce zapacit sunt, adica de la plusul intrerupatorului de la stopul de ceata...da, e ce a zis ci Mircea :blush: Sorry. Ce zapacit sunt... Iar minusul de la proiectoare unde-l pun in calcul? tot pe tabla, dar cu o siguranta intre? Si de ce releu am nevoie mai exact? (din ala cu tensiune de rupere de 45A de care ziceti voi) Vreau si eu un nume, daca se poate, ca n-am idee (si sa nu mi se arda in 2 zile ) Iar ca fire, mai intreb odata, exista o preferinta anume? trebuie sa fie de o anumita grosime? Merci! Edited April 26, 2007 by LittleM@n Link to comment
tolin Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 ... Dar, in general nu vreau sa aprind si stopul de ceata si proiectaorele ... De ce ? Exista ceata doar in fata sau doar in spate ? Link to comment
costinel Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 @LittleM@n: siguranta se pune doar pe plusul instalatiei, nu si pe minus (masa). In ce priveste grosimea conductorilor, da, ele trebuie sa aiba un anumit diametru, pentru a suporta amperajul consumat de instalatie (proiectoare, in cazul tau). Daca ai prin zona un magazin dedicat care vinde conductori electrici, poti sa-i intrebi pe ei grosimea indicata (au tabele cu sectiunea in functie de amperaj). Ca releu pentru comanda proiectoarelor, poti folosi chiar unul de Dacia, de faruri sau proiectoare; sunt ieftine si destul de fiabile. Link to comment
LittleM@n Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Nu, am momente in care, oricum ar fi afara (kit ca nu e ceata), nu vad in fata...sau vad foarte slab. Nu stiu de ce, iar singura explicatie pe care am gasit-o a fost ca este din cauza becurilor de la faruri (care in anumite conditii merg excelent) dar si a formei pe care o au... Eu tot sper sa vad mai bine si cu alea jos... Da, ma gandeam si eu asa...dar eu nu sunt sigur daca am dreptate cand spun ca un far cu halogen are nevoie de 5A...iar daca iau de 15A ca sa fiu sigur, s-ar putea sa aiba rezistenta prea mare...sau nu...d-asta va intrebam pe voi. O sa ma duc atunci si la magazin de electrice si o sa-i intreb acolo de releu. Si multumesc ca m-ai linistit cu pusul sigurantei pe - ...nici eu nu eram sigur...dar cat de safe este sa montez - de la proiectoare direct pe caroserie? Link to comment
tolin Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 ... singura explicatie pe care am gasit-o a fost ca este din cauza becurilor de la faruri (care in anumite conditii merg excelent) dar si a formei pe care o au... De cat timp ai schimbat becurile de la faruri ? Link to comment
LittleM@n Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 De putin timp (cred ca sunt cam 6 luni)...si am pus Osram Silverstar pentru ca alea de dinainte ma enervau la culme ca aveam acceasi problema. Dar stiti de ce? Pentru ca si alea erau tot Orsam Silverstar. Dupa ce le-am luat am constatat. Oricum, am vazut si alte becuri cum se vad, iar ale mele sunt mult peste...dar mi s-a pus pata acum si vreau faruri de ceata. Asta 1, pentru ca 2, am schimbat bara cu una de TS (varianta sport de la Yaris), si a venit cu gauri pentru farurile de ceata...si arata cam urat fara...si daca tot le pun, nu vreau sa fie de forma. Deci trebuie sa ma apuc sa fac instalatia; pot sa leg minusul de la bec direct pe caroserie? Link to comment
ga^dele Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 osram...citeste ce becuri sunt agreate pe forum de alti conducatori ...cum le zice la aia...philips ..incerca vision plus sau blue vision daca vrei look de xenon. eu cand mi-am pus proiectoarele am facut un montaj cu un releu si siguranta..si comanda din buton. oricine care are cunostine de cablaje (daca nu are sunt cablaje care sunt pregaurite, bagi piesele si faci strapuri) poate sa-ti faca in montaj...il bagi frumusel sub bord si butonul pui unul original daca ai loc pe undeva, daca nu ceva pe consola sau coloana volanului. daca vrei sa bagi si muzica si vrei comanda la wofer pe buton, pentru ca eu nu am vrut sa plece odata cu mp3-ul ca nu doresc tot timpul boom, poti sa faci acelasi montaj. sa tii cont ca la proiectoare e bine sa ai relee care tin pe "inchis" cam 15-20 amperi. numai bine si succes Link to comment
tolin Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 ... pot sa leg minusul de la bec direct pe caroserie? Asa si trebuie. Link to comment
