muscarul Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 (edited) Salutare Mi-am luat ieri un claxon bitonal, compus din claxon high, claxon low si un releu... AM incercat eu sa le pun pe direct, adica am bifurcat fiecare din cele doua fire (plusu' si minusu') ce merg la claxon si am legat claxoanele (sunt claxoane cu doua fire), dar nu merg, se aude numai un pac in ele. Daca pun unul singur, merge de minune, dar cand le leg pe amandoua, nu mai vrea sa mearga. Desi pe cutie scria ca inauntru sunt si instructiunile de montaj, nu era nimic. M-am dus la tanti aia sa mi le dea, dar a zis ca nu le are, ca ce e in cutie, aia are. Asta deja e caz de OPC, dar pentru 18 lei nu merita efortul, timpul ,meu e mult mai scump. In concluzie, trebuie sa pun releul cu pricina, dar habar nu am cum . AM incercat eu una alta, da nu mi-a iesit. Releul e cu 4 picioruse, numerotate astfel: 85, 86, 87 si 30. Mai scrie pe el 12V 30 A (astea stiu ce inseamna ). Cand le-am legat pe direct, am pus siguranta de 30A, m-am gandit ca o sa mearga fara releu... Va rog, dragi electronisti, sa ma luminati si pe mine daca aveti stiinta despre aceste minuni Unde leg plusu, unde minusu, si unde iesirile care merg la claxoane. Se poate sa fie nevoie de contact intre suruburile de pe spatele claxoanelor, cu care acestea se prind de lamela metalica? Are cate doua borne fiecare claxon, mai trebuie inca un contact intre ele cumva? P.S. Precizez ca masina cu pricina e Matiz, deci plusul permanent si masa pe volan. Atasez mai jos schema care apare pe releu LE: AM gasit pe softpedia urmatoarele instructiuni: La pinul 30 leg plusul permanent la pinul 85 leg comanda (ma gandesc ca aici este vorba de firul care vine de la volan) la pinul 87 leg consumatorul - claxoanele la pinul 86 leg un fir la caroserie, pentru masa Nedumerirea mea: masa in cazul matizului vine de pe volan, mai trebe sa leg si de caroserie deci? SI al doilea fir de la claxoane (deci unul merge din releu, de pe pinul 87) il leg tot la caroserie pentru masa? Sau unde? Doamne, greu mai e cu electronica asta electrica Edited April 1, 2008 by muscarul Link to comment
siru Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 (edited) Da, te inteleg ca e greu cu asa putine indicatii sa rezolvi problema. Nu e vina ta, nu e grea electronica, dar nu ai schema completa. Iata atasat o schema dintr-un manual de service Matiz privind conectarea claxonului original de Matiz. Autorii manualului conecteaza comanda claxonului dupa releu, adica traseul firelor este: alimentare +12V -> intrare comanda releu (pin 86) -> iesire comanda releu (pin 85) -> intrare comanda claxon -> iesire comanda claxon -> masa Din cele scrise de tine inteleg ca instructiunile alea prezinta o conectare diferita a comenzii claxonului (si anume, comanda claxonului se conecteaza inainte de releu), dar ajungi la acelasi rezultat: alimentare +12V -> intrare comanda claxon -> iesire comanda claxon -> intrare comanda releu (pin 86) -> iesire comanda releu (pin 85) -> masa Sper ca se intelege din schema atasata ce am zis, daca mai e nevoie, intreaba-ma! Asadar, in ceea ce propui tu mai sus este o greseala, sper sa o sesizezi. Sfat general pentru cei ce surubaresc singuri prin Matizul lor: - faceti rost de manuale de service cu schemele electrice pentru modelul vostru. Am gasit pe net 2 feluri de manuale: Matiz Euro 2: http://www.anagabriela.ro/Manuale%20Daewoo/ Matiz Euro 3 si Euro 4: http://chevy.mrmax.dp.ua/en/ - dar nu prea mai merge site-ul asta... M39c_Horns.pdf Edited April 1, 2008 by siru Link to comment
muscarul Posted April 1, 2008 Author Share Posted April 1, 2008 Sirule, multumes boierule, da as avea o rugaminte: daca se poate ca la prosti... Deci, ce am inteles io: La pinul 30 leg plusul permanent la pinul 85 leg comanda - firul care vine de la volan la pinul 86 leg tot un fir cu +, practic bufirc firul cu plus permanent si il bag in 30 si 86 la pinul 87 leg consumatorul - claxoanele La cealalta borna a claxoanelor leg masa la caroserie Corect? Link to comment
