keluboss Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 (edited) Scenariu pesimist sau optimist? ce se va intampla daca spre exemplu mai multe societati de leasing vor da faliment? vom ajunge oare din nou sa facem coada la benzinarii ca pe vremea lui Ceausescu, ne vom inghesui in transportul in comun? Va propun un exercitiu de imaginatie si ceva in plus daca aveti informatii pertinente Cum vad eu treaba: e un deja-vu istoria se repeta. e ca la inceputul secolului trecut. Se face tranzitia de la un tip de combustibili major, se va trece de la motorine la electric, asa cum s-a trecut de la carbuni la motorine. Sua este in criza la fel ca in anii 30. Urmeaza si in Europa un moment mai dificil care va facilita reinstalarea la putere a unor regimuri nationaliste cu un discurs politic socialist nationalist. Probabil Sua si UE vor ajunge in cadere libera, China si Rusia probabil vor ramane singurele super puteri. China deja este motorul economiei mondiale si colegii mei care au avut privilegiul de a merge la olimpiada, la Pekin sau Bei jing cum preferati mi-au povestit ca perceptia noastra despre China este total gresita. Nu vad cum se va integra lumea araba in acest viitor in care principala lor sursa de existanta va fi suprimata in sau nu va mai avea in cazul aparitiei in masa a tehnologiei electrice Noi ne vom descurca, o facem de dupa 90 incoace, practic putem multumi clasei politice pentru toate neajunsurile din aceste 2 decenii pentru ca ne-au pregatit pentru vremurile grele (sic!). Ideea e cam la ce ne-am putea astepta in cazul in care criza se acutizeaza pe termen scurt si mediu Edited October 9, 2008 by keluboss Link to comment
tolin Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Scenariul tau pleaca de la cateva premise gresite, deci, rezultatul este unul la fel de gresit. In plus, noi suntem obisnuiti sa nu mai punem botul la zvonistica. Cand marii consumatori raman fara bani si strang cureaua, primii care falimenteaza sunt producatorii de bunuri (chinejii), iar cei de energie reduc preturile (arabii si rusii). Aflati la limita dintre cele 3 parti, adica nici producatori si nici consumatori (majori), romanii intra in greva generala, adica oficializeaza nemunca. Link to comment
pretender Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Pun un link cu un articol recent, si un quote din el: Criza financiara loveste sub centura producatorii de automobile de Dani Rockhoff HotNews.ro Marţi, 7 octombrie 2008, 17:24 Economie | Auto Ca urmare a crizei financiare, constructorul de automobile Opel isi intrerupe productia in aproape toate intreprinderile europene (dpa). In Germania, centrele de productie din Bochum (5.000 de angajati) si Eisenach (1.800 de angajati) au fost puse pe linie moarta pentru 2-3 saptamani, nu se mai lucreaza decat la centrala din Rüsselsheim. Cu aceasta masura, dupa declaratiile conducerii Opel, se va reduce livrarea a cca 40.000 de automobile, pana la sfarsitul anului. In 2007, Opel a vandut in Europa, dupa datele oficiale de firma, 1,74 milioane automobile. Sistarea momentana a productiei nu exclude reduceri de salarii ale angajatilor firmei. Si Ford este afectat de criza financiara europeana. In Saarlouis, Ford da afara „inainte de termen, 204 angajati“, dupa declaratiile unui purtator de cuvant al Ford din Köln, preluate de Deutsche Presse Agentur (dpa 07.10.08). Contractele de angajare temporara a acestor angajati mergeau pana la 31 decembrie. Intreprinderea din Saarland produce mai ales pentru export (in 2007 cca 392.500 de automobile), avand 6.500 de angajati. Si productia de la BMW din Leipzig va fi intrerupta pentru o saptamana, la sfarsitul lunii octombrie, ceea ce inseamna 2.800 de automobile scoase de pe banda. „BMW reactioneaza la evolutia pietei, mai cu seama a celei din SUA“, a declarat pentru dpa, un purtator de cuvant al firmei. Dupa bancile si asigurarile germane, constructorii de automobile sunt marca stabilitatii „locomotivei Europei“. Masurile de austeritate intervenite in aceasta industrie, vitala pentru Germania, insa nu numai, indica proportiile crizei financiare momentane. Conform stirilor difuzate de radioul german, aceste masuri din industria auomobilelor si cele ce vor urma, pana la sfarsitul anului, vor afecta substantial si producatorii mici si mijlocii de componente si accesorii auto. Link to comment
