tzepesch Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 salut... nu am masina daewoo, dar pe dacia mea folosesc bobina de tico denso... sa-i dea d-zeu sanatate producatorului!!!!! merge perfect si pe apr. clasica si pe electronica. intrebarea mea, este... care este mai + si - la baobina... unii zic una, altii invers. o borna e asezata (-) si al e (|). care cum sunt... am observat ca merge f bine si asa si asa... dar totusi e bine sa fie nimerita treaba. asa ca va rog pe voi sa-mi indicati si mie.. http://www.daciaclub.ro/index.php?act=Atta...p;id=1627457761 http://www.daciaclub.ro/index.php?act=Atta...p;id=1627457819 http://www.daciaclub.ro/index.php?act=Atta...p;id=1627457817 multumesc Link to comment
tolin Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Plusul "bobinei" este borna din primar care are rezistenta electrica cea mai mica fata de iesirea din secundar. Rezistenta electrica a bornei minus fata de secundar este mai mare exact cu valoarea rezistentei din primar. Link to comment
ToPser Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 (-) este minus si (I) este plus Link to comment
tzepesch Posted September 10, 2008 Author Share Posted September 10, 2008 deci exact ca in prima poza , dupa pozitionare, (|)+ si(-)-. merci fain... observati ca i-am pus i rezistente, astfel ca in total am 2.5Ohm in primar. Link to comment
Senna Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 (edited) 2.5 ohm este putin pt o instalatie de aprindere clasica, bobina de Tico pe care ai pus-o este conceputa sa functioneze numai pe sistem tranzistorizat si astfel "platina" va fi impuscata rapid! Pentru Dacia se folosesc bobine cu rezistenta in primar de 4ohm! NU mai pune rezistente ca scazi tensiunea in primarul bobinei prea mult!!! Mergand pe aprinderea tranzistorizata pe care ai montat-o este o.k. pe partea de joasa tensiune, insa pe cea de inalta tensiune vei avea probleme de izolatie in timp caci capacul de delco, luleaua si fisele sunt concepute pt voltajul mai mic pe care il da bobina clasica de Dacie si vor ajunge sa se strapunga mai repede. Pe partea de inalta tensiune sunt permanent tentative de strapungere a izolatiilor (in sensul scurtarii traseelor) si stresurile sunt in limite doar cu bobina de fabrica! Da-ne de stire cand te lasa ceva, e interesant de stiut cat pot rezista componente exploatate la sarcina de doua ori mai mare decat cea nominala. Edited September 11, 2008 by Senna Link to comment
tzepesch Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 (edited) ... deci... pe clasic, merg de aproape 3 luni, platina are mai bine de 1 an jumate. dar pe bobina asta vreo 5 luni. din pacate mi s-a dus tranzistorul final al aprinderii, pt ca, banuiesc eu ca am uitat la un moment dat contactu pus vreo 45 min. nu a cedat imediat, dar la scurt timp. am trecut pe clasic si merge foarte bine. platinile nu s-au impuscat deloc, si nici macar nu se afuma. porneste la prima cheie daca nu face probleme demarorul. mi-e frica sa scot rezistenta de pe circuitul bobinei ca sa nu o busesc. ea are doar 1.2Ohm in primar. si pe bob. de dacie, de IAME sf. gh. aveam tot 2.5ohm. nu 4. 4 e deja nasol. nomal e 3!!!!! daca stric bobina prin eliminarea rezistentei m-am scapat de 70lei, si alta de rezerva n-am! fise siliconice tesla, capac delcou beru, platini si rotor beru,condensator beru, bujii beru consumurile: 6.3% la drum lung, 600km, buc-voineasa-vidra-drumuri forestiere-voineasa-bucuresti. cauciucuri 175/70/13 bucuresti 8.8-9.5% Edited September 11, 2008 by tolin citare inutila ... Link to comment
smailmiami Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Ia sa-mi pun si eu bobina de Tico pe Leganza ca poate scot consum de Cielo ... Link to comment
