dan brasov Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 De curand am avut un accident cauzat de polei si alti factori. Ideea e ca am derapat intr-o curba, am reusit sa intorc masina dar nu indeajuns pentru a ramane pe drum. Atat am apucat sa trag in sensu opus de volan, dar masina s-a intors prea mult si... exit. (doar masina a avut de suferit) Un amic (sofer profesionist) zicea ulterior ca in astfel de cazuri e bine sa cuplezi frana de mana si masina se va indrepta. A incercat cineva treaba asta, e valabila? Daca da, mai am si alte intrebari ulterioare. Link to comment
Salex Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Am trecut si eu prin citeva derapaje, toate cauzate de polei si fugitul de spate in curbe. Ultima experienta am avut-o acum vreo 12 zile (Joi era) pe un drum gen Comarnic - Posada - Sinaia. Dupa o curba masina mi s-a dus de spate, nu stiu nici acum exact din ce motiv insa doar poleiul putea cauza un astfel de comportament. Masina am simtit ca se duce spre stinga, am bracat de volan stinga si apoi dreapta. Din 2 manevre am repus-o pe directia corecta. Nu m-am atins de frina de mina, nici de frina de picior. Parerea mea este ca, in astfel de situatii, cel mai bine e sa iti pastrezi cumpatul, nu sa ciupesti frina sau sa o tragi pe cea de mina. Eu cred ca mai rau ai face. Mai degraba retrogradatul si calcatul acceleratiei sa ajute prin cresterea tractiunii. In cazul meu, cunosc extrem de bine masina si intuiesc comportamentul ei. Au fost numeroase ocazii in care am experimentat mersul in forta pe gheata, derapaje controlate, etc, evident in locuri pustii si lipsite de pericol. In afara de reflexe si stapinirea de sine a soferului, conteaza mult si starea masinii. In conditii de iarna, mersul fara anvelope de iarna sau cu anvelope de iarna doar pe puntea fata poate sa duca la evenimente nefericite ... O experienta semnificativa sau un experiment oarecum reusit, am avut cu o Dacie. Mergind cu cca 70km/h pe drum inzapezit (zapada tasata, nu se vedea deloc asfaltul) am tras tare de frina de mina. Am facut o rotire de 720grade ... cind am eliberat frina de mina am revenit exact pe directia initiala. Inca un motiv pentru care nu cred ca frina de mina ajuta. Nici macar in conditii de laborator nu cred ca se pot obtine forte de frinare egale pe ambele roti ! Posibilitatea de a face mai mult rau e destul de ridicata Edited January 20, 2009 by Salex Link to comment
toby Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Frana de mana nu prea ajuta cu nimic . Stiu un caz in care un amic a derapat pe polei , si a tras frana de mana , masina a dat de o bucata fara polei , si s-a rasturnat . Cel mai bine e sa nu apesi nici frana nici sa tragi frana de mana . Nu stiu exact cum as reactiona , m-am jucat si eu cu masina pe zapada si gheata , dar nu e acelasi lucru . Eu zic ca ar e bine sa virezi in directia in care iti fuge masina in prima faza si apoi sa virezi invers , pentru a pune masina drept pe drum . Un fel de drift ... dar mult mai periculos . Link to comment
robertinoo Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Am derapat si eu o data, pe zapada, intr-o curba. Faceam stanga, spatele a inceput sa alunece spre dreapta. Instinctiv, am virat dreapta, apoi dupa o succesiune de stanga-dreapta, am repus masina pe traseu, dar cu emotii puternice. De atunci, iarna, abordez curbele cu prudenta. Link to comment
Lucian M Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Cuplezi o lae frana de mana, n-ai timp nici sa tipi la pasager sa se tina bine. Luni era sa fac PRAF masina intr-un gard de fier de la iesirea din targu Neamt (depozitul ala de dupa ultima curba din Humulesti spre Ocea- pentru cine cunoaste). Era alb pe jos si, la 40/h am vrut sa vad cum se comporta la frana de mana trasa usor, in linie dreapta, nimic in jurul meu (masini sau oameni). Am apucat decat sa urlu cat am putut de tare si sa ma aplec spre dreapta, deoarece masina a luat-o de fund spre stanga si s-a sucit de doua ori. Am crezut ca trec de gard (jos beton- 50 cm- sus gratii de fier). M-am oprit la maxim 50 cm de gard. Am rasuflat usurat (usurat pe dracu, imi batea inima de ziceai ca era conectata la defibrilator). Fumam in momentul ala. Am lasat masina pornita, am dat jos centura, m-am dat jos, am inceput sa ma calmez, am tras cateva fumuri, am aruncat tigara, m-am urcat la volan, am facut o cruce MARE si am multumit stiti voi cui. Am pus centura si am plecat. Nu