Abram Burel Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Tema pentru acest topic a fost deschisa aici: http://www.gmclub.ro/forum/index.php?s=&am...st&p=387974 Pentru ca ideea mi se pare utila si s-ar putea sa starneasca interesul, o vom continua aici: Deci, se pune problema de a realiza un modul care sa comande semnalizatorul cand comutatorul este folosit pe post de... push button. Adica doar il dai spre stanga-dreapta (de fapt, sus-jos) si il lasi sa revina. "Releul" standard, nu e in stare sa faca mare lucru, becurile vor falfai o data si gata. Din pacate, modul cum au fost (istoric) separate functiile nu permite asigurarea functiei prin inlocuirea releului de semnalizare. Chiar daca modulul cel destept ar fi instalat aici, degeaba s-ar stradui el sa trimita tensiune spre becuri - comutatorul e demult pe off. Ma gandesc ca, cu aceasta ocazie, trebuie schimbata in intregime "filozofia". Comutatorul de semnalizare si butonul de avarie trebuie sa devina doar "dispozitive de intrare" pentru un modul dotat cu ceva inteligenta si care sa comande becurile pe baza unei logici ce depinde de starea comutatoarelor si de "evenimentele" generate de acestea. Cum zicea cris06, asa ceva se aplica cu siguranta la masini mai... computerizate. Eu zic ca nu e problema de securitate, in fond, cu ce e mai sigur un comutator ordinar, fata de un circuit cu microcontroler? Desigur, se poate discuta. Ca sa vedeti cat de "penibila" e "istoria". La Kalos exista nenumarate relee care "permit" o functie sau alta. In afara de "releul de semnalizare", mai exista un "releu pentru semnalizare", care ii da acestuia tensiune, fie cand e pus contactul, fie cand e apasat butonul de avarie (de pe permanent)! Apoi se trece "clasic" prin contactele comutatorului de lumini sau prin cele ale comutatorului de avarie. Cea mai dificila problema este sa faci in asa fel incat conectarea sa fie cat mai simpla. Sau sa utilizezi firaraia existenta, chiar daca ii schimbi scopul, cu minime interventii. Gata, trec la gandit! Link to comment
cris06 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Ma bucur de interes! Uite AB inca o mica tema: la Skoda Fabia si Opel Corsa (modelul nou) mai au si urmatoarea functie acest "creier" de semnalizare: sa zicem ca sunt conectate avariile. Daca dam de maneta in jos (semnalizare stanga) se decupleaza avariile si semnalizeaza pe partea actionata (stanga). Dupa revenirea manetei de semnalizare in pozitia neutra se reia functionarea pe "avarie". Bineinteles ca aceste masini (cu care am mers si am observat aceste dotari) aveau si functia "cu impuls" semnalizand de trei ori. Link to comment
Abram Burel Posted November 16, 2008 Author Share Posted November 16, 2008 Buna si asta. Mi se intampla de multe ori sa uit avariile si sa imi dau seama abia dupa ce sunt claxonat ca... n-am semnalizat Mai e util la remorcare. Link to comment
mike.omega Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 (edited) fftopic: Modul/device/dop care sa porneasca avariile in mod automat atunci cand cuplez R-ul, exista? Edited November 16, 2008 by mike.omega Link to comment
andreib Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Ceva de genul cred ca are golf 5-ul. Mi se pare useless, mai mult ma incurcam in depasiri cu panarama aia. Eu nu vreau sa semnalizez 20 sec ca revin pe banda mea, in oras e si mai aiurea... Link to comment
TBird Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 AB am ajuns tarziu pe acasa nu am asistat la discutia de pe celalat topic. Daca nu e prea tarziu ar putea sa clipeasca intre 3-5 ori, cum doresti tu minim 3 max 5 Glumeam cand am zis sa vii cu el la Bicaz... sau visam cu ochii deschisi . Link to comment