Senna Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 De cat e rezistenta de care pomenesti? Este din aceea care se pune la bobinele clasice si e eliminata cand dai la automat? Link to comment
soulraven Posted September 13, 2008 Share Posted September 13, 2008 de unde pot sa gasesc si eu o bobina de tico?ma interseaza tot pentru a o monta pe berlina 1310 Link to comment
tzepesch Posted September 15, 2008 Author Share Posted September 15, 2008 din bucuresti, la magazinele de piese Daewoo. cauta la Piese de Import. e cam 70lei bobina, dar sa fie Denso!. rezistenta e legata inainte de Plus Contact. e rezistenta ceramica de 2.2Ohm/17W. am folosit doua d-astea in paralel si mi-a rezultat una de 1.1Ohm/34W. 1.1+1.2 a bobinei, 2.3Ohm. Suficient pt dacie. Link to comment
soulraven Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 ce aprindere ai?vad ca in fotografiile alea ai ceva radioatoare Link to comment
tolin Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Care-i sfaraiala sa folosesti o "bobina" la care injumatatesti tensiunea din primar ? Link to comment
soulraven Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 daca o folosesti asa, crapa aprinderea electronica, sau impusti platina... Link to comment
tolin Posted September 15, 2008 Share Posted September 15, 2008 Tu ai inteles ce am intrebat ? Link to comment
Kinetix Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 Tolin, cred ca intrebarea ta este pertinenta. Intr-adevar, se pierde multa energie cu rezistentele alea. Faptul ca merge totusi, probabil ca se datoreaza unui raport de transformare mai mare decat la bobina de Dacie. Data fiind constructia bobinei de Tico, cred ca e cel mai nimerit sa fie folosita cu aprinderea originala sau cu o aprindere CDI, pentru care nu prea conteaza ce rezistenta are primarul bobinei. Toate cele bune. Link to comment
tzepesch Posted September 18, 2008 Author Share Posted September 18, 2008 ESTE MULT MAI FIABILA CA CEA DE DACIE. o folosesc de aprope 6 luni si m-a convins!!! Link to comment
soulraven Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 vreau si eu lume...si eu Link to comment
Kinetix Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 (edited) soulraven, nu ai nevoie de bobina de Tico la Dacie daca vrei sa ai scanteie mai puternica. Ideea e simpla: - de la una din fazele alternatorului preiei tensiunea alternativa inainte de a trece prin puntea de diode a masinii si o aplici in bobinajul de 6V al unui transformator de retea (cu miez de 3-5cmp) - adaugi o punte de diode 1-3A/600-1000V si redresezi tensiunea ridicata de transformator la cateva sute de V - incarci un condensator nepolarizat de 0.5-1uF/630V - legi condensatorul de capul fiecarei bujii prin cate un lant de aprox 25-30 de diode 1N4007. !!! Ai mare grija ca se lucreaza cu tensiuni periculoase acolo!!! Explicatie: - sitemul de aprindere al masinii va lucra in mod obisnuit - fiind permanent conectat la bujii prin intermediul lanturilor de diode, condensatorul va face sa existe acolo permanent un potential de cateva sute de V, dar care nu reuseste sa se descarce pe electrozii bujiilor (ai nevoie de minim 1000V pentru a strapunge un strat de aer de 1mm) - dupa ce inalta tensiune a secundarului bobinei de inductie strapunge stratul gazos dintre electrozii bujiei, ea va incepe sa scada; cand ajunge la o valoare egala cu tensiunea condensatorului, acesta descarca si el energia stocata, prin intermediul arcului electric deja existent (scanteia), marindu-i intesitatea. Iata si o idee de cuplare a condensatorului incarcat la o aprindere CDI, de ex. In schema, valoarea condensatorilor este un pic mai mare. Nu sunt convins ca alternatorul ii poate incarca. Mult succes! Edited September 20, 2008 by Kinetix Link to comment