am mai depasit 70/h. Cand plecasem din Targ- era doar ud pe jos (in oras)- insa pe drumul judetean era cam alunecus (mi-a zis un prieten care era sa o pateasca si el- s-a dat ala jos si nu se putea tine pe picioare). Deci daca aud pe unul ca zice ca poti evita nu stiu ce cu frana de mana- ii pusc o flegma de o sa zica , ca scuip gloante. Nu mai umblu la frana de mana decat penttru parcare si cand ma mai joc pe zapada, in spatii largi, fara nimeni prin zona. Prostia se plateste. DAR: de ce a luat-o masina BRUSC spre stanga? De ce la service au bagat masina de 3 ori pe stand si au umblat la rotile din spate??? Eu am o banuiala... Vedem vineri la ITP daca e ceva in neregula. De tinut tine frana- o las in panta si n-am probleme, tine de la primii dinti. Deci lasati-o jos cu contracarare a unui derapaj cu frana de mana in orice conditii- ud/inghetat/uscat pe jos. 1 Link to comment
Satori Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Un amic (sofer profesionist) zicea ulterior ca in astfel de cazuri e bine sa cuplezi frana de mana si masina se va indrepta. In momentul in care incepi sa pierzi aderenta pe spate, daca tragi frana de mana, pierzi aderenta de tot. Teoretic, e posibil ce zice el, atingand nitel frana de mana astfel incat sa nu opreasca rotile din spate ci doar sa le incetineasca suficient incat sa prinda aderenta, daca ai propulsie. Practic, ma indoiesc ca esti suficient de rapid sa faci asta, sa nu mai vorbim de faptul ca trebuie sa o actionezi usor, fara sa blochezi rotile, iar tu numai calm nu esti in acele momente. Nu frana, trage de volan in directia in care a plecat spatele si, cand simti ca a capatat aderenta, inapoi in directia in care voiai sa virezi. Link to comment
Englishman Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) LucianM @ Orice masina o ia de fund spre stanga sau spre dreapta in conditii similare, pun pariu, indiferent de cat de bine reglata e frana de mana. Inainte de a trage frana, masina oricum nu este pe o dreapta perfecta, sunt destule cateva grade stanga sau dreapta din volan pentru ca efectul la bruscarea franei sa fie exact...acesta. Edited January 20, 2009 by Englishman Link to comment
Alex.T Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Mie mi-a fugit masina de spate (acum am break...deh...) intr-o curba usoara pe zapada fara sa am viteza. Pur si simplu mi-a fugit de spate. Cred ca am prins un sleau mic pentru ca altfel nu-mi explic de ce a scapat mai ales ca nici nu ma atinsesem de frana (era in frana de motor pentru ca era putina panta). In momentul in care a fugit stiu doar ca am bagat piciorul in frana si am inceput sa "mestec" in volan, acesta a fost reflexul meu. Nici nu stiu cum de s-a oprit masina fara sa o lovesc... Nu avea unde sa se duca pentru ca erau pereti de zapada facuti de la pluguri insa se putea avaria. Prietena mea mai avea putin si rupea manerul de la usa din dreapta. Link to comment
Lucian M Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Man- pe mine m-a sucit INSTANT la doar 40/h. Abia am apucat sa urlu. M-am speriat de groaza. Pe cuvant ca nu-mi aduc aminte nimic din momentul derapajului si pana la oprire. Parca am tras dreapta de volan- nu retin exact- in momentul in care am vazut sa ma suceste. Naspa senzatie, am avut o viziune in care coltul stanga-spate era bagat inauntru cu violenta in acel moment. Masina mergea drept (era drum la iesirea din curba si eram in linie dreapta de mai bine de 50m). Gata ca-s offtopic. NU faceti ca mine. Link to comment
smailmiami Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 E imposibil sa aduca ceva buna actionarea franei de mana. asta daca ai avea timp sa tragi de ea ... Cel mai corect este sa virezi in directia in care derapezi si sa accelerezi. Link to comment
Englishman Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Alex@ Trebuia accelerat putin in loc sa atingi frana. Edited January 20, 2009 by Englishman Link to comment
Lucian M Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Instinctul e sa franezi. Ceea ce pe zapada/gheata combinata cu ABS rezulta fix-pix. Ce poti rezolva (daca n-ai viteza mare)- contracarezi din volan. Un incepator decat strange in maini volanul, nu stie bine ce sa faca. O mai patesc si seniorii. Iarna nu-i ca vara. V-o spune omu' cu frana de mana. Bine, primul a fost carmaciul. Link to comment
Satori Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Ce poti rezolva (daca n-ai viteza mare)- contracarezi din volan. Pe asta cu viteza mare de unde ai scos-o? Link to comment
