Cumnatu Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Sa presupunem ca rulam cu 100 km/h ( sau orice alta viteza ) si scoatem din viteza si o lasam neinfranata , in linie dreapta sa alunece ea frumos si lin pana la oprirea completa. Optional se poate analiza si varianta ( in cazul cutiilor automate ) in care acelasi experiment se face in viteza. Am observat ( la aproximativ cele 10 marci de masini pe care le-am condus ) ca nici o marca nu seamana cu alta din acest punct de vedere. Unele decelereaza foarte rapid , altele mult mai greu . De exemplu la Chrysler 300m, scos pe liber de la 60 km/h parcurg pana la 0km/h aproximativ 1,5 km. La Opel Tigra si la Daewoo Espero in aceleasi conditii distanta e mult mai mica iar infranarea se simte aproape violenta. La Daewoo Cielo si la Mercedes C200 valorile sunt undeva medii intre cele 2 de mai sus. Si exemplele pot continua. Care componenta a masinii defineste acest aspect ? ( parti din motor ? parti din trenul de rulare ? . Sunt convins ca cele care infraneaza masiv au acel "ceva" in neregula si deci consuma mai mult, muncind mai mult decat ar trebuii sa miste masina. Link to comment
uskt2005 Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Care componenta a masinii defineste acest aspect ? Presupunand o masina perfecta dpdv tehnic : - cauciucurile - aerodinamica masinii Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 S-ar putea sa fiu TOTAL pe langa : imi zicea cineva ceva de "cuzineti " ???? Link to comment
EM!L Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Aerodinamica, sa fie ok tehnic (sa nu mearga "infranata"), cu cat e mai grea cu atat are inertie mai mare ... Link to comment
Mircea Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 S-ar putea sa fiu TOTAL pe langa :imi zicea cineva ceva de "cuzineti " ???? Ce cuzineti bre? Stii ce-s aia? Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 (edited) NU, tocmai d-aia am zis ca e foarte posibil sa aberez. Acum, infranata : exceptand infranarea eventuala determinata de un etrier semiblocat, ce mai infraneaza o masina ? Edited June 2, 2008 by Cumnatu Link to comment
Englishman Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Un lucru este cert : lasand masina pe liber si continuand sa mergi, nu-i faci bine DELOC, apare o uzura prematura la anumite componente de la cv, cred ca se stie asta, explicatia este pe undeva pe forum. Cred ca se poate recomanda cu mana pe inima : nu faceti asa ceva acasa decat daca e musai ! ( oricum nu vad de ce ar fi...) Link to comment
Mircea Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Cuzinetii sunt piesele pe care aluneca bielele pe arborele cotit. N-au absolut nicio legatura cu ce zici tu. Infranarea de care vorbesti apare astfel: frana aerodinamica frecarea anvelopelor de asfalt frecarea dintre placute/saboti si discuri/tamburi de frana (normala sau mai puternica datorata culiselor/pistonaselor blocate sau uzate) uzura rulmentilor si strangerea acestora. Radux, mersul pe liber se face doar pentru diagnoza elementelor de mai sus (mai putin coeficientul aerodinamic). O sa-l gasesti in mai toate manualele de reparatii. Se face insa de la viteze mici ( La viteze mari, apar viteze mari de rotatie in CV, lucru care poate duce la pierderea ungerii sau spargerea rulmentilor. Edited June 2, 2008 by Mircea Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Un lucru este cert : lasand masina pe liber si continuand sa mergi, nu-i faci bine DELOC, Am dat exemplul de asa natura adica nebagata in viteza ca sa nu apara discutii despre ce tiveza in ce treapta esti samd. @mircea, multumesc pt explicatii ! Link to comment
Englishman Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Mircea, mi se pare de bun simt ceea ce zici, daca situatia impune acest lucru...dar sa-ti dai drumu` cu masina la vale cu 200/h asa, de amorul artei sau ca sa vezi care merge mai mult, mi se pare...ma rog. ( no offence intended) Edited June 2, 2008 by EnglishRadux Link to comment
Mircea Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Am scris ce se poate intampla daca se face asa ceva. Turatiile in cutia de viteza devin foarte mari, riscand daune majore. Link to comment
Englishman Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Asta voiam sa subliniez, scuze daca s-a inteles aiurea. Link to comment
NFS Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 ...dar sa-ti dai drumu` cu masina la vale cu 200/h asa, de amorul artei sau ca sa vezi care merge mai mult, mi se pare...ma rog. ( no offence intended) Pai cine a zis de 200 ? Omul facea si el niste probe pt ca-l roade o ideie, nu pt ca asa face el de fel... si a si zis ca o lasa pe liber de la 60/h. Link to comment