siru Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 (edited) Da. Greseala din schema ta (luata din instructiuni) era pinul 86 legat la masa. Se leaga la +. Edited April 1, 2008 by siru Link to comment
nonel Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Merge si asa cum ai scris mai sus. Link to comment
muscarul Posted April 1, 2008 Author Share Posted April 1, 2008 No bun, multumesc frumos pentru instructiuni si ajutoare, cum gat programu de munca le pun in aplicare Link to comment
Dj_Dark Posted April 1, 2008 Share Posted April 1, 2008 Cand le-ai probat aveai motorul pornit? Link to comment
muscarul Posted April 1, 2008 Author Share Posted April 1, 2008 Nu...era oprit. M-am gandit si eu ca fara releu, nu are suficienta tensiune cu motorul oprit. Oricum, in seara asta montez releul, sper sa fie ok Domnilor, functioneaza Link to comment
Dj_Dark Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 Nu are nici o treaba releul, depinde de unde tragi linia "de forta" pentru claxoane. Matizul nu are releu din fabrica? Link to comment
muscarul Posted April 2, 2008 Author Share Posted April 2, 2008 Are releu numa ala cu airbag, asta E nu are. Oricum, acuma imi amintesc ca atunci cand le-am pus fara releu, au sunat odata, si apoi nu au mai vrut. Motorul era oprit. Probabil nu avea suficienta tensiune, ca din cate am inteles asta e rolul releului, sa asigure tensiunea suficienta. No, in fine, ieri le-am legat pe releu si merge super, sa vezi ce fug babele care trec prin loc nepermis ). Un prieten care a facut mult TIR a zis ca suna exact ca cele de pe tirul lui, numa nu asa de tare . EU mi-s multumit. Mai greu a fost sa le indes in compartimentul motor, ca e stramt rau pe acolo. Link to comment
Dj_Dark Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 (edited) Releul iti protejeaza contactorul de pe volan de consumul claxoanelor, deoarece el comanda acum releul care consuma mult mai putin, si acesta din urma comanda claxonul. Asta daca nu ai folosit aceeasi linie de alimentare si pentru comanda releului si pentru alimentarea lui . In cazul asta l-ai pus degeaba. LE Acum am vazut asta, sory n-am citit bine prima data LE: AM gasit pe softpedia urmatoarele instructiuni:La pinul 30 leg plusul permanent la pinul 85 leg comanda (ma gandesc ca aici este vorba de firul care vine de la volan) la pinul 87 leg consumatorul - claxoanele la pinul 86 leg un fir la caroserie, pentru masa Daca legi claxonul la 87 la 30 pui masa nu plus. Celelalte 2 de alimentare releu trebuie sa fie notate pe el cu + si minus. La + pui plusul permanent iar la - comanda de pe volan. PS. Daca ai reusit, foarte bine. Edited April 2, 2008 by Dj_Dark Link to comment
tolin Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 ... Probabil nu avea suficienta tensiune, ca din cate am inteles asta e rolul releului, sa asigure tensiunea suficienta ... Curent, parinte, nu tensiune. Link to comment
muscarul Posted April 2, 2008 Author Share Posted April 2, 2008 (edited) In fine no, v-am zis io ca nu ma precep tare bine . Important e ca functioneaza, hehe. Multumesc de corectura Edited April 2, 2008 by muscarul Link to comment
Abram Burel Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 Nici una, nici alta Curent, parinte, nu tensiune. Link to comment
tolin Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 Nici una, nici alta Dupa Ohm mai ramane rezistenta (impedanta in cazul claxonului), nu cred ca-i vorba despre sunet. Link to comment
muscarul Posted April 3, 2008 Author Share Posted April 3, 2008 (edited) Hm... necunoscute sunt caile electronicii... (pentru o seama dintre noi ) @ tolin - desi am facut teologie, nu sunt popa, activez in domeniul managementului Edited April 3, 2008 by muscarul Link to comment
tolin Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 Domnul sa fie cu tine, parinte. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now