TBird Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Eu unul stiu ca era sa cad intr-o rapa pe drumul dintre Valcea - si Horezu, ma uitam la GPS sa vad curbele mai din timp(era noapte), si cand eu deja eram intr-o curba. Cred ca m-au ajutat anvelopele mai late 195 noi, carosabil uscat am virat in sensul in care fugea spatele si dupa invers. De atunci evit in primul rand sa circul noaptea, nu mi se pare deloc in siguranta si sunt mult mai atent la curbe Link to comment
Lucian M Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Satori- ai dreptate. Viteza (exista 3 tipuri de viteza: mica, adecvata si mare ) si anotimpul de iarna nu se pupa. Link to comment
Alex.T Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Alex@ Trebuia accelerat putin in loc sa atingi frana. Mergeam linistit, drumul era aproape drept. Nu m-am asteptat sa se intample asta si reflexul a fost sa pun frana. Instinctul e sa franezi. Ceea ce pe zapada/gheata combinata cu ABS rezulta fix-pix. Eram pe zapada si pe mine exact ABS-ul "m-a salvat". Daca ma uit mai atent cred ca gasesc si o poza cu locul unde s-a intamplat. LE: Conditiile de drum erau cele din poza si curba in care s-a intamplat era de doua ori mai usoara decat cea care se vede. Edited January 20, 2009 by Alex.T Link to comment
Lucian M Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Gumele de iarna te-au salvat. Si zapada ne-intarita. Link to comment
Englishman Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Eh, mai umblam pe la reflexe, le mai invioram si pe ele...experienta le ascute si pe ele. Link to comment
Alex.T Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Reflexe am destul de bune. Experienta...cat se poate aduna in 6 ani de carnet si peste 150000 de km facuti cu tot felul de masini care se pot conduce cu un carnet categoria B (de la dacie la sprinter). Link to comment
Englishman Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Nu contestam. Dar ai sa vezi ca pe parcurs, dupa vreo juma` de milion de km, o sa faci si lucruri IMPOTRIVA reflexelor de bun simt pe care sunt convins ca le are 90% din populatie. Si tocmai REVERSUL acestor reflexe te va salva. Edited January 20, 2009 by Englishman Link to comment
Alex.T Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Sa ma ajute Dumnezeu sa fiu sanatos si sa fac cel putin 1 milion de km. Si sa ma ajute masina si sa nu ma lase in drum. Acelasi lucru va doresc si voua. PS: Primul de pe forum care ajunge la 1 milion de km da de baut. Link to comment
Zmeul cel rau Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Pe langa trasul de volan in directia derapajului ajuta si norocul sa nu iti cada o roata in sant care sa functioneze ca punct static de pivotare. In astfel de conditii experienta ma invata ca cel mai bine e sa ai langa tine sufa lui Leutzu si tractorul lui NFS. Si dupa aia ciunga lui Obi. Link to comment
Englishman Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Alex@ Sunt cativa care ar trebui sa dea, sa stii... daca nu am ajuns la cifra rotunda, nici mult nu mai am. Tommy ma lua in balon odata ca as fi facut km astia prin bucatarie in drum spre baie... Edited January 20, 2009 by Englishman Link to comment
Tommy Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 (edited) Pe pereti ti-am zis De regula nu ajunge o singura manevra de contrabracare, eu revin cu corectii rapide stanga dreapta, dreapta stanga, cu frana si acceleratie si incerc sa o asez pe drum sa ii schimb greutatea fata spate si stanga dreapta, sa o incetinesc si sa pun tractiune la puntea fata (altceva nu am condus asa mult sa pot avea o parere cat e cat).. dupa situatie si dupa cum imi zice neuronul atunci. La asta cu frana de mana, eu nu am incercat, banuiesc ca trebuie sa fii un meeserias, si mai degraba la subvirare ar merge decat la supravirare, pentru ca eu cu frana de mana o fac sa supravireze nu sa subvireze, ma rog ... si cu volan luat. Edited January 20, 2009 by Tommy Link to comment
Alex.T Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Ca sa poti sa te mai gandesti ce reactie sa ai masina trebuie sa derapeze putin timp. Insa daca te ia din scurt... trebuie sa fi un sofer care a patit asta de prea multe ori ca sa nu te sperii pe moment si sa reactionezi din prima clipa cum trebuie si nu cum te duce instinctul. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now