Immortal Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 (edited) Premisele tale sunt gresite, prin prisma asemanarii cu anii '30, in principiu. Economia e cu mult mai complexa decat era "in trecut" iar...ceea ce nu te distruge, de face mai puternic. Bancile (impreuna cu subsidiarele precum societatile de leasing) sunt nationalizate or garantate de stat intr-o proportie cat mai mare, iar "criza" se va vedea la un cu totul si cu totul alt nivel. Cat despre Rusia si China, au avantajul unei 'ascensiuni' mai rapide, dar asta nu le face mai "puteri" decat UE si SUA. Pana una-alta, tot Statele Unite dau trendu'. Dar tot n-are legatura, dat fiind faptul ca una-i "criza" si alta-i "colaps". LE: Ca se inchid 'fabrici si uzine'...mi se pare si normal. Si buticurile dau faliment... Edited October 9, 2008 by Immortal Link to comment
pretender Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Pai tocmai ca se inchid unele - asta va duce la o modificare a preturilor auto, sau nu e suficient de agresiva criza incat sa cuprinda si ramura auto ? Link to comment
andrew Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Cu aceasta masura, dupa declaratiile conducerii Opel, se va reduce livrarea a cca 40.000 de automobile, pana la sfarsitul anului. In 2007, Opel a vandut in Europa, dupa datele oficiale de firma, 1,74 milioane automobile. Sistarea momentana a productiei nu exclude reduceri de salarii ale angajatilor firmei. x/100 * 1.740.000 = 40.000 Calculati x. Link to comment
Immortal Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 E criza pe piata bancara (in curs de rezolvare, zic eu) si pe piata bursiera (banuiesc ca se vede legatura...). Faptul ca actiunile GM pierd 20% azi nu inseamna ca maine vand masina la 1/5 din pret, iar piata auto isi va vedea de trendul ei descrescator in continuare. Eu, sincer sa fiu, nu vad ABSOLUT nicio legatura. Lumea plange pentru lichiditati si resurse naturale ori case, si mai putin pentru 4roti acuma. Link to comment
Laurycã Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Deocamdata barilul de petrol este 88 de dolari si nu da semne sa creasca; în vara a fost 140-150 de dolari. Momentan nu vom face coada la benzinarii ca pe vremea lui Ceausescu. Link to comment
Tommy Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Eu unul ma gandesc cu sa fac bani de un STI.. treaba voastra cei ce va ganditi la economia de gazolina sau alte mizerii inlocuitoare Link to comment
tolin Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Probabil Sua si UE vor ajunge in cadere libera, China si Rusia probabil vor ramane singurele super puteri. Te-ai uitat vreodata la PIB-ul/cap de locuitor al acestor tari, cum poate fi supra-putere o tara cu sute de milioane sau cu un miliard de saraci ? Puterea lor se vede in interiorul lor, in lupta cu populatia subventionata pentru supravietuire. Orice criza insemna o "redistribuire" a puterii, o pisica aratata adversarului, oricare ar fi el. In plus, vad ca nu s-a inteles de ce s-a prabusit atat de usor lagarul comunist: cine produce n-are timp sa gandeasca si cine nu gandeste nu este liber. Link to comment
emathe Posted October 9, 2008 Share Posted October 9, 2008 Deocamdata barilul de petrol este 88 de dolari si nu da semne sa creasca; în vara a fost 140-150 de dolari. Momentan nu vom face coada la benzinarii ca pe vremea lui Ceausescu. Lasa ca am stat la coada si in timpul lui Vacaroiu in 93. Link to comment
Brainiac Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Primit pe mail "Criza subprime. O explicatie cu broscute Intr-un satuc de campie, a venit un investitor american particular, insotit de asistentul lui. A batut la prima usa intalnita si i-a spus proprietarului: Uite, eu sunt colectionar de broscute. Daca imi aduci o broscuta, am sa iti dau pe ea 10 euro. Taranul a fugit repede in padurea din spatele casei si a luat o broscuta. I-a dat-o investitorului, si-a luat cei 10 euro si le-a spus vecinilor despre ce afacere a facut. A doua zi, fiecare taran s-a dus la investitor cu cate o broscuta, pe care a vandut-o cu 10 euro. Dupa cateva zile, investitorul le-a spus satenilor: Vad ca afacerea merge. De azi, pentru fiecare broscuta am sa va platesc cate 20 de euro. Taranii au dat fuga in padure, au cules broscute si le-au predat pentru 20 de euro/bucata, investitorului. Dupa alte cateva zile, acesta s-a intors in SUA presat de afacerile de acolo, lasandu-l pe asistentul lui sa vina cu broscutele