Jump to content

Somnul La Volan


ovi_jer

Vi sa intamplat sa va ia somnul la volan ?  

151 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Cu scuzele de rigoare, dar raman la parerea mea.

Am specificat ca sunt multi factori care influenteaza activitatea pe timp de noapte, iar obisnuinta este unul dintre ei.

 

Aqua, zici ca lucrezi de noapte, o data la 3-4 zile (am lucrat si eu asa). Ia zi, la inceput nu-ti picau ochii in gura pe tura de noapte? Asta pina te-ai adaptat.

Normal ca daca tragi un pui de somn inainte sa pleci la 1 noaptea spre mare, rezisti mai bine decat daca n-ai fi dormit de loc, dar totusi nu cred ca te simti chiar in elementul tau si obosesti mai repede.

 

Ideea e ca organismul se comporta altfel noaptea. Esti obisnuit sa dormi. Codul genetic e scris asa. Sunt vietati care dorm ziua si au activitate noaptea. Oamenii nu sunt dintre ele.

Daca continuam discutia in directia asta o dam in Discovery.

Link to comment
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da, intradevar e f. greu sa te obisnuiesti cu schimburile de noapte mai ales daca nu ai si un internet de fata cum era cind am inceput sa muncesc , dar revenind la subiect -ma sperii cind vad ca procentul celor cu probleme! Se apropie de 24-25%, iata cauza la multe din accidente .

Link to comment
starea lui FLEX s-a continuat la mine cu "mama, ce somn imi este" urmat de "NU trebuie sa adorm" si aceasta secventa s-a repetat de mai multe ori... pana cand la un moment dat am deschis ochii si, cum am mai spus, mi-am dat seama ca eram la volan, si i-am multumit Celui de sus ca inca eram pe sosea.

 

Am patit si eu o data acelasi lucru dar o mare diferenta ,eram in oras ,in Bucuresti la 2 noaptea si nici acum nu-mi aduc aminte cum am ajuns de la pta Chibrit la pta Moghioros . :wallbanger:

Am jurat ca nu mai plec noaptea sculat din patul meu !!!!

Link to comment

Eu am votat "de mai multe ori" pt ca de luat somnul m-a luat de mai multe ori. Atat ca de adormit nu am adormit. Dar am patit de cateva ori in care am fost periculos de aproape. Cel mai bine este sa evitam pe cat posibil sa conducem atunci cand suntem obositi si daca suntem absolut nevoiti sa facem pe cat posibil sa nu fie cald in masina. Frigul ne tine treji. :shock:

Link to comment
nu cred ca e valabila expresia de a fi setati sa dormin noaptea,

Pentru majoritatea oamenilor noaptea este considerata perioada din cursul celor 24 de ore in care organismul trebuie sa-si recapete vitalitatea. De aceea consider ca odihna din perioada orelor 22,00-06,00 nu poate fi recuperata in totalitate in cursul zilei (deci nu generalizez). Nu cred ca doreste cineva sa lucreze mai mult de noapte din placere ci mai mult din NEVOIE. Eforturile si oboseala pot fi acumulate la tinerete si incepand cu 40 de ani incepi sa cam spui PASS.

Setarea genetica nu poate fi inlocuita ci doar partial substituita.

Eu unul ma feresc pe cat pot sa conduc pe timp de nopte in afara metropolei Bucuresti. :lavolan:

Edited by mecmar
Link to comment

No, că v-am prins aici... de unde ştiţi domnilor că "suntem reglaţi genetic" ca să dormim noaptea ? Mi-a explicat un doctor odată cum e cu ritmurile circadiene, ce rol au ele ... etc. Am uitat detaliile :P dar am reţinut concluzia: poţi să-ţi modifici ritmurile astea circadiene în aşa fel încât să te adaptezi oricărui orar dorit (în funcţie de cum ai nevoie, pentru servici să zicem), dar chestia asta pe termen lung nu face bine (uzează... ceva prin organism).

