Jump to content

Imbunatatire Electrica La A/c De Matiz (sau Este Si Tuning?)


Recommended Posts

Matizul este vestit pentru herghelia uriasa de cai putere disponibili dupa ce se cupleaza A/C-ul.

 

O posibila rezolvare a problemei se poate face SCAZIND CURENTUL PRIN CUPLAJUL MAGNETIC DE A/C ! Acest lucru va duce la producerea unei cantitati mai mici de aer rece, deoarece creste patinarea intre motor si compresorul de A/C, si deci motorul cedeaza mai putini cai putere catre A/C. Astfel vom avea si A/C si putere!

 

Solutia se poate aplica dupa ce aerul din masina s-a racit suficient, si apoi trebuie doar mentinuta temperatura (util si in oras, dar mai ales la drum lung).

 

Deci:

- Se cupleaza A/C la putere maxima

- Dupa ce s-a atins temperatura dorita, se scade gradul de cuplaj magnetic al A/C-ului cu motorul si voila, super power!

 

 

Aceasta idee nu am vazut-o pe forum, si chiar cred ca ar merge...

Link to comment

M-am uitat in manual de reparatii Matiz, si cuplajul magnetic este alimentat (printr-o sig de 40A) direct de la baterie.

 

Se poate intercala in circuit o rezistenta de putere si de citiva ohmi (ca ce-a de la treptele ventilatorului masinii) si care sa fie scurcircuitata printr-un contact de releu cind se doreste A/C la putere maxima.

 

Daca afara sint doar 27 grade C, si mie imi raceste pina la 11-16 grade, cu ce ma ajuta? Plus caii putere suplimentari... o sa zburde mititica!

Link to comment

Nu stiu cum e la matiz insa la cielo si espero ECM-ul decupleaza compresorul la acceleratie "blana" asa ca nu prea vad utilitatea. Asta pe langa uzurile mecanice ale "ambeiajului" (care nu prea are proprietatile unui ambreiaj uscat).

Link to comment

Energia pentru a raci habitaclul este aceeasi, daca reduci puterea, atunci creste timpul. Daca ai nevoie de putere mai mare la roata la un motor mic, ii cresti turatia. Ca sa nu consumi din puterea motorului in mers, racesti bine habitaclul inainte de-a pleca de pe loc, costa pret de o tigara sau de convorbirea telefonica plecata o data cu masina. In timpul mersului se ocupa ECM-ul de cuplarea sau decuplarea ambreiajului electric. Altfel, pentru reglajul temperaturi exista 4 trepte de putere la ventilator si un buton de on/off, toate acestea regleaza si puterea consumata din motor.

Link to comment

Daca agentul frigorific vine inapoi la fel de rece (sau aproape) cum a plecat, atunci compresorul va opune mai putina forta motorului? Atunci (numai daca este adevarat) se poate "indulci" aerul foarte rece cu ceva aer cald (rotind de butonul "rece/cald") si astfel sa se intoarca agentul frigorific inapoi la compresor destul de rece pt ca nu mai circula tot aerul prin el in habitaclu.

 

Cit despre uzura ambreiaj, daca este un cuplaj magnetic atunci ce sa se uzeze, aerul? Este acelasi principiu ca la trenurile magnetice, care leviteaza deasupra liniei.

 

Daca ECM intervine si deconecteaza A/C la acceleratii puternice, eu nu prea am observat (am apasat acceleratia la maximum si nu prea s-a vazut) in schimb, in jos, cu siguranta ca deconecteaza A/C pt ca am vazut la frinele de motor foarte lungi. Cred ca este si motivul pt. care lumea merge subturat, pt ca sub 1200 (sau ceva mai sus) A/C se decupleaza si masina pleaca sau mentine mersul mai bine!

 

 

Cineva care a desfacut cuplajul la Matiz poate ne spune ce tip este:

 

- cuplaj care permite miscarea de alunecare (piesele se lipesc magnetic una de alta)

 

- sau cuplaj rigid in care o piesa intra intr-un gol al altei piese (gen ca la rotile dintate), deci care sa nu permita o astfel de alunecare controlata.

Link to comment

Cuplajul de a/c consta in 2 piese metalice care se "lipesc" una de alta. Nu are strat care sa permita "patinarea" ca la ambreiajul clasic. El patineaza putin la cuplare din cauza diferentei de rotatie a celor 2 piese pentru a proteja compresorul de socul cuplarii la 3000 de ture de exemplu. Nu a fost proiectat pentru patinare continua si nu are legatura cu trenurile.