perfidus Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Pe langa frecarile de care a pomenit Mircea, mai este frecarea din CV pusa pe liber, adica exact cea care duce la eventuale probleme ulterioare in cutie (frecare + miscare => caldura). Nu turatiile mari ale arborilor constituie o problema, aia sunt pe rulmenti, ci viteza relativa mare intre pinioane si sincroane respectiv arborele lor, intre care este doar uleiul din cutie. Mai pe scurt, e vorba de lagare cu alunecare, ce nu rezista la turatii mari. Link to comment
Satori Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Aha... deci ala care fuma, lasa masina pe liber? Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Mai personal nu o las pe liber, o las in viteza dar in cazurile astea intervin cutiile si calitatile lor si mult mai multi factori. Ca si test insa, ca sa vad care si cum se duce la fiecare am aplicat manevra de mai sus pe tronsonul Cora Lujerului - Apaca. Iar rezultatele au fost in primul post. PS ; n-am mai fumat de muuuuuult, poate de prea mult timp. Link to comment
Satori Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Acolo e panta. Nu e bine. Cauta alt traseu, tine GPS pornit si fii cu ochii pe altitudine la prima trecere. La a doua las-o pe liber si fa ce teste vrei tu. La 60kmh, aerodinamica masinii conteaza mai putin. Dar sunt alti 100 de factori ce conteaza. Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Unde e mai panta ? NU vorbesc de Apaca-Leul sau mai departe ci de Cora-Apaca. E o diferenta de nivel confor hartilor cadastrale de 0,8 metrii pe o lungime de peste 1 km. Link to comment
Abram Burel Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Unde pana mea e panta aia de la Lujerului la Apaca? Ca m-as da si eu cu sania iarna La draq, m-am bagat in vorba cam tarziu... da' las ca ma mai gandesc Ca sa gasim cei 100 de factori sau macar o parte din ei, trebuie sa ne uitam dupa orice poate produce frecare. De oricare fel, pen'ca totul se... consuma. Ce a spus Mircea e cam tot ce are o contributie evidenta si semnificativa. In mod (a)normal, efectele cele mai substantiale sunt in jurul... rotii. Ca e dezumflata, ca e infranata, ca e... descentrata (mda si asta poate fi o cauza ) Aerodinamica are contributia ei, dar nu intre 60 si 0, desi peste 40 poate fi luata in seama, mai ales daca vantul bate din fata Edited June 2, 2008 by Abram Burel Link to comment
rm.popa Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Mai adăugaţi la toate astea şi frecarea din planetare. Şi, într-o situaţie ideală, trebuie ţinut cont şi de poziţia perfect dreaptă (sau nu) a volanului. Orice mişcare a volanului (mers şerpuit) măreşte atât distanţa de deplasare, cât şi forţele de frecare din planetare, precum şi suprafaţa de contact cu aerul. Dar doar în teorie... În fine, cred că cel mai important factor e de fapt masa maşinii... Dar, sincer, nu văd de ce ar conta chestiile astea. Că dacă e să ai vreun rulment gripat ori vreun piston blocat te prinzi după miros. PS: dacă e să fim ai dracu', contează şi calitatea şi cantitatea de vaselină de la rulmenţi şi din tripodele de la planetare, ori de ulei din CV; şi dacă ambreiajul e pe cablu şi e reglat aiurea, poa' să frece şi discul de ambreiaj, până una alta... şi tot mai putem găsi factori: masa şoferului, mâna scoasă pe geam şi tot aşa... Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Se presupune ca la toate masinile sunt bine echilibrate rotile, bine umflate. Link to comment
Mengelaus Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Pai, daca se presupune ca masinile sunt in stare tehnica buna atunci diferentele vin de la greutatea masinii si aerodinamica. Oare grosimea cauciucurilor conteaza?Suprafata mai mica, frecare mai mica.Intreb si eu nu dati cu parul Ahh, si in aceeasi ordine de idei, profilul lor:iarna/vara. Edited June 2, 2008 by Mengelaus Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 NUnunu, n-am zis ca starea tehnica ar fi buna ci doar elementele care sunt evidente gen : echilibrare, geometrie + presiunea din roti. Adica acele elemente care provoaca imediat reactii ale masinii ( trage intr-o parte, tremura la viteza x samd ) . Tocmai, se presupune ca starea acelor elemente ( alea pe care cautam sa le evidentiem ) NU este perfecta. Link to comment
Satori Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 E o diferenta de nivel confor hartilor cadastrale de 0,8 metrii pe o lungime de peste 1 km. Eh, eu credeam ca e mai mult. Eram sigur ca acolo e panta, nu stiam insa cat. Lasati naiba aerodinamica, nu conteaza la 60kmh. Link to comment
Cumnatu Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Lujerului : Apaca : si distanta dintre ele : Chir mai mica e panta decat am estimat la ochi. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now