 

Eu, de exemplu, sunt "dereglat" de multă vreme (vreo 8 ani), în sensul că adorm pe la 3-4 dimineaţa şi mă scol pe la 12 ziua, când "pornesc" greu de tot, îmi ia cam o juma' de oră minim până mă dezmeticesc.

 

Aşa cum pentru unii ora 7 dimineaţa este ora la care sunt fresh, pentru mine este miezul nopţii. Conduc mult mai bine dacă plec pe la 11-12 noaptea, decât dacă plec la 8 dimineaţa. Nu se poate exprima o regulă general valabilă pentru toţi, deoarece fiecare este obişnuit cu propriile ritmuri şi etape ale zilei.

 

Şi ca exemplu de ce e în stare corpul uman ... citiţi "Orarul de somn Uberman":

 

http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~dicka/proje...erman/index.php

http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720

Link to comment
  poţi să-ţi modifici ritmurile astea circadiene în aşa fel încât să te adaptezi oricărui orar dorit (în funcţie de cum ai nevoie, dar chestia asta pe termen lung nu face bine (uzează... ceva prin organism).

 

Pai vezi ca uzeaza daca modifici regula somnului de noapte? Tu acum o mai tii asa o perioada pana cand o sa incepi sa revii la 22,00 somn si la 06,00 trezire ca deh, batranetile nu asteapta.

Si totusi Vaxxi sa stii ca se poate face aceasta schimbare si pe TERMEN LUNG SI FARA SA UZEZE! :-? La schimbarea fusului orar. Ia programeaza o calatorie in America de sud sau Japonia si ramai acolo o buna perioada de timp si garantez ca adaptarea se face in maximum 3-4 zile. Stiu ce spun pentru ca am facut acest experiment.

Cine ma contrazice? :D

Link to comment

Păi deci uzura se datorează faptului că ritmurile "modificate" nu coincid cu ritmurile normale, nu datorită modificării în sine :) cred că-i acelaşi lucru.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Am avut o singura data acea senzatie de "zombie" cand am venit de la nunta unui prieten(nu mai dormisem de 72 de ore) iar ca remediu geamul lasat la maxim abonat la banda 1 si viteza max 50km/h (era 5 dimineata pa DN6).

Link to comment
  • 3 weeks later...

Din miliardele de kilometri parcursi de mine de cand am carnetul (1.5 ani) am condus aproximativ 98% in orash. Aici ritmul este mai alert, parerea mea. Chiar daca esti in grid-lock tot tre sa fii atent la tot ce e in jurul tau si este o forfota continua. Recunosc ca am condus "zombie" dar totusi nu m-a luat niciodata somnul. Am cascat la greu dar nu am inchis ochii. Am raspuns niciodata si sper sa ramana asa. Un moment de neatentie poate avea conscinte grave.

Link to comment

He-he-he!

 

Ritmuri circadiene?

 

Da, dar nu-s "reprogramabile"

 

Existã aici aşa-zisele bioritmuri, care-s de douã feluri: diurne, respectiv nocturne.

 

Din prima categorie fac parte persoanele care au randament ziua, din a doua - logic - cele care dau randamentul cel mai bun noaptea.

 

Unde randament = eficienţã maximã (doh!)

 

Yoga, la o adicã, ar permite adaptarea organismului la cele mai stresante condiţii cu putinţã, dar aj vrea sã-l vãd io p-ãla dispus sã se disciplineze în stil yoghin; fãrã absolut nici o legãturã cu Bivolaru şi alţi şarlatani care se dau drept guru...

 

N-am adormit niciodatã la volan, nici nu eram "cît pe-aci", pentru cã mã cunosc prea bine, pe de o parte, ŞI pentru cã îmi pãsa - de mine şi de rest - pe de alta.

 

În momentul în care conştientizezi responsabilitãţile pe care trebuie sã ţi le asumi la drum, organismul se va comporta cum trebuie, indiferent de gradul de obosealã...

 

Culmea, poţi conduce chiar mai calm şi mai lucid decît în starea de dupã un somn lung...

Link to comment
  • 2 months later...

N-am adormit niciodata la volan.