dupa cel mult o saptamana. Inainte de a pleca, le-a spus:” Dragii mei, sunt nevoit sa ma intorc urgent in State. Va promit insa ca la intoarcere am sa cumpar de la voi broscutele cu 60 de euro bucata”. Si a plecat, in uralele satenilor fericiti de pleasca ce a dat peste ei. A doua zi, asistentul investitorului a adunat satenii si le-a spus: ”Fratilor, m-am gandit la o afacere pentru voi. Seful meu se va intoarce peste doua saptamani si va va plati cate 60 de euro/broscuta. Daca vreti, vi le vand eu inapoi pentru 35 de euro bucata, iar voi le veti vinde cu 60. Profitul vostru va fi frumusel. Ce spuneti?” Satenii, s-au adunat la sfat si au decis ca o asa afacere nu mai prind ei degraba. Au pus mana de la mana, s-au imprumutat pe la cunoscuti, pe la banci, care pe unde a putut, si au cumparat broscutele inapoi cu 35 de euro bucata. Asistentul investitorului a luat banii, a plecat in SUA, iar pe sateni nu i-a mai cautat nimeni, niciodata. Au ramas cu banii dati, cu imprumuturi scumpe la banci si fara sa detina niciun activ in plus fata de ceea ce aveau inaintea afacerii. Aceasta este povestea crizei subprime, pe intelesul celor care nu au deprins cotloanele businessului bancar." Link to comment
andreib Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Sa nu dam in secanarii zeroteve. Crizele financiare sunt evenimente ciclice in economia globala. Gravitatea celei de acum a fost accentuata insa de amanarea crizei la americani prin strategia lui bush de ,,buy, buy, buy" dar pe credit. Efectele crizei afecteaza atat SUA si UE dar si marii producatori (alde China- vedeti ca si bursa lor e in cadere libera) sau marii furnizori de resurse (alde Rusia si OPEC care cu toate ca au redus productia pretul a continuat sa scada). Oricum, tsunami-ul acestei crize a trecut, acum ramane sa vedem ce mai poate fi salvat si ce e prea slab si se va prabusi. Oricum, producatorii auto sunt afectati cu atat mai mult cu cat au strategii gresite, au dat dovada de o inertie ridicata si se aflau deja intr-o situatie delicata inainte de criza. Criza nu va face decat sa-i trieze pe cei mai eficienti, sa-i determine sa reduca costurile si sa acclereze schimbarea si tranzitia la masini mai eficiente (nu doar pe hartie). Cel mai bun exemplu de politica proasta in momentul de fata sunt numarul ridicol de mare de SUV-uri scoase pe piata in conditiile cresterioi pretului la petrol si contractiei posibilitatilor de creditare. Link to comment
Satori Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Andrei, in primul rand, nu cobi. Au fost niste valuri, e adevarat, dar nu ai de unde sa stii daca s-au terminat sau nu. In al doilea rand, sa scada costurile producatorii auto?... Fii serios! La chestia asta se pricep cel mai bine. De fapt, nu scada costurile ei ci sa ceara furnizorilor sa faca asta! Alte lucruri o sa faca diferenta intre ei, nu capacitatea de a scadea si mai mult costurile. Link to comment
Abram Burel Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Despre ce pana mea eficienta vorbiti? Sa fie eficienta doar perceptia creata de vanzoleala si tropaiala unei armate de vanzatori a pielii ursului din padure? (poata cu broscutele e bestiala!) Sau poate o masura sunt discounturile de peste 50% ce incep sa fie din ce in ce mai practicate (nu conteaza volumul) care nu prea probeaza teoria preturilor bazate pe costuri (daca mai crede cineva chestia asta). In ceea ce priveste efectul unei crize (ce puii lui Hector conteaza daca e Bush de vina sau chinezii care nu au altceva mai bun de facut sau ilfovenii care vor djipane mai mari), sa nu ne bizuim prea mult pe relatii cauza-efect. Lumea de azi se bazeaza din ce in ce mai mult pe aparente (sau vreti sa spuneti ca speculatiile au baze economice?!). Iar astea au tot atata legatura cu logica si mecanismele deterministe cata are Simona Senzual cu motorul masinii pe care o conduce. In fine, ca sa ma intorc la "marile banci" care s-au dat cu cracii in sus, asa le trebuie Cu reminescente comuniste ce mi-au ramas pe cateva circumvolutiuni, n-o sa pot (e drept ca nici nu ma voi stradui) sa inteleg cum pot adauga valoare, tranzactionand valoarea pe care o produc altii. Baloane. De sapun sau cauciuc, tot se sparg. Iar aia ce zic: 40.000 de masini mai putin (ca sa mentina pretul, altfel oferta ar depasi cererea, ha?) contra cateva mii de oameni care se vor odihni pe gratis? Cum zicea poetul: omul e in centrul atentiei! Nota: E vineri, scuzati daca sunt cam... ciudat Link to comment