Edited by Dj_Dark
Link to comment

Atunci inseamna ca reducind curentul prin electromagnet, scade si gradul de lipire intre cele 2 piese (care oricum cred ca nu se ating!), ceea ce ar permite, metaforic vorbind, ca turatia motorului sa o ia "inaintea" turatiei compresorului (adica "sa rupa un pic aderenta").

 

E rau ca nu pot vedea un astfel de cuplaj, 100% ca nici la magazin nu m-ar lasa sa examinez asa ceva...

Link to comment

Se ating la naiba, ce tehnologie complicata crezi ca e acolo, camp electromagnetic? :) .

 

Incerc sa-ti explic insa mai bine vezi. Axul compresorului are fixat in capat un disc de metal. Intre el si corpul compresorului este fulia care se poate misca liber fata de ax si acel disc, printr-un rulment intre ea si ax.

Discul si fulia sunt "departate" cu ajutorul unui arc.

Pricipiul de functionare este urmatorul:

Fulia este conectata la motor printr-o curea si se invarte in permanenta cand e motorul pornit

Cand nu e cuplat a/c, axul compresorului este oprit datorita arcului care tine cele 2 elemente (disc fulie)la o anumita distanta una de alta.

 

Cand cuplezi a/c electromagnetul atrage discul si, invingand forta arcului, lipeste cele 2 elemente, astfel incat discul devine solidar cu fulia si incepe sa invarta tot ansamblul. Dupa cum vezi este extrem de simplu, nu e vorba de nici un camp electromagnetic, lasa SF-ul :P

 

PS. intr-adevar exista o mica patinare controlata intre acel disc si fulie datorat inertiei compresorului la cuplare, insa este de ordinul zecimilor de secunda.

 

PS2. Am incercat sa incropesc un desen insa nu-mi iese asa ca ... vezi in manual, cel putin in cel de espero exista cateva poze destul de elocvente.

Edited by Dj_Dark
Link to comment

Am inteles acum, totusi este putin cam aiurea; 2 piese care fac contact metal pe metal (fara nici un strat de ceva protectie intre ele) si se mai si rotesc cu viteza? Cit traiesti mai inveti cite o chestie.

 

 

Later edit: M-am uitat in manualul de espero de pe forum, si din poze se pare ca ar exista totusi niste nervuri de "ceva" pe cele 2 suprafete ale cuplajului aflate in contact.

 

Deci, datorita modului de constructie a cuplajului, daca se aplica ideea mea, nervurile se tocesc rapid si ADIO CUPLAJ!

 

Oricum, am citit acolo in manual ca rezistenta opusa de compresor motorului masinii este variabila si depinde de crerea de frig. Deci, cel putin la espero in mod sigur, cu cit i se cere sistemului sa faca mai rece, cu atit maninca mai multa putere de la motor.

Edited by luciann
Link to comment

Ma gandesc la o "deturnare" a ideii originale, poate iese ceva :)

Deci cuplajul de la compresor lucraza on/off. Pe de alta parte fenomenele termice sunt relativ lente (un exemplu practic si sofist: daca opresti A/C-ul, inca mai baga rece o vreme). Daca e asa, oare ar merge o modulatie a impulsurilor in durata... mare pentru a asigura un consum "mediu" convenabil si confortabil pe partea de racire?

Nu-mi e foarte clar din ce s-a vorbit pana acum daca ambreiajul asta accepta sa fie "frecat". Pentru ca daca nu, atunci nu prea mai avem ce discuta.

Link to comment

Pana si cei de la Volvo au gandit ACul(compresorul) sa functioneze cu intermitenta pt economie de combustibil pt ca de lipsa de putere nu putem discuta. Singurul inconvenient este uzarea prematura a rulmentul de la AC care cedeaza din cauza cuplarii/decuplarii . Deci ai si plusuri si minusuri .

Link to comment

La matiz compresorul lucreaza cu intermitente, atunci cand evaporatorul ajunge la temperatura de 1 grad celsius compresorul este oprit si porneste cand evaporatorul se mai "incalzeste".

 

Se poate vedea asta foarte bine, la drum intins, cand eficienta sistemului de a/c este maxima(turatie a motorului mare, relativ constanta, aer mai rece preluat de afara, debit mare de aer).

Edited by closchkutza
Link to comment
Ma gandesc la o "deturnare" a ideii originale, poate iese ceva :)

Deci cuplajul de la compresor lucraza on/off. Pe de alta parte fenomenele termice sunt relativ lente (un exemplu practic si sofist: daca opresti A/C-ul, inca mai baga rece o vreme). Daca e asa, oare ar merge o modulatie a impulsurilor in durata... mare pentru a asigura un consum "mediu" convenabil si confortabil pe partea de racire?