Am patit sa obosesc foarte tare dar n-am putut sa adorm si pe cei cu care eram in masina i-am rugat sa vorbeasca, sa cante, sa ma intrebe cate ceva numai sa nu patesc nenorocirea. S-a intamplat o data si sper ca ultima data cand veneam de la Bucuresti spre Ploiesti pe DN1 in martie 2003 pe o ceata de o taiai cu cutitul, cu o masina care nu prea avea lumini, cu proiectoare nici nu era prevazuta, la 12 noaptea. A fost recordul meu de viteza mica pe o distanta ata de scurta.

Am facut de la Otopeni pana in Ploiesti 3 ore. Mers constant cu 20 km/h.

A fost infernal. Trebuia sa merg cu ochii dupa linia marcajului si va da-ti si voi seama ce placut e. Stateam cu ochii cascati ca sa nu cumva sa patesc beleaua.

Asta e! A trecut, am scapat, nu mai am nici masina aia...

 

Tot in genul adormirii la volan s-a intamplat acum vreo doi ani.

Ma culcasem destul de tarziu, pe la 4 dimineata si la 7 trebuia s-o duc pe sor-mea la scoala. M-am trezit buimac de somn, m-am urcat cu sor-mea in masina si am dus-o la scoala. M-am intors acasa si am mai dormit cateva ore.

Cand m-am trezit nu-mi mai aduceam aminte decat ca am plecat s-o duc p-aia mica la scoala, am ajuns cu ea acolo, si stiam ca am mai ajuns acasa. Dar traseul mi-a fost imposibil de amintit. E infernal sa te gandesti ca ai fost undeva dar nu stii cum ai ajuns acolo, te-ai intors si esti bine merci... dar daca ai facut ceva nasol pe drum???

Link to comment

Ieri am atipit pe autostrada. M-am trezit pe banda de urgenta, la vreo 0,5-1m de balustrada. Este a doua oara, sper si ultima oara, cand mi se intampla. Orice ar fi, cand o sa fiu obosit, nu mai merg pe autostrada.

Link to comment

Bai tata tu mergi singur ? Daca da, baga muzica tare cand simti ca te ia. Daca nu, baga conversatie la greu.

 

Ai mai multa grija de tine ca ne-ar parea rau sa strici Kalosul.

Link to comment

Muzica era destul de tare, vioaie & all, super rece - A/C, 3 oameni care faceau zarva in masina. Tot ce stiu este ca atunci cand am deschis ochii (sau mi-am revenit, dracu stie) eram pe banda de urgenta. Nu m-am speriat, am franat si am oprit si le-am zis ca asta voiam sa fac. Cand am coborat le-am spus ce s-a intamplat.

Link to comment

Eu adorm greu si in pat, la volan niciodata. Am condus si dupa 24 de ore nedormite dar nu am avut nici un pic tendinta de a adormi. Reflexele, in schimb, erau mult ingreunate, asa ca imi dau seama ca se putea intampla ceva rau mult mai usor decat in mod normal. Este clar ca nu trebuie sa ne suim obositi la volan.

Link to comment

Cred ca toti cei ce povestesc ca "s-au trezit" de fapt, nu au fost decat o secunda sau 2 de atipeala, ca daca era somn nu cred ca mai apuca cineva sa mai relateze... Intr-adevar, foarte periculos somnul la volan.

 

Putin off-topic, povestea lui Satori imi aminteste de o intamplare de aprox. 8 luni in urma cand mergeam spre Buzau ziua la pranz, odihnit, insa inainte de intersectia lui E85 cu drumul Buza-Ploiest, exista un pod, iar eu aveam cam 140 la ora, nestiind ca cealata parte (nevazuta) a podului e de fapt o curba la aproape 90 de grade si normal in panta. Parca atunci m-am trezit : Am simtit un gol in stomac, dar nu m-am perdut si am reusit sa controlez masina, eram 4 in masina, nimeni nu a sesizat mai nimic, insa pe mine ma trecusera toate transpiratiile si senzatiile de frica spaima. Abia a 2-a zi le-am zis...