Immortal Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 In al doilea rand, sa scada costurile producatorii auto?... Fii serios! La chestia asta se pricep cel mai bine. Pai nu-i chiar asa. Ori se trezesc, ori ii paste falimentu'. Link to comment
Abram Burel Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Mor dupa chestii "ar putea". Te imbolnavesti de atata certitudine amenintatoare. Link to comment
andreib Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 In economie nu se lucreaza cu certitudine ci cu previziune si estimare . Oricum, dupa situatia actuala a pietei auto si comportamentul producatorilor este clar ca lucrurile nu stau bine. Mai mult, acum cateva luni citisem un articol ce compara fabricile totota cu cele GM: toyota mult mai noi si mai robotizate, medie de varsta mai reusa, productivitate net superioara, salarii mai mici, health insurance a la wallmart etc... Mai vedem, mai citim, mai contemplam dar cred ca o sa vedem in 2009 o serie de preluari si fuziuni interesante (asta pe langa ajutoare de stat date companiilor in deep shit). Link to comment
Abram Burel Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Mda, cei ce nu au facut "parteneriate" pot avea parte de ceva preluari. Ar mai fi loc si de ceva parteneriate, desi astea nu se fac in perioade de criza decat intre granzi si eu zic ca nu o sa fie o criza atat de rea. Nu m-ar mira insa sa vad ca Tata preia (si) Ferrari Link to comment
BogdanG Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Nu stiu ce previziuni faceti voi dar eu vad ca pretul masinilor noi este jos de tot, adica Passat nou la 20k E, Skoda Superb la 20k E . Link to comment
tolin Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Dar, oare, nu s-a produs mai mult decat era necesar ? Dupa cate vad pe unde umblu, unii n-ar trebui sa aiba masina sau unii parcheaza jipanu in fata blocului, jumatate pe trotuar. Oamenii au ajuns sa mearga cu masina si pana la non-stop. Ceva imi spune ca trebuie trasa frana de mana, putin. Unii, care nu aveau dupa ce bea apa pana anul acesta, au ajuns sa aiba cate doua masini in parcare, desi siuatia lor nu s-a schimbat, cand se imbraca, parca se muta. Link to comment
silviu75 Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Dar, oare, nu s-a produs mai mult decat era necesar ? Eu cred ca s-a cumparat si se cumpara mai mult decat este necesar cu bani imprumutati. Link to comment
tolin Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 (edited) ... cu bani promisi ! Asta-i si esenta acestei crize (o criza a minciunii), s-a anticipat prea mult si s-a trecut la realizari (pentru bonusuri uriase la manageri) pielea ursului din padure. Edited October 10, 2008 by tolin Link to comment
Abram Burel Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Fix asa (ofer certificat contra... bonus ) Intr-o "ierarhie" a... vulpilor: finantistii speculativi (vezi UK, de US nu mai vorbim), firmele comerciale... "consultate" (ce mai ramane, e... plebea), ... Si la urma... consumatorul platitor de preturi si taxe. Sa traim bine (nu e vinovat Base' pentru asta ) Repet: cititi postul cu broscuta toata noaptea asta! Maine veti fi mai obositi, dar, posibil, mai... castigati Link to comment
Zmeul cel rau Posted October 10, 2008 Share Posted October 10, 2008 Despre ce pana mea eficienta vorbiti? Sa fie eficienta doar perceptia creata de vanzoleala si tropaiala unei armate de vanzatori a pielii ursului din padure? (poata cu broscutele e bestiala!) Sau poate o masura sunt discounturile de peste 50% ce incep sa fie din ce in ce mai practicate (nu conteaza volumul) care nu prea probeaza teoria preturilor bazate pe costuri (daca mai crede cineva chestia asta). Doar la Dacia de dinainte de Renault se intampla asa, pretul sa fie bazat pe cost la modul la care te gandesti tu. Sa iti amintesc ca Dacia de dinainte de Renault avea un model vechi de mai bine de 30 de ani si ca vindea doar din inertie? Costurile nu sunt doar cele de fabricatie... Poate trecem de criza asta cu bine dar sa vezi oha dezvoltare cativa ani de acum incolo. In economie nu se lucreaza cu certitudine ci cu previziune si estimare . De aia suntem aici. De aia brokerii aveau atatea basini in cap pana acum o luna si acum au ceva portocaliu in fund. Un morcov, adica... Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now