LittleM@n Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Asa si trebuie. Am inteles. Merci mult. @ga^dele: Am pe cealalta masina philips vision plus, si ale mele bat mai mult ca alea...dar tot nu-s multumit. Toata lumea imi zice ca e bine, dar daca eu nu ma simt in siguranta...(apropo, si in teste Osram-urile Silverstar au iesit mai bine ca vision plus, chiar daca doar cu 0.5-1%. Cat despre blue vision, parerea mea e ca sunt niste prostii. Nu bat foarte departe fata de unele normale (nu se ridica la nivelul Silverstar sau vision plus nici cat negru sub ungie), si au lumina albastra, care, pe mine unul, ma oboseste. Daca pun xenon pe proiectoare, atunci va fi cu siguranta de temperatura 3000K...in cel mai rau caz 4000K. Iar despre woofer la buton, mp3-ul meu are meniu de pornit sau oprit wooferul Oricum, e bine de stiut. Multumesc mult pentru raspunsuri. Link to comment
tolin Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Daca masina ta are 8 ani vechime, farurile pot fi imbatranite si nu mai rezolvi iluminarea cu un alt bec. In plus, o verificare la oculist este binevenita intotdeauna, poate nu sti cata lumina pe timp de noapte aduce o lentila corect dimensionata. Link to comment
LittleM@n Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Da, masina are 7 ani, iar plasticul de la faruri s-a ingalbenit un pic. Dar, cel de la sofer l-am schimbat anul trecut, s-a observat o diferenta, dar nu mare. Iar lentila nu am, e far cu bec H4 si cu o oglinda de forma mai ciudata. Link to comment
Abram Burel Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 (edited) Foloseste fire de 1,5 mm. Masa leag-o la masa farurilor. E cate un surub pentru fiecare, urmareste firele care pleaca de la soclul becurilor. Neaparat releu. Siguranta de 15A e suficient pentru amandoua. L.E. Evident firele sunt... multifilare si nu d-alea cu sectiune plina de instalatii electrice prin casa (desi la o adica ar merge si cu asa ceva, mai creste rigiditatea masinii ) Edited April 26, 2007 by Abram Burel Link to comment
freemind Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 La batranul Oltcit, cand i-am pus proiectoarele am facut asa: 1) dupa ce am montat felinarele in bara (prinderea mecanica) minusul l-am prins printr-un papuc cu chipling autofiletant de caroserie. Se poate folosi armatura metalica din spatele spoilerului sau o alta componenta metalica, dar cat mai ferita de apa sau piese care se incalzesc puternic in timpul functionari. De cele mai multe ori prinderea mecanica asigura si masa, deci nu mai este nevoie de fir pentru minus in acest caz. Plusul, de la proiector, papuc pereche cu cel de la bec, pana in compartimentul motor, (ferit de palele de electroventilator, radiator de racire sau apa de ploaie) la releu - se intercaleaza o siguranta de protectie - ; releul poate fi de far, in principiu de orice marca sau model... daca nu ma insel, chiar unul de la o alarma veche este bun. Se inchide acest circuit cu minus la caroserie pe o contra aripa, pe undeva. Practic, in acest moment s-a realizat un circuit: daca se actioneaza releul, se aprind proiectoarele. 2) se realizeaza un al doilea circuit, format releul montat anterior si un buton de comanda, realizat tot printr-un circuit inchis: "baterie +" - siguranta - releu - buton. Se inchide cu minus si la releu si la buton. Cablurile de legatura le aveam prin casa, erau grosute, cam 2mmp sectiune, si izolatie siliconica, iar papucii electrici, cumparati de la orice magazin de profil. Daca ai posibilitatea cositoreste legaturile si foloseste neaparat izolatori: fie din aceea termocontractori (sau cum s-or numi) fie cei din setul cu care cumperi papucii. Eu asa am facut, daca se considera daunator raspunsul dat, se poate edita. Daca este binevenit, pot sa intocmesc repede si o schita, care sa lamureasca mai bine partea practica. Link to comment