 

Interesant ca mai facusem drumul ala de zeci de ori, dar nu in ultima vreme si cred ca se schimbase podul (era acum cu 2 bezi pe sens)

 

Imi dau seama ca e f. iimportant sa nu iti pierzi firea nici chiar atunci cand te trezesti din somn... [-X

Link to comment

Inca nu am adormit... dar ceva se intampla...

De multe ori se intampla sa am black-out-uri de trafic. Mai ales in Bucuresti, unde se intampla sa plec de la A la B si sa ma trezesc in vreo parcare mult dupa B ...si asta fara prea multe detalii in memorie despre A-->B(aproape de loc).

 

Pana anul asta prin ianuarie, nu am "abuzat de mine" cu condusul peste limita insa atunci(in ianuarie) am patit ceva...pe la creier sau subconstient...

Am condus aproximativ 2000Km in continuu(opririle doar pentru pasageri la "toilet" si pentru mine cam la 150-170km pentru o tigareta si plimbat de dezmortire).

Totul s-a intamplat pe ruta:

Saarbrücken-Mannheim-Kaiserslautern-Mainz-Frankfurt am Main-Nürnberg-Linz-Wien-Budapest-Kecskemét-Nagylak-Nadlac-Talmaciu-Pitesti-Bucuresti

Pana in tara nu am simtit mai nimic deosebit...pe la Arad insa a inceput ninsoarea si pana pe valea oltului am innebunit.

In Ramnicu Valcea am baut 2 red bull dar nu au mai avut nici un efect...imi cadeau ochii in gura...

Pe Pitesti-Bucuresti am gasit polei si am mers ca "ochiu mortului" cu maxim 60 km/h

Pe drumul asta am patit ceva zic eu... de atunci parca nici un drum nu imi mai pare lung ... aici e problema mea ... toate sunt lungi si grele si obositoare... dar parca nu mai simnt asta. Cred ca e foarte periculos ce traiesc eu...si mai cred ca trebuie sa fac ceva ...

In total au fost 36 de ore de condus.

 

Trebuie sa mentionez ca:

- masina a fost un AUDI all road(2004) si avea 1200km cand am plecat din tara

- la intoarcere indica 9050km(la ultima oprire in Bucuresti)

- tot timpul drumului am avut pe cineva cu care sa vorbesc non stop(in Bucuresti eram ragusit de cat vorbisem)

- povestile cu nessul, cafeaua si red bull nu mai sunt valabile dupa primele 12 ore de condus!!!

- am parcurs distanta pornind din Germania( daca porneam din Romania mai departe de Viena nu as fi ajuns; este ingrozitor de greu sa conduci in Tara Romaneasca)

- viteza medie afisata pe bordul masinii la:

iesirea de pe autostrada din Germania-160km/h

iesirea de pe autostrada din Austria - 130Km/h

iesirea de pe autostrada din Ungaria- 130Km/h

de la intrarea in tara pana in Bucuresti- 70Km/h

 

Nu recomand la nimeni si nici eu nu cred ca voi mai fi in stare de o tampenie mai mare ca asta...

 

Am atasat si cateva poze de pe drum ... au fost si sectoare de drum nashpa prin Austria si Ungaria

post-1382-1119342210_thumb.jpg

post-1382-1119342233_thumb.jpg

post-1382-1119342400_thumb.jpg

Edited by masterbobs
Link to comment
  • 3 months later...

Salve,

Deschid acest subiect (nu stiu exact unde se incadreaza-rog moderatorii sa ma ajute) dupa un drum extrem de obositor Bucuresti - Iasi si retur. Asta s-a intamplat ieri, am plecat la 7.00 din Bucuresti si a trebuit sa ajung in Iasi pana in ora 12.00. Am reusit, dar dupa 4 ore acolo a trebuit sa ma si intorc in Bucuresti. Asta inseamna 1.000 km in aceeasi zi. Nu ar fi asta o problema, drumul e bun, dar carute, biciclisti, localitati, soferi cu masini periculoase (vechi), din cand in cand cate o groapa...cum e mai rau, ca daca ar fi tot drumul naspa mergi mai incet, dar la un drum bun ... e grav cand apare un sant de toata frumusetea pe toata latimea soselei.