ALiCE Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 (edited) Nu prea inteleg eu cum functioneaza releul ala de semnalizare din schema de la Cielo, DAR pare cam asa: Cat timp e alimentat, el trimite impulsuri pe un fir. E alimentat de avarii respectiv de comutatorul de la semnalizare. In acest caz cred ca s-ar putea face asa: 1. Un 555 inainte de relul respectiv, care sa-l tina alimentat mai mult timp, cu un semireglabil din care se poate regla durata. 2. Dupa 555, un releu + 2 diode de la maneta care 'taie' contactul de la butonul de avarii 3. Schimbata alimentarea pe pozitia de 'accesorii' daca e cazul - mi s-a intamplat destul de des in ultimul timp sa merg tractat Gresec undeva? Edited November 17, 2008 by ALiCE Link to comment
Abram Burel Posted November 17, 2008 Author Share Posted November 17, 2008 Din pacate, da. In momentul in care dai drumul la maneta, chiar daca mentii releul "alimentat", impulsurile nu mai au pe unde sa ajunga la becuri. Chestia cu reglajul e discutabila. Cand anume sa-l reglezi? Sau, mai bine zis, de cine depinde reglajul asta? Hai mai bine sa stabilim diverse dependente si duratele optime (in numar de clipiri, nu in secunde), chiar daca in final va fi prea complicat de implementat atata... inteligenta. Abstractie facand de cat de usor ar fi de legat, deci strict functional, pana acum eu am asa: - cate un releu pe fiecare parte, legate pe permanent, pentru a da clipoceala - intrari de la comutator de semnalizare (2), comutator avarii si contact (daca admitem ca semnalizatorul ar putea sa mearga si fara contact pus, atunci nu mai e nevoie si de asta). Link to comment
EM!L Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Ceva de genul cred ca are golf 5-ul. Mi se pare useless, mai mult ma incurcam in depasiri cu panarama aia. Eu nu vreau sa semnalizez 20 sec ca revin pe banda mea, in oras e si mai aiurea... La G5 "clipeşte" de 3x . Cel puţin pe afară mie mi se pare utilă treaba. Şi tot de la G5, o chestie deşteaptă (sunt convins că este şi la alte modele/mărci) consider "mirror down"-ul la cuplarea "R"-ului, mult mai utilă decât activarea "avariilor". Link to comment
Abram Burel Posted November 17, 2008 Author Share Posted November 17, 2008 Asta poate daca legam cu ata clapeta releelor de oglinzi Hai sa ne pastram in limitele subiectului. Conform informatiilor furnizate de cris06, se pare ca Atmel e mare amator de astfel de circuite. Ceea ce e interesant e ca, desi e producator de microcontrolere, produce si circuite specializate cu configuratie "analog-digitala". N-am facut inca un "studiu de piata", dar oricum le-as propune tuturor amatorilor de "improvizatii" sa ne concentram pe o idee implementabila "soft". Ideea ar fi ca oricat de mult sau putin ne-am pricepe la implementarea propriu-zisa, eu zic ca ceea ce e important in ziua de azi chiar si pentru o implementare de amator este: - sa se defineasca clar ceea ce dorim, adica specificatiile produsului final - sa avem grija sa il facem flexibil si... portabil tehnologic, ceea ce face practic imposibila o abordare "clasica" (circuite discrete) Este ceea ce se cheama in ultima instanta "proiect open source" sau "licentiabil pentru publicul general". Cam astea sunt modalitatile "freeware" in care mai toti au de castigat (desi s-ar putea clama ca altii ar deveni milionari ). Daca vom fi mai multi, avem mai multe sanse sa reusim. Nu de alta, dar eu unul am proiecte deschise de peste 3 ani pe care nu le-am finalizat (vezi butonul cu touch pentru geamuri). Link to comment
TBird Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Noutati ceva AB ? ... Crezi ca pana la urma reusesti sa faci asa ceva ? Link to comment
cris06 Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Rabdare, ca nu-i treaba usoara! Pana atunci foloseste cu incredere semnalizarea clasica! ) Link to comment
