tolin Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) @dan > Ti-am raspuns la intrebare, din experienta si nu din teorie, citeste mai atent. @all > invatati sa retrogradati in treapta a I-a din "doua bucati", cu forta nu merge. In mers, treapta a I-a se cauta. La Matiji aveti prost reglata cursa pedalei. Edited January 21, 2009 by tolin Link to comment
andreib Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Frana nu este o chestie chiar atat de grava daca ai ABS si cauciucuri bune pentru ca tinde sa te puna pe o traictorie dreapta chiar daca nu te va opri. Asta depinde si se la masina la masina: la nubira te pune pe traictorie, la Gp prima reactie e sa-ti fuga fundul (are frane mult mai puternice pe spate, servo mult mai ,,asistat''). Link to comment
dan brasov Posted January 21, 2009 Author Share Posted January 21, 2009 Revenind la topic, n-am incercat frana de mana pe polei/gheata. Nu cred ca are vreo eficienta, banuiesc consecinte mai rele. Multumesc pentru expunerea de mai sus, chiar daca are putina legatura cu intrebarea daca te ajuta sau nu sa folosesti frana de mana in cazul unui derapaj. Si aici ma refer la experienta proprie, nu la teorie. @dan > Ti-am raspuns la intrebare, din experienta si nu din teorie, citeste mai atent. Inseamna ca nu am citit eu atent...? Link to comment
Salex Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) Nu cred ca are sens sa cauti nod in papura. Vezi ce ti-am scris pe prima pagina, vezi ce ti-a scris Mircea, vezi ce a scris Tolin, vezi ce au scris altii ... Ai cerut parerea unora care au evitat consecinte nasoale dupa intrarea in derapaj. Eu ti-am scris cum am reusit sa salvez citeva situatii, am vorbit EXCLUSIV din experienta proprie ... am trecut prin mai multe faze de genul asta, cu diverse masini ( e drept, toate cu tractiune FATA), atit in tara cit si in afara. Ultima de care am pomenit s-a petrecut intr-o zona muntoasa din Germania ... Informatia in sine nu trebuie privita ca o lauda ci trebuie corelata cu ce a spus Tolin vis-a-vis de prevenirea unor situatii critice. Legile fizicii sint aceleasi indiferent unde conducem ! PS: Concluzia generala a conducatorilor de turisme ar fi, dupa parerea mea, ca frina de mina NU ARE CUM sa te ajute dupa ce ai intrat in derapaj. Daca vrei, doar timpul pierdut cu gasirea si actionarea frinei de mina in momentul acela ar fi mult mai bine sa fie utilizat pentru redresarea masinii. Solutia auto-redresarii miraculoase folosind frina de mina e de domeniul SF ... altfel chiar nu vad de ce producatori de elita (Mertz, Audi, BMW) ar investi zeci-sute de milioane de E sau $ pentru dezvoltarea unor sisteme electronico-electro-hidraulico-mecanice de siguranta activa. Edited January 21, 2009 by Salex Link to comment
tolin Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) Raspunsul este simplu, la un derapaj intr-o curba trebuie sa diminuezi forta centrifuga. Prin franarea rotilor, fie si spate (la o masina cu tractiune fata), fara aderenta, nu reusesti sa invingi inertia. Nici prin cap nu-mi trece sa franez intr-un derapaj, este accident sigur, am vazut ce au patit destui curiosi care au incercat. N-am inteles de ce n-ai cerut explicatii de la profesionist, eventual o demonstratie. Edited January 21, 2009 by tolin Link to comment
dan brasov Posted January 21, 2009 Author Share Posted January 21, 2009 Nu incerc sa caut nod in papura, nu vreau sa fiu inteles gresit. Vreau sa aflu daca a incercat sau eventual testat cineva treaba asta, cu toate ca testatul nu se compara cu o situatie reala din mai multe puncte de vedere. Si eu stiam ca in momentul unui derapaj e contraindicat sa "apesi" frana (fie ea chiar si frana de mana). Ideal ar fi ca un pilot profi sa isi dea cu parerea in problema asta, de aratat nu stiu cine s-ar risca si mai ales unde. Link to comment
Akon Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) Din cate stiu eu frana de mana o poti folosi sa indrepti masina doar atunci cand te duci drept cu rotile bracate,dar pt asta chiar trebuie sa fi profi la volan.eu m-am jucat destul cu lacetti si de cele mai multe ori in curbe ori se duce fata ori merge cu totul, de spate nu prea fuge. Edited January 21, 2009 by Akon Link to comment
Tommy Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Din cate stiu eu frana de mana o poti folosi sa indrepti masina doar atunci cand te duci drept .. Drept ai spus.. Link to comment
Akon Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Cred ca ai inteles destul de bine la ce ma refeream si tu si altii.Mai lipseste cumva un semn de punctuatie,o litera ceva? Link to comment