E si ca sa revin, la intoarcere intuneric, aceleasi carute, biciclisti si pietoni - si apropo, au inceput sa stranga porumbul, deci carutele sunt incarcate si mai late decat o banda de circulatie, mai vin si masinile fara faruri, fara semnalizare sau pietonii care circula ca si cum ar fi in curtea lor. Inainte de Adjud, un accident mortal..fapt care lucreaza la psihicul soferului...si nu in sens pozitiv...

 

Ca sa revin la tema, toate acestea se adauga la oboseala data de cei 1000 km, cum scapam de oboseala si de momentele de pierdere a concentrarii...muzica, aer conditionat, geam deschis...cum faceti voi???

 

Eu am momente cand opresc muzica si vreau liniste ...o fi bine, o fi rau?!

Link to comment

Din experienta proprie, doar o pauza te ajuta, cand esti obosit. Nici muzica nici absenta ei, nici A/C, nici geam deschis... nimic nu functioneaza. Nu stiu pe unde am scris, eu am adormit pe A2 cu 3 oameni in masina, A/C pornit si muzica tare...

Dupa aceea m-am mai documentat. Am inteles ca este bine sa faci pauza si, in aceasta, sa incercis a iti atingi varfurile picioarele cu mainile, cu genunchii drepti. Cica ajuta circulatia si blablabla. Acum nu stiu cat de adevarat este, am incercat si nu am simtit vreo imbunatatire.

Cafeaua si energizantele, cel putin la mine, au efect. Dar pe moment. Dupa ce trece 'euforia' acestora, mi se face si mai somn, mai ales dupa energizante.

Link to comment

pai daca te poti concentra e bine, ce sa fie rau.. tu intrebi pe altii ce ti-e bine tie?

 

depinde de fiecare, cafea, aer curat, red-bull, etc.. daca nu si nu.. trage la o benzinarie si dormi o ora

Link to comment

Cea mai buna metoda este oprirea si un pic de miscare... un pic de stretching, sau daca n-ai chef macar cateva ture in jurul parcarii la pas alert, iti stergi geamurile ca sa te mai intinzi nitel etc. In mod normal, trebuie minim o oprire la 4 ore. Ajuta si la circulatie, eviti "economy class sindrom" si pe deasupra eviti si hipnoza drumului, mai ales daca e monoton.

 

Si cafeina ajuta, insa nu trebuie sa fie in exces. O cafea in plus fata de portia zilnica poate ajuta. Americanii au facut pentru soldati o guma de mestecat cu cafeina, cica au facut teste pe operatorii radar si ajuta (sursa-BBC). Insa prea multa mai mult dauneaza decat ajuta.

 

Daca esti impreuna cu cineva, e bine sa te antrenezi in discutie cu el/ea/ei :) . E mai buna discutia decat muzica.

 

Evita mancarea prea satioasa, gen friptane (din "conduita preventiva", 1900 toamna, cand probabil friptanele oricum nu se gaseau :D ).

 

In "conduita preventiva" spune si ca unul din simptomele oboselii este senzatia de ochi iritat. Daca persista dupa toate metodele gen miscare-apa rece- cafea etc, singura solutie ramane un pui de somn.

 

Eu am facut Nice-Budapesta intr-o zi, 1500km cu tot cu ratacire prin slovenia. E drept, 1100km de autostrada. Problema nu erau carutele, ci monotonia. Am facut o oprire de 15-20 minute la fiecare 3 ore, si chiar daca am pierdut asa vre-o ora si jumatate am ajuns in stare de functionare la destinatie, cu o masina mica, obosita si fara AC. Am mai avut energie de o bere, o plimbare de juma' de ora inainte de culcare, etc.

Edited by mr_
Link to comment

Multam, s-a mutat subiectul si nu-l gaseam.