madkat Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 (edited) Ceva de genul cred ca are golf 5-ul. Mi se pare useless, mai mult ma incurcam in depasiri cu panarama aia. Eu nu vreau sa semnalizez 20 sec ca revin pe banda mea, in oras e si mai aiurea... aceeasi parere - ma incurca fantastic la golful 5 de firma al nevestimii... vreau semnal scurt si asta semnalizeaza ca idiotu 20 sec... useless gadget din punctul asta de vedere ce este util insa - comutarea de pe avarii pe semnal stanga sau dreapta la comutarea manetei - dar asta inseamna si inlocuirea butonului de avarii cu push-button - pe langa "creier"... @Emil - offtopic: nu e la toate golfurile 5 din pacate - e doar la cele cu nush ce tip de CB... (e posibil sa fie activabil la toate insa) Edited November 20, 2008 by madkat Link to comment
Esperatul Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 La Mondeo daca atingi semnalizarea face de 3 ori. Vreau sa zic ca m-am obisnuit cu treaba asta si acum pe Espero imi lipseste teribil Link to comment
TBird Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Esperatul sunt in aceiasi situatie ca tine, la Fiesta ... m-am obijnuit cu ea .. si e nasol cand ma sui in Cielo. Link to comment
Abram Burel Posted November 20, 2008 Author Share Posted November 20, 2008 Progresele sunt minore din lipsa de timp. Am facut o evaluare pentru cerintele curente si a rezultat ca pot folosi un PIC... mic (acelasi ca la DRL). Hardul nu pune nici o problema, ramane sa am un pic de timp sa scriu softul. Probabil ca, din considerente de lene, o sa-l fac in Pascal, macar pentru prototip. Chestia cu semnalizatul "temporar" e chestie de nevoia fiecaruia. Faptul ca cei de la G5 l-au facut pe 20 secunde, indica ca ei l-au vrut mai mult ca un substitut general actionarea permanenta. Ori noi ne-am "focalizat" strict pe ideea de semnalizare "rapida" de 2-3 perioade. Nu trebuie inlocuit butonul de avarie, ci doar "anihilate" circuitele de care nu e nevoie. Deoarece jucaria are relee de comanda independente pe stanga si dreapta, nu mai e nevoie sa pastrez actionarea acestora din buton. Cum parca am mai zis, nici releul de semnalizare nu mai trebuie. Ii voi dezamagi insa pe cei ce tin la functia de "bec ars" si voi spune clar de la inceput, ca ea nu va fi... suportata implict (deh, chestie de marketing, daca tot ma gandesc sa "lansez" becoledurile de semnalizare ). Va fi probabil "oferita" o functie suplimentara in acest scop, dar nu ma dau deloc in vant dupa ea (mai bine luati-va o masina mai dotata). Cu alte cuvinte, jucaria va aduce niste "features" in plus (deocamdata cele doua enuntate) si va fi "enabled" pentru trecerea la becoleduri (care sufera de sindromul de bec ars). Link to comment
ALiCE Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Cine a zis de schimbat butonul de avarie (care e comutator) a vrut sa spuna asa: 1. Pui avaria 2. Pui semnal stanga (sau dreapta) 3. Avaria se decupleaza si ramane decuplata Ar merge ceva de genul asta - comutatorul de avarii nu trebuie schimbat, ci doar scos mecanismul de retinere din el, ca sa se comporte ca un buton. Apesi o data -> porneste avariile cu comportamentul asta (le pui ca stai 30 sec undeva si pe urma pleci, de obicei). Apesi de doua ori rapid -> trece in modul de lucru discutat mai sus (pui semnal, dupa care revine pe avarii) - de obicei se foloseste cand esti tractat. Cand am spus de reglatul timpului m-am gandit ca o sa folosesti vechiul releu de semnalizare, la unele masini 3 blink-uri inseamna mai mult, la altele mai putin (ca timp). Link to comment
