Yeti Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 (edited) Cum se abordeaza obstacolele de genul bump sau groapa intalnite in carosabil, luand cazul in care sunt se trece peste ele la viteza nici f. mica dar nici f. mare. Variantele de raspuns descriu situatia din momentul in care roata a intrat in contact cu obstacolul. Problema este: se creaza sau nu socuri in elemetele transmisiei? Daca da, sunt ele suficient de mari sa fie de preferat a fi evitate/diminuate? Daca da, pot fi socurile evitate prin anumite manevre cu pedalele si/sau cutia de viteze? Am initiat acest sondaj in urma unor diferente de opinie care au aparut in acest topic: http://www.gmclub.ro/forum/index.php?showtopic=18885&hl=. As dori sa aflu care este opinia voastra, venita din experienta proprie, din ce v-au spus altii pe care ii considerati mai bine cunoscatori ai problemei, din ce ati invatat la o anumita scoala sau ati citit intr-o carte, sau pur si simplu care este feeling-ul vostru. Edited August 20, 2007 by Yeti Link to comment
tolin Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 (edited) Cu frana apasata iti expui jantele la forte de reactie radiale mai mari, altfel sunt preponderent forte tangentiale la roata, preluate de catre pneu, pe post de amortizor. Cand nu poti evita o groapa, nu intri vreodata in ea cu frana apasata, paguba este maxima, ridici piciorul de pe frana, indiferent de viteza, zici o rugaciune (cine crede) si paguba va fi minima. Nici un obstacol nu se trece cu vreo pedala (frana si/sau ambreiaj) apasata. Cu transmisia decuplata de motor se stationeaza, doar, nu se merge vreodata. Edited August 21, 2007 by tolin Link to comment
Alezz Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 Cum Se Abordeaza Un Obstacol (bump/groapa) Din Carosabil? Cu grija. Link to comment
george03 Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 (edited) Prima varianta. Motivatia: cutia de viteze fiind intr-o trapta (maxim a II-a ... eu nu am avut curajul in alta ... cu o exceptie, vedeti mai jos in mesaj ), roata "trage" ... adica va avea tendinta de a se "catara" peste obstacol, deci efectul asupra masinii va fi minim. Efectul de "catarare" se obtine deoarece cauciucul se ridica peste obstacol, suspensia este mai relaxata (pentru fata in special, unde este cea mai mare parte a greutatii masinii) etc. Daca roata ar fi in franare, inaltimea cauciucului ar fi mult mai mica, din cauza apasarii provocate de franare, o buna parte din elasticitatea oferita de acesta ar fi deja irosita. Acelasi lucru este valabil si pentru suspensie, care, cel putin pe fata ar fi deja solicitata de franare. Eu am "testat" treaba asta in urma cu 2 ani, pe 23 decembrie la 12 noaptea, intre Slobozia si Braila. Niste "baieti buni" pusesera pe drum niste stalpi de beton, din cei folositi pentru sustinerea viilor, pentru a prinde si ei niste masini bune de jefuit. La ora aia ... si la data aia nu circulau nici un fel de camioane iar masinile erau foarte rare ... deci era posibil. In momentul in care le-am observat pe sosea aveam cca 80-85 km/h (tocmai iesisem din sat) si nu vedeam mare lucru pentru ca unul care le luase mai devreme (un Mertz de mi-au cazut falcile) credea ca-mi face un mare bine bagandu-mi xenoanele in ochi. Practic le-am vazut in 5-10 m ... tot ce am apucat sa fac a fost sa ma lipesc de marginea drumului, si asa am ocolit cu rotile din dreapta (la limita, jantele erau zgariate pe interior) si am accelerat puternic, astfel incat am "sarit" peste cei doi stalpi de pe sensul meu. Urmarea ... jantele de pe stanga indoite ... capacele de la roti undeva pe camp .. nu le-am mai recuperat ... si am mers pe pana pana la Braila, inca 35 km ... mi-a fost frica sa opresc sa o schimb macar pe cea de pe fata care era indoita rau de tot ... Am oprit doar cat sa-l injur pe ala de "ajutorul" dat cu farurile lui ... In urma mea a mai trecut unu' cu BMW Z3 care a ramas fara o janta ... sparta bucati ... si inca un Mertzan (parca E500 ... era un model mai vechi ... despre asta povesteau politzaii cand m-am dus sa-mi iau dovada) care insa a vazut din timp si a trecut mai incet. Cel cu Z3-ul l-am intalnit la politie si mi-a spus ca el a franat puternic in momentul in care a vazut ce e pe sosea. Asta in conditiile in care fiecare cauciuc al lui facea probabil cat toate rotile mele+rezerva la un loc (protectie de janta aveau sigur ... ). Atunci am invatat 3 lucruri: noaptea circul numai cu proiectoarele aprinse (stiu ca unii nu vor fi de acord cu asta), niciodata nu franez la denivelari (sau orice chestie care apare pe sosea si este deasupra asfaltului) si intotdeauna franez/macar ridic piciorul de pe aceleratie cand dau de o gaura in asfalt (nu ma refer la gropite ... ci la portiuni decopertate ... etc. ... unde pot intui momentul intrarii /iesirii ... ca la iesire accelerez ) ). Edited August 21, 2007 by george03 Link to comment
laurentziu83 Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Cand franezi, datorita inertiei, va creste sarcina pe puntea fata, exact ca si cum masina as fi mult mai grea. Banuiesc ca doriti sa apese o greutate cat mai mica pe roti la impact, nu? Link to comment