Am adormit odata...sau atipit pentru o fractiune de secunda, problema e ca aveam cam 150 km/h si am franat brusc...se intampla pe DN1 inainte de intrarea in Tancabesti. Dupa acea frana a urmat o rotatie completa cu oprire perpendicular pe axul drumului pe banda 1...ca-mi erau frica sa nu-mi sara cauciucurile de pe jenti...

Am tras pe dreapta, mi-au tremurat genunchii inca o ora din acel moment, dar sincer, mi-a sarit si somnul. NU MAI FAC :osanale:

Link to comment

Eu cred ca inainte de a face un drum lung trebuie sa te-ntrebi daca esti in stare. Conteaza extrem de mult cat ai dormit noaptea precedenta, si lucrat in ziua in care faci drumul.

Ca sa exemplific.

Duminica noaptea fost in oras ajuns acasa la 3 dimineatza, la 9 a.m scularea si la munca .. lucrat toata ziua pina la 18.00, iar la orele 20.00 imbarcarea spre Constanta ... condus pina la Pitesti, dormit vreo 4 ore in masina ( Hyundai GETZ) la fosta benzinarie SHELL la iesire din Pitesti spre autostrada ..deci mai mult chinuiala. La momentu cand am pornit la drum chiar daca dormisem 4 ore eram rupt de oboseala. La vreo 8 km inainte de FETESTI (este o trecere de cale ferata) s-a produs inevitabilu. Conduceam mai mult din reflex si nu ma mai puteam concetra defel... asa ca am observat muuuuuuuuulllttt prea tarziu ca masina din fata frana. Am apasat si eu frana dar deja era prea tarziu. Asa ca am pupat un Audi A4. Norocul meu a fost ca nu aveam viteza mare si asta tot din cauza oboselii :D ... am scapat ieftin o vanataie la genunchi si partenera o lovitura usoara la cap.

 

P.S. Asta s-a intamplat in August

Edited by Lucian79
Link to comment

Brrrrr ... credeam ca numai mie mi s-a intamplat :(

 

Am bifat "de mai multe ori" ... pentru ca este ceva normal sa conduc cand sunt f. obosit. De adormit insa ... numai o data mi s-a intamplat. Mai exact, nu-mi aduc aminte sub nici o forma cca 400-500 m dintre centura Brailei si fosta statie Shell, pe drumul dinspre Slobozia.

 

In rest, cand sunt cu sotia in masina, o pun pe ea sa conduca cateva zeci de km si-mi sare somnu' de parca abia m-am trezit :lavolan:

 

Ultima "patanie" ... azi dimineatza ... am facut un tur de forta: Braila - Bucuresti (Spitalul Municipal) - Braila (adica 440 km) in cca. 4 ore si 20 min. Am plecat la 3 dimineata din Braila si am ajuns inapoi inainte de ora 8, dupa o pauza de jumatate de ora in Slobozia ... la intoarcere.

Pe drumul dintre Drajna si Slobozia, cam pe la jumatate, nu-mi aduc aminte cand m-am trezit cu un camion in fata, care venea "voios" in depasirea unei coloane de 5 TIR-uri. Eu aveam 90 km/h si mai putin de 50 m pana la el. Nu-mi aduc aminte reactiile ... doar ca la cateva secunde dupa aceia eram iesit de pe drum ... cu ABS-ul caraind de zor (rotile erau pe pietris) iar camionu' se balanganea pe langa mine pentru ca in momentul in care a vazut ca nu mai poate termina de depasit coloana a vrut sa franeze si sa intre pe dreapta. Numai ca marfa de sub prelata nu era ancorata ... si l-a tras intr-o parte. Nu stiu ce s-a mai intamplat cu el ... da' tare bine mi-ar fi parut sa se rastoarne ... sa simta pe pielea lui cat de dobitoc este.

Si in cazul asta ... desi se luminase de jumatate de ora ... nu-mi aduc aminte ce s-a intamplat inainte sa apara dobitocu' in depasire ... da' sigur nu dormeam ... cred ca eram mai atent la muzica decat la drum :(

Edited by george03
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

 

×
×
  • Create New...