Nu-mi e foarte clar din ce s-a vorbit pana acum daca ambreiajul asta accepta sa fie "frecat". Pentru ca daca nu, atunci nu prea mai avem ce discuta.

 

Nu accepta sa fie "frecat". Fiind fier pe fier, fara alte materiale "consumabile" s-ar uza rapid. Daca ar fi mers atunci climatronicul ar fi folosit aceasta patinare. In schimb el foloseste exact ce ai descris in prima parte, respectiv cuplari si decuplari ale compresorului ale compresorului pentru a mentine temperatura setata, bazandu-se pe fenomenul lent descris mai sus.

Link to comment

in afara de cuplare/decuplare nu prea merge... cel putin nu in forma actuala a cuplajului electromagnetic al fuliei compresorului

o cuplare "partiala" asigura doar o scurtare drastica a vietii ansamblului fuliei impreuna cu niste zgomote destul de interesante in functionare :)

la ora asta mintea mea o ia oleaca in directia unui visco-cuplaj... dar nu cunosc atat de bine sistemul, si risc sa zic tampenii...

off in conditii de "blana" la cielo mi-a fost suficient pana acum :)

Link to comment
  • 1 month later...

Sa scris cam demult la tema...Lucrand in domeniu (frigo comercial) si citind topicul, mi-a venit o idee. Ce ar fi daca compresorul ar fi cuplat la un electromotor separat si turatia electromotorului fiind variat cu PWM. In domeniul comercial exista ceva asemanator la compresoare - convertiozare de frecventa. Intrebarea este: castigam ceva economie de energie sau nu... avand la indemana energie cinetica dar o transformam in electricitate si electricitatea dozata cu PWM transformam inapoi in energie cinetica la compresor...

Link to comment

Depinde de consumul electromotorului. Oricum mie mi se pare prea complicat in raport cu beneficiile. Cum zicea cineva mai sus, imi este de ajuns daca in conditii de "blana" imi decupleaza.

Link to comment

O alta solutie de economizare ar fi un termostat care cupleaza si decupleaza frigul in funtie de temperatura aerului suflat in habitaclu. Mi se pare foarte neeconomic reglarea racirii in habitaclu cu clima mergand la maxim (evaporator tinut pe la 1 - 2 grade) si aerul racit sa fie amestecat cu aer cald in loc sa oprim frigul indata ce evaporatorul a racit aerul la temperatura dorita de noi.

Link to comment

Actionarea compresorului de un electromotor,este posibila daca avem un electromotor de vreo 6-8CP (4-6 KW) !!!!! Motorul acesta ar trebui si alimentat cu energie, deci un generator de cel putin aceeasi capacitate... adica un alternator de 12V si vreo 500 A !!!

Ideea nu este viabila!!!

Link to comment

Scuze dar ma bag si eu in vorba. Daca vreti sa faceti ceva bun si motorul micului Matiz sa nu mai simta asa rau compresorul de A/C , singura modificare este sa mariti diametrul fuliei cuplajului electromagnetic al compresorului si asa acest compresor va lua mai putini cai din motor. A/C va functiona perfect si cu o turatie mai mica a compresorului ,de exemplu compresorul funtioneaza perfect si la turatia mica a relantiului . Mai este o alta solutie ,dar destul de greu de realizat de cineva fara o pregatire anume in domeniul aerului conditonat, adica se modifica reglajul valvei de presiune pe teava da inalta presiune ( este asezata in circuitul A/C nainte de evaporator ) sau alta solutie este sa se desfaca compresorul de A/C si se modifica deasemenea tarajul supapei de high pressure din compresor ,adica a acelei supape care la functionarea motorului cu turatie maxima descarca in aspiratie o parte din freonul comprimat ( este o protectie a compresorului interna) . Dar cea mai simpla solutie si la indemina oricui interesat este aceea de inlocuire a fuliei copresorului cu alta mai mare si a curelei de antrenare bineinteles ( se gasesc acum milioane de tipuri si dimensiuni de curele) . Aceasi modificare o au toate masinile adevarate de raliuri la orice accesoriu -alternator-pompa hidraulica servo-pompa deulei cutie viteza- etc etc - asta fiind facuta sa scada la maximum puterea consumata de auxiliare legate de motor - si credeti-ma ca se aduna zeci de cai cistigati la motor( nu vorbesc de matix care nu are prea multi zeci de cai)

Link to comment
... credeti-ma ca se aduna zeci de cai cistigati la motor( nu vorbesc de matix care nu are prea multi zeci de cai)

Eu nu te cred ca se aduna, caii motorului raman aceiasi, printr-un consumator, intotdeauna se scad, mai multi sau mai putini.

Edited by tolin
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 

×
×
  • Create New...