Tommy Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 La gropi.. blana. La hopuri.. frana si blana Evident, daca nu se pot ocoli Link to comment
nrares Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Io zic ca mai bine o iei pe strada paralela, poate aia n-are hopuri. Chiar nimeni nu foloseste masina pe post de instrument de deplasare, toata lumea are bibelou de tinut in vitrina? Link to comment
closchkutza Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 fftopic: Masina o ai asa cum ti-o pastrezi si fiecare face ce vrea pe banul lui. Link to comment
laurentziu83 Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Ma gandesc sa o tin pe a mea ca pe un bibelou, ca numai suspensia fata n-a cazut (inca) la ea. Link to comment
EM!L Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Cand e liber si am loc le ocolesc, in rest reduc pana la ~ 30-35 km/h si trec peste fara frana, fara ambreiaj apasat! Link to comment
Dj_Dark Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Am votat 3. Roata trebuie sa se rostogoleasca cat mai usor la trecerea peste obstacol, franez cat pot inainte, am vazut roti rupte din elementele de suspensie din cauza ca au intrat taras in groapi, borduri, canale si n-au mai iesit. era un caz si pe forum pe undeva la accidente parca. Link to comment
closchkutza Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Si eu tot 3 am votat, de fapt, cred ca al meu a fost primul vot. Asa am invatat la scoala de soferi, ca se trece cu ambreiajul calcat, fara frana, se franeaza cat se poate si daca se poate inainte iar langa eliberez frana, calc ambreiajul. Ratiunea mea este ca oricum daca nu se apasa acceleratia masina este practic in decelerare, frana de motor, si nu prea poate sa se agate roata sa iasa. Cand calc ambreiajul, viteza masinii nu mai scade, rotile se misca libere si ii este mai usor sa treaca prin groapa. Bine, asta se aplica daca am timp sa vad groapa respectiva. La bumb-uri am auzit ca este bine sa se retrogradeze intr-o treapta care sa permita un demaraj mai violent, si sa se acceleze puternic pentru a transfera o parte din greutate de pe puntea spate, dar nu am pus niciodata in aplicare aceasta idee. Link to comment
zalmoxis Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Eu asa enormitate de intrebare n-am mai vazuit demult !!!....Puii mei sunt gropi si gropi, viteze si viteze sa pui asemenea sondaj mi se pare cel putin simplist... Eu zic ca cel mai bine e sa ocolesti gropile, daca voi aveti asa o mare aplecare sa le "abordati" frontal vai de suspensile, bucsele, jantele si toate ale bietei masini... ps. merge uneori si semi ambreiat...!?!? Link to comment
Tommy Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 (edited) Semi? Merge.. dar .. cica nu e aceeasi treaba Edited August 21, 2007 by Tommy Link to comment
rm.popa Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Asa am invatat la scoala de soferi, ca se trece cu ambreiajul calcat, fara frana, se franeaza cat se poate si daca se poate inainte iar langa eliberez frana, calc ambreiajul. Ratiunea mea este ca oricum daca nu se apasa acceleratia masina este practic in decelerare, frana de motor, si nu prea poate sa se agate roata sa iasa. Cand calc ambreiajul, viteza masinii nu mai scade, rotile se misca libere si ii este mai usor sa treaca prin groapa. Înaintea unui bump (vizibil şi previzibil) reduc viteza până la 10-15-20 km/ h şi retrogradez în a 2-a, eventual a 1-a. Maşina nu mai e în frână de motor la viteza aia (mai ales în a 2-a), ci, din contră, tinde să accelereze, la relanti fiind. Deci, de regulă, frână înainte, a 2-a, ambreiaj sus, frână sus, trecut peste şi accelerat imediat după. Sigur că sunt şi gropi (de regulă cele mari) pe care le trec cu toate pedalele şi cu oprire (frânat, eliberat frâna, intrat în groapă, frânat până la oprire, a 1-a, plecat), dar există şi gropi (cele foarte mici) înaintea călora accelerez (peste care roata "sare" la o viteză suficient de mare)... Link to comment
LYM Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Franez pana sa ajung la bump, apoi trec peste el cu ambreijaul calcat si intr-a 2a. Dupa ce trec cu rotile din fata ridic usor ambreiajul si pa. La bumpii mai mici nu mai apas ambreiaj. Link to comment
tolin Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 ... Eu asa enormitate de intrebare n-am mai vazuit demult !!!.... Intrebarea nu este o enormitate, zeitate, citeste si contextul in care a fost pusa. Doar sondajul este gresit pentru ca utilizeaza criteriul majoritatii intr-un domeniu tehnic. Oricum, genul acesta de sondaj la vedere, n-are vreo relevanta, este facut sa treaca timpul, iar un sondaj individual ar demonsta doar ce face majoritatea, nu si cum este bine sa faci. Daca acesta este scopul, ce face majoritatea in aceste cazuri, atunci rezultatul va releva acest lucru. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now