LittleM@n Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Thank you, thank you!!! Sunteti niste buni Si ca va daca am inteles tot, la partea a doua pe care a pus-o freemind, vin cu firul de la baterie (cu siguranta pe el) la releu, si din acelasi papuc plec la buton? Iar de la buton la intorc la singurul papuc ramas disponibil la releu, nu? Practic este cam ce a spus Mircea mai devreme: de la + la baterie se duce la un picior de releu (cu siguranta pe el), si iese pe partea aialalta la proiectoare, masa se leaga la caroserie, iar butonul de comanda, un cap e + pe care il pot lua de la +-ul de baterie (varianta lui freemind), sau de la comanda stopului de ceata (varianta lui Mircea), iar minusul de la buton il duc la ultimul papuc ramas liber de la releu. Gata, am priceput. Si m-am lamurit si cu siguranta (15A, sunt linistit ) si cu firele, 1.5mm (le iau multif... cum le zici tu, evident; mai stiu si io cate ceva ) (merci Abram Burel). No problem, o sa izolez firele de o sa le fac burduf, la asta m-am gandit de la inceput (si cu termocontractori si cu izolir). A... ... e posibil ca un radiocasetofon sa aiba releu? Ca stiu ca atunci cand am inlocuit radioul din masina cu unul nou, in afara de faptul ca era o brambureala aiurita acolo, si dupa ce m-am chinuit vreo 3 ore iarna, noaptea, pe frig, la munte, sa fac legaturile (am taiat cablurile de la mufa veche si de la cea noua si le-am imbinat intre ele...o intreaga poveste cu culorile, in fine), am ramas la sfarsit cu vechiul radio + un manunchi de fire, care multe din ele erau legate de o cutiutza ciudata, murdara si de plastic, care avea inauntru un circuit, o siguranta, etc...ala sa fie oare un releu? Si daca da, credeti ca poate fi folosit? (siguranta care era pe fire era de 10A). P.S.: btw, nu am mai pus nici un releu la loc cand am pus radio nou, si vad ca functioneaza foarte bine pana acum...sa ma ingrijorez? Link to comment
tolin Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Da, masina are 7 ani, iar plasticul de la faruri s-a ingalbenit un pic. Dar, cel de la sofer l-am schimbat anul trecut, s-a observat o diferenta, dar nu mare. Asta ziceam si eu, mergi la Optinova ! Link to comment
LittleM@n Posted May 1, 2007 Author Share Posted May 1, 2007 Vreau sa stiu si eu un magazin bun in Bucuresti de unde sa ma duc si sa iau piese de calitate pentru dracovenie. Maine ma duc sa iau becurile si trebuie sa ma apuc de treaba. Deci, daca stiti, va sunt recunoscator. Multumesc mult! Link to comment
Gizmo Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Salut, Cutiuta aia neagra este un filtru si in nici un caz un releu asa ca nu ai ce sa faci cu ea. Cat despre legatul proiectoarelor eu zic ca o siguranta de 10A pt. amandoua este suficienta (daca faci un calcul mic vezi ca 55:12=4.583 deci 5A per proiector) Parerea mea este ca nu are rost sa te complici cu releu pt. ca nu ai un consum asa de mare. Firul merge cum ti-a spus Abramburel dar intretupatorul pt. proiectoare trebuie sa fie unul care sa reziste la consumul proiectoarelor. La faza asta asta m-am fentat eu; am pus intrerupatorul cu care au venit proiectoarele si se incingea. Dupa ce l-am schimbat nu am mai avut problema asta. In rest...spor la treaba. Numai bine "> Link to comment
LittleM@n Posted May 2, 2007 Author Share Posted May 2, 2007 Merci mult de raspuns...de 10A am facut si eu calculul, asa ca raman la asta...si daca se arde aia e, pun de 15A M-am gandit si io la inceput tot fara releu...acuma am facut deja calculele, unde le pun, am luat releu si fire, tot...in fine, o sa-l fac cu releu acum, macar or sa se stinga cand sting pozitiile Ce nu am gasit, este mufa pentru bec HB4...stiti cumva unde se gaseste? Link to comment
Abram Burel Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Pe la vreo dezmembrare poate. Cei 55W corespund becului aprins. Cand se aprinde, curentul "de pornire" e ceva mai mare (rezistenta filamentului rece e mai mica). In plus, nu va ascund ca tensiunea in instalatia electrica cu motorul in functiune este de vreo 14V si peste. Ei, dar vorba voastra, daca crapa, punem alta mai mare Link to comment
LittleM@n Posted May 2, 2007 Author Share Posted May 2, 2007 Am gasit si am cumparat releu: maluska, cod: FRC3A; are 4 picioare (conectorii 30, 85, 86 si 87 / 87A) , si cica tensiune de rupere de 70A. A fost singurul pe care l-am gasit... Inca o intrebare: firul de comanda pentru releu, cel actionat de buton, il trag de la + intrerupatorului de pozitii. Dar, ce curent trece pe acolo? Adica trag firul, pun butonul, il duc la releu si gata? Nu trebuie sa ii pun o rezistenta ceva, isi trage el cat ii trebuie? Link to comment
tolin Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Pai, rezistenta are infasurarea de comanda a releului. Link to comment
LittleM@n Posted May 2, 2007 Author Share Posted May 2, 2007 a, deci doar trag firul si gata... am inteleees...sa vedem. De maine ma apuc sa tai prin masina ) Va mai tin la curent cu desfasurarea. Multumesc mult de ajutor. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now