Abram Burel Posted November 21, 2008 Author Share Posted November 21, 2008 Mda, chestia cu ce se intampla dupa ce dai semnalizare peste avarii e de discutat. Daca de exemplu mergi pe avarii (de exemplu, pentru ca ai ceva defect la masina sau esti tractat), te-ar interesa ca dupa semnalizare sa revii pe avarii. Daca insa ai stationat pe avarii si semnalizezi sa pleci, ai vrea ca la sfarsit sa se opreasca de tot. Ma gandesc ca, in ambele cazuri, ai avea de semnalizat "lung", ceea ce inseamna ca nu poti face o discriminare dupa modul in care actionezi maneta. Link to comment
TBird Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Abia astept primul prototip, eu sunt primul client da ? . Eu am venit cu ideea.. Link to comment
Abram Burel Posted December 6, 2008 Author Share Posted December 6, 2008 Cum sa nu... am schema (cu unele valori cam gresite) si modul de legare AB_SIDER.doc Link to comment
cris06 Posted December 6, 2008 Share Posted December 6, 2008 Interesanta schema. Trecand peste lipsa diodelor de protectie la intrarea stabilizatorului si in paralel pe bobinele releelor, AB, cum "citeste" modulul latimea si durata unui impuls dat de releul de semnalizare? Pastrand releul original, acesta mai lucreaza corect fara lipsa sarcinii (minim 42W) adica mai clipeste? De ce te intreb lucrul asta, multe relee (cu care m-am jucat eu -posed o colectie destul de mare ) nu vor sa oscileze, nicimacar pe 2f lucru cand conectezi ca sarcina un simplu beculet de bord sau chiar led. Clar, schema nu mai "vede" becurile in circuit si deci nu-si mai pastreaza proprietatile de detectie a unui bec ars. Concluzia: trebuie inlocuit si releul de semnalziare, care nu trebuie sa-si modifice frecventa de oscilatie in functie de sarcina. Microcontrollerul citeste o anumita frecventa de lucru, deci ma gandesc ca el nu se poate extinde pt o gama de relee universale, tinand cont ca majoritatea lor oscileaza (in mod normal) in gama 1-2 Hz. Un lucru bun in schema mai este si faptul ca prin contactele comutatorului de avarie nu mai trece curentul consumat de becuri ci doar alimenteaza releul de senalizare (lucru nemodificat) si comanda Mcontr. pt. functia de avarie. Banuiesc ca multe probleme se rezolva din soft. Link to comment
Abram Burel Posted December 7, 2008 Author Share Posted December 7, 2008 Pe intrare nu pun niciodata dioda de protectie. Nu lucrez pentru prosti (scuze, dar despre asta e vorba). Nici pe relee nu trebuie, tranzistoarele alea fiind facute special pentru actinoarea sarcinilor inductive. Releul original se scoate din soclu si in locul lui se pune un strap pe 49-49a. Rolul lui este de a alimenta comutatorul de semnalizare si cand contactul nu e pus. Deci el nu mai influenteaza nimic. Din "soft" (corect e "firmware") se asigura toata logica de functionare. Chestia cu contactele e valabila atat pentru comutatorul de avarii, cat si pentru cel de semnalizare. Cu ajutorul Domnului (sa dea ceva ploaie si eu sa nu dorm prea mult ), azi proiectez cablajul si poate, cine stie, pregatesc si "soft"-u'. Link to comment
cris06 Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Deci, elimini din circuit releul de semnalizare, iar toata treaba o face mcontrollerul. In cazul asta "iese" din schema functia de bec ars adica nu se mai modifica frecventa de oscilatie. Cam nasol fiindca multi sau chiar majoritatea (daca te gandesti la o vanzare a dispozitivului ) au dotate masinile cu becuri si nu cu leduri. Pe langa functia de semnalizare cu impuls, ce facilitati mai are dispozitivul? Merge si faza cu avaria cum am discutat mai sus? fftopic: La Iasi a plouat! Link to comment
TBird Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Si la Constanta ploua inca in continuu, sper ca si la Bucuresti... asteptam Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now