ToPser Posted September 21, 2008 Share Posted September 21, 2008 Sa inteleg ca points=platina si ,,to spark plug"ar trebui sa mearga la fisa centrala distribuitor ? Link to comment
tzepesch Posted September 22, 2008 Author Share Posted September 22, 2008 mai oameni bun... nu contrazic pe nimeni, in special pe cei care au si cunostinte in domeniu electronici... am luat un set de rezerva beru, si a scos rezistenta de pe bobina. merg perfect platinile actuale, de vreo 200km. porneste la prima, nu tuseste in mers. sunt doar afumate putin. ce am observat, beru au mai multa carne pe contactele platinate decat alte platini, cum ar fi cele Made In france, in blister albastru. eu doar am facut asta ca incercare. nu sfatuiesc pe nimeni sa faca la fel, decat pt experimentare daca n-are platini de rezerva. si bune! Link to comment
Kinetix Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 (edited) ToPser, ai dreptate cu platinile. Insa asta a fost doar o idee. Cred ca la Dacie ar merge perfect schema asa cum e. La Tico nu e nevoie sa inlocuim aprinderea originala. Doar ii adaugam sistemul asta de descarcare capacitiva directa (pe bujii). Daca la teste nu se obtine SuperScanteia, cred ca e necesar sa se inverseze polii bobinei de inductie. Cu privire la conectarea cu bujiile, lucrurile stau asa: In schema de mai sus e desenat simplificat traseul pentru o singura bujie. Pentru trei bujii (Tico, Matiz) se fac trei lanturi de diode care se unesc la plusul condensatorului C3, apoi fiecare lant se conecteaza direct la capul fiecarei bujii. Prin sistemul fise-delcou vine scanteia obisnuita. Prin aceste trei lanturi de diode vine SuperScanteia. Da, in schema de mai sus, firul de inalta tensiune de la bobina trebuie dus la delcou, desigur. Schema e simplificata. Inca un amanunt: bujiile trebuie sa fie fara rezistenta interna (rezistenta electrica zero). Daca nu se gasesc bujii din astea, se pot modifica foarte usor bujiile Champion (cele obisnuite pentru Tico) prin inlaturarea rezistorului intern si inlocuirea lui cu o sarma de cupru. Dupa incalzirea prealabila a capatului cu portelan a bujiei, se procedeaza la racirea rapida doar a capatului (contactului) metalic unde vine capatul fise, apoi se desurubeaza cu un patent ca sa iasa din portelan. Inauntru se gaseste o rezistenta si un arculet. Arcul se pastreaza, iar rezistenta se inlocuieste cu o sarma de cupru de aceeasi grosime si lungime (eventual cu 1mm mai lunga). Cu bujiile NGK se pare ca nu prea merge trucul. Am incercat cu una si s-a stricat. Nu are filet capatul metalic. Mult succes! Edited September 22, 2008 by Kinetix Link to comment
tzepesch Posted September 24, 2008 Author Share Posted September 24, 2008 si totusi concluzionez, lamela(-) e - si lamela (|) e +? Link to comment
Kinetix Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 tzepesch, la mine, cu bobina in pozitia ei de functionare (conectorul fisei orizontal) am asa: - plusul este pe papucul orizontal - minusul este pe papucul vertical. Toate cele bune. Link to comment
ToPser Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Tico are o aprindere foarte perfomanta (de provenienta Mitsubishi) nu ai nevoie decat de niste bujii bune (NGK)! In cazul Daciei e altceva,acolo am avut o aprindere electronica cu multiscanteie ,la un moment dat am lasat multiscanteea(deoarece pur si simplu manca bujiile !) numai la pornire (adica in momentul in care se invarte demarorul) nu mai spun ca am gaurit cateva capace delcou pana am reglat tensiunea si am nimerit condensatorul care trebuia ! Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now