robertinoo Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) Din cate stiu eu frana de mana o poti folosi sa indrepti masina doar atunci cand te duci drept cu rotile bracate,dar pt asta chiar trebuie sa fi profi la volan.eu m-am jucat destul cu lacetti si de cele mai multe ori in curbe ori se duce fata ori merge cu totul, de spate nu prea fuge.Azi, pe la ora 11:00 AM, in parcare Carrefour-Iasi, un tip cu o Calibra, cred, a plecat de pe loc, viraj stanga cu intoarcere la 180 grade, cu frana de mana trasa. A realizat un derapaj controlat pe asfalt uscat, intr-o zona relativ goala a parcarii. Edited January 21, 2009 by robertinoo Link to comment
Salex Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 (edited) Asfalt uscat ... polei sau zapada. Cu totul si cu totul alta mincare de peste ! Eu nu cred ca locuri gen parcare pot fi folosite pentru demonstratrea maiestriei soferului ... In conditii reale de trafic drumul nu este plan (parcarile de cele mai multe ori sint), interventia echipelor de urgenta se face in asa fel incit sa se reduca la maxim incurcarea traficului (chiar daca asta presupune o eficienta mai mica), etc ... Un loc bun mi se pare o balta inghetata, de genul celei de la iesirea din Ploiesti , in dreptul podului ... adica o balta nu adinca, pentru a nu periclita pe cel care experimenteaza. Drumuri de genul celui catre Plaiul Foii iarasi sint numai bune defacut experimente. Diferenta intre zapada tasata si polei este mare, insa tot e mai buna decit nimic Cit despre frinarea masinii pe suprafata tip oglinda, folosind frina de mina ... eu tot ramin sceptic ! Inca o data zic, masina va merge FIX inainte doar daca frina de mina functioneaza perfect (frinare perfect egala pe ambele roti = IMPOSIBIL dupa parerea mea) si daca suprafata este perfect OMOGENA (ca si coeficient de frecare) si daca suprafata e perfect plana si daca ... si daca ... Parerea mea e ca sint cam multe conditii de indeplinit, adica o situatie cu probabilitate extrem extrem de redusa in conditii reale. LE: la groaza de SI-uri de mai sus se poate adauga si starea anvelopelor, gradul de incarcare al masinii ... si altele. Edited January 21, 2009 by Salex Link to comment
ing3r Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Ai perfecta dreptate! Toate aceste "si"-uri impiedica franarea corecta. Link to comment
madkat Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 nu prea ajuta frana de mana ... adica deloc nu ajuta... pe polei sau zapada (in ordinea asta - ca pe zapada mai ai oarecari sanse din cauza neomogenitatii suprafetei) nu ajuta decat manevre usoare din volan (in genul a ce a spus Le Maitre pe pagina anterioara) si frana de motor (daca iti iese - pentru ca am experimentat si "blocarea" rotilor de la o frana de motor prea violenta) ... si cam atata... iar la manevrele de volan - problema multor incepatori sau neexperimentati - este ca bruscheaza volanul de la inceput in partea in care vor sa se duca masina - opusa derapajului - si nu fac decat sa inrautateasca treaba... in viraje daca "o pierzi" cum zic "jmecherii" - ajuta la redresare si acceleratia (chestie valabila in primul rand pe asfalt uscat - dar aplicata cu multa moderatie merge si pe un anumit grad de alunecus) si mai e si norocul... Link to comment
EM!L Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Numai că acceleraţia aia, de cele mai multe ori, în cazul celor "surprinşi" (considerând că şi-ar "reveni" imediat şi ar începe să aplice "metodele" corecte) e cam inutilă. Ca să devină cu adevărat utilă şi să "îi scoată" trebuie precedată de o retrogradare. Şi asta costă timp. Numai că, în asemenea situaţii, spaţiul şi timpul nu sunt prea "generoase". Aş adăuga la cele spuse de Tolin Deci nu exista noroc si nu exista ghinion aici, exista doar neadaptarea vitezei la conditiile de drum. şi neadaptarea treptei de viteză, atât la condiţiile de drum, cât şi la viteza de deplasare a maşinii. Din ce am observat, foarte puţină lume foloseşte, în mersul extraurban, în special pe porţiuni virajate -fie că sunt pante, dar mai ales în rampe, frâna de motor. Preferă frâna de serviciu. Tot ca o observaţie personală, după ce intră în curbă, să zicem cu 60-70, ieşirea şi continuarea drumului sunt extrem de lente (şi în cazul multor dieseluri, fumegătoare) semn că treapta folosită e, de cele mai multe ori, cea mai mare. Revenind un pic, degeaba te pregăteşti să intrii/intrii în curbă cu 60-70 - reducând pe linia dreaptă [locul unde în mod normal îţi pregăteşti maşina atât ca viteză cât şi ca treaptă de viteză, pentru abordarea curbei, şi la sfârşitul căreia frânarea ar cam trebui terminată] de dinaintea curbei până la această viteză, îţi dai seama că e alunecuş pe jos, reuşeşti să reduci până la 45-50, îţi "fuge" maşina, eşti pe fază şi virezi în direcţia pe care maşina "pleacă" dorind concomitent cu manevra