iuzar Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Tăriceanu: Fostul Guvern a făcut un jaf în contractele pe bani publici Fostul Guvern "a făcut un jaf" în contractele pe bani publici, la licitaţiile pentru tronsoanele autostrăzii Bucureşti-Braşov fiind prezent numai cîte un participant, care a şi cîştigat, a declarat, sîmbătă, la Braşov, premierul Călin Popescu Tăriceanu. "Am primit primele avize juridice privind contractele Vinci şi Bechtel. La primul, legat de realizarea unei bucăţi din autostrada Bucureşti-Braşov, s-a respectat legea, dar, foarte ciudat, la licitaţie a fost doar un singur participant", a explicat premierul. El a spus că acelaşi lucru s-a întîmplat şi în privinţa altor tronsoane ale aceleiaşi autostrăzi. "Pentru porţiunea din aceeaşi autostradă, care va fi făcută de Strabag, acelaşi lucru: un singur participant, care, evident, a şi cîştigat. La fel şi în privinţa unei firme din Israel, care va face încă un tronson: un singur participant, un singur cîştigător", a spus Tăriceanu. Primul-ministru a spus că, în privinţa firmei Bechtel, "nu s-a respectat nici măcar această aparenţă". "Contractul cu Bechtel a fost realizat printr-o ordonanţă specială, în acest sens. Aşa s-au cheltuit banii publici. Nu ne putem permite în această perioadă dificilă să închidem ochii", a spus Tăriceanu. El susţine că actuala putere va trebui să facă reduceri bugetare drastice, ca urmare a cheltuielilor fostului Executiv. "În aceste zile ne vin informaţii despre ceea ce ascund aceste contracte. Toate, mai mult sau mai puţin cunoscute, vor fi verificate", a precizat Tăriceanu. Săptămîna trecută, Tăriceanu a anunţat că Guvernul va solicita un audit juridic şi financiar pentru contractele încheiate de fostul Cabinet cu firmele Bechtel şi Vinci, pentru a stabili dacă acestea au fost parafate conform legislaţiei şi dacă se încadrează în limitele de costuri uzuale. Compania americană Bechtel International construieşte autostrada Transilvania în baza unui contract cu Guvernul în valoare de 2,2 miliarde de euro. Autostrada va avea o lungime de 415 kilometri, cu patru benzi, şi va face legătura între Braşov şi Oradea. Finalizarea lucrărilor este programată pentru anul 2012. La sfîrşitul anului trecut, grupul francez Vinci a primit un contract pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic-Predeal, în lungime de 37 de kilometri. Proiectul, în valoare de 480 milioane euro, este prevăzut să înceapă în primăvara acestui an. Contractul a fost semnat cu ocazia vizitei premierului francez, Jean Pierre Raffarin, la Bucureşti, Traian Băsescu afirmînd atunci că acesta "a venit să-şi ia tainul", ceea ce a provocat un scandal politic între PSD şi Alianţa PNL-PD în timpul campaniei electorale. Link to comment
Satori Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 PIAŢA AUTO 2004 ? UN AN DE EXCEPŢIE PENTRU VÂNZĂRILE AUTO DIN ROMÂNIA Piaţa auto din România a crescut cu o treime la nivelul anului 2004, înregistrându-se vânzări record de peste 180.000 autovehicule noi. S-au înregistrat, de asemenea, vânzări record de autoturisme, la peste 145.000 de unităţi. Datele sunt furnizate de APIA - Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme. Exact în urmă cu un an, APIA prezenta bilanţul anului 2003 şi prezenta o primă prognoză asupra pieţei aito autohtone la nivelul anului 2004. Pe baza bunelor perspective economice care se întrevedeaupentru anul care a trecut, APIA se aştepta atunci la o creştere a pieţii de autovehicule noi de 16%, ceea ce ar fi reprezentat oricum un rezultat foarte bun. Realitatea anului 2004 a bulversat însă orice prognoze, piaţa autovehiculelor noi crescând de două ori mai repede decât preconizau analiştii, cu 33,7%. O creştere cu o treime a pieţii auto este în orice conjunctură un rezultat de excepţie, dar nu trebuie uitat că această creştere survine după alţi trei ani de creştere solidă : 2001 cu 8,7%; 2002 cu 22,4%; 2003 cu 20,8%. Piaţa auto din 2004 a fost de 2,15 ori mai mare decât cea din anul 2000, care a fost, ce-i drept, cel mai slab an de după 1990. Anul 2004 a întregistrat mai multe recorduri pentru piaţa autovehiculelor noi : ? Cea mai mare creştere anuală, de 33,7% (precedentul record 24,3% în 1998) ? Cele mai mari vânzări de autovehicule : 180.927 (precedentul record 142.476 în 1998) ? Cele mai mari vânzări de autoturisme : 145.120 (precedentul record 115.580 în 1998) ? Cea mai mare creştere de vânzări la autoturismele de producţie naţională : 34,6% Rezultate foarte bune s-au înregistrat pe toate segmentele domeniului auto. Astfel, producţia naţională de autoturisme a crescut cu 30,8% iar cea de comerciale uşoare cu 18,9%. Ambii producători majori, Dacia şi Daewoo, au realizat creşteri apreciabile faţă de anul precedent, iar Daewoo a înregistrat chiar cel mai mare nivel al producţiei din 1996 încoace, de când produce în România : peste 26000 unităţi, marea majoritate modelul Matiz. Şi la Dacia creşterea cu o treime a producţiei faţă de 2003 e remarcabilă, mai ales în condiţiile în care a avut loc o schimbare majoră a gamei de produse pe parcursul anului. Exportul a înregistrat de asemenea un progres apreciabil, cu 84%, chiar dacă totalul de aproape 20000 de unităţi este sub cifrele înregistrate în prima parte a anilor ?90. Să nu uităm însă că perspectivele de export pentru anii următori sunt apreciabile, modelul Dacia Logan (care e destinat în mare măsură exportului) fiind abia la începutul carierei. Piaţa auto a crescut echilibrat, astfel că la autoturisme s-au înregistrat creşteri aproape egale atât la cele din import, cât şi la cele din producţia naţională. În acest mod, raportul dintre autoturismele naţionale şi cele din import s-a păstrat aproape neschimbat faţă de 2003. Piaţa auto este în continuare dominată de producătorii naţionali, desigur pe segmentele de piaţă pe care activează aceştia : autoturisme şi comerciale uşoare. La autoturisme, 60% din piaţă este acoperită de producătorii naţionali (41,2% Dacia şi 18,6% Daewoo), iar la comerciale uşoare 71%. La autoturismele din import, primele două poziţii în clasament s-au păstrat din 2003 : lider este în continuare Renault, urmat de Skoda. Pentru poziţiile 3 şi 4 a avut loc o rocadă faţă de 2003, Peugeot ocupând locul 3 în faţa lui Volkswagen. Tot o rocadă a avut loc pentru poziţiile 5 şi 6, Ford ocupând poziţia 5 în faţa lui Opel. Evoluţii apreciabile au avut Fiat (de pe locul 10 pe 7) şi Chevrolet, care a intrat direct pe locul 9 în primul an al prezenţei pe piaţă. Creşteri spectaculoase au înregistrat şi alte mărci din import, chiar dacă nu au ajuns în Top10 : BMW, Hyundai, Mitsubishi, Smart sau Ssangyong au înregistrat fiecare în parte vânzări mai mult decât duble faţă de 2003. Anul 2004 a fost fără îndoială anul autoturismelor mici şi medii, atât în ceea ce priveşte cele din import, cât şi cele naţionale. Creşterile cele mai mari s-au înregistrat la clasele A (mini), B (supermini) şi C (compactă). O creştere apreciabilă s-a înregistrat şi la clasa monovolumelor. Aici însă vînzările sunt încă mici, dar arată orientarea clienţilor către automobile confortabile şi polivalente. În mod destul de neaşteptat, ponderea motorizărilor Diesel s-a păstrat practic constantă faţă de anul 2003, la puţin sub un sfert din piaţa totală de autoturisme. Aceasta deşi trendul în ultimii ani (în România, dar şi peste tot în Europa) a fost de creştere constantă. La autoturismele din import ponderea chiar a scăzut de la 57,3% la 53,5%, dar a fost compensată de vânzările de Dacia Solenza Diesel (singurul autoturism naţional cu astfel de motorizare). O menţiune specială trebuie făcută privitor la piaţa autovehiculelor comerciale. Acestea au înregistrat o creştere puternică, de 24,2%. Trebuie subliniat aici că în interiorul cifrei medii de mai sus, camioanele de peste 6 tone şi autobuzele au înregistrat creşteri spectaculoase, care sunt o bună reflectare a creşterii activităţii economice în general, şi a nevoii de transport de marfă şi pasageri în special. Anul 2005 este de aşteptat să fie de asemenea un an bun pentru industria şi piaţa deautomobile. Producţia naţională va înregistra un salt spectaculos, de peste 50%, alimentat în special de creşterea masivă a ritmului de producţie al Daciei Logan. Exporturile vor face un salt şi mai mare, probabil până la un nivel de peste trei ori mai mare decât cel din 2004, motivul fiind demararea exporturilor pe scară largă a aceleiaşi Dacia Logan. În ceea ce priveşte piaţa internă, vânzările vor continua să crească stabil, dar la un ritm sensibil sub cel record înregistrat în 2004. Ne aşteptăm la o creştere a pieţii de aproximativ 10%, astfel încât sperăm ca piaţa totală de autovehicule noi să atingă nivelul semnificativ de 200.000 de unităţi. Sursa: masini.ro ------------------- Din aceste posturi combinate ce rezulta? Avem o infrastructura de transport slab dezvoltata, oamenii care se ocupa de ea nu isi fac treaba si incearca sa traga cat mai mult pentru ei, dar, in acelasi timp, numarul de utilizatori ai infrastructurii creste si, in curand, o sa trebuiasca sa invatam masinile sa zboare daca vrem sa le mai folosim. Link to comment
florinbad Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Vasile Dincu: "Iliescu a incalcat Constitutia Romaniei" Intr-un talk-show difuzat sambata la postul local de televiziune Alpha TV, senatorul PSD Vasile Dincu a lansat cateva afirmatii curajoase referitoare la problema reformei in fostul partid de guvernamant. Declaratiile lui Dincu vin sa confirme animozitatile din interiorul PSD, cauzate de pierderea alegerilor si de conflictul dintre actualul lider, Adrian Nastase, si fondatorul partidului, Ion Iliescu. Mai mult ca oricand, problema sefiei PSD indica o schisma intre generatii. Spusele lui Dincu arata clar, insa, frustrarea unei parti semnificative a partidului, care s-a saturat sa traga ponoasele pentru lipsa de flexibilitate a unor lideri proveniti din randurile doi si trei ale fostului PCR. In acelasi timp, deputatul a venit in fata publicului cu un discurs nou, relaxat si deschis, "anormal" pentru felul in care majoritatea liderilor PSD au inteles, in cei 4 ani de guvernare, sa trateze presa, partidele de opozitie si, in general, cetatenii Romaniei. Iliescu si "realitatea halucinanta" "Mi se pare o realitate halucinanta - la 15 ani dupa ce ai fondat un partid sa vrei sa-l reformezi. Lui Iliescu istoria i-a facut dreptate pentru umilintele din perioada '97-2000, a fost votat de Ana Blandiana si de Doina Cornea. Insa a acumulat o imagine negativa, clisee negative, in timpul in care a fost presedinte", a explicat senatorul clujean. El a mai adaugat si ca blocajele frecvente la adresa activitatii Guvernului, intre 2000 si 2004, precum si atitudinea recenta fata de liderul clujean al PSD, Ioan Rus, nu il calilfica pe Iliescu la titlul de reformator. Dancu a criticat si aparitia lui Iliescu in campania electorala de anul trecut, catalogand-o drept o "incalcare a Constitutiei", care nu a adus "cine stie ce voturi" de partea PSD. "Pe Iliescu l-au atacat tot felul de dobitoci pentru deficientele noastre (ale fostului partid de guvernare - n.r.). M-au enervat si cei din partid care au carcotit impotriva lui", a spus Dincu. El a fost de parere ca Iliescu a avut un rol istoric in evolutia Romaniei de dupa '89, dar ca, din punctul sau de vedere, impartasit si de alti lideri, ar fi o mare greseala ca Iliescu sa faca reforma in PSD: "Mitul fondatorului care domina absolut dipare in toate partidele din Romania". Pacatele PSD In PSD exista o problema de sistem, traditionala in partidele din Romania, potrivit lui Dincu. "Atunci cand cineva critica, trebuie sa-si faca alt partid. Chiar unele evenimente din partidul nostru arata ca e un sistem osificat care nu suporta competitia interna", a afirmat Dincu. O alta greseala a conducerii centrale, in viziunea lui Dincu, a fost impunerea aliantelor cu PUR, prima data, apoi cu UDMR. "Noi am fost intotdeauna victime ale aliantelor facute la Bucuresti. Nu puteam veni in public sa spunem, de exemplu, ca alianta cu UDMR e catastrofala", a spus senatorul, adaugand ca alianta cu PUR a fost si mai nociva, anuland o parte din oamenii credibili si capabili ai PSD. El a mai invinuit conducerea defectuos aleasa a partidului. "Avem 25 de lideri, din care majoritatea nu reprezinta pe nimeni, n-au in spate nici un fel de electorat, ci interese", a spus el. Dincu a subliniat, insa, ca toate acestea trebuiesc constientizate, dupa care in PSD trebuie sa inceapa un proces de "europenizare", fara de care partidul nu are nici o sansa. "Noi construim acum un cal, pe care vrem sa vedem cine poate sa-l calareasca. O sa pornim de la o suma de principii, sa vedem cine le poate respecta", a mai spus Dincu, referindu-se la sefia PSD. Clujeanul, 24 ian 2005 Link to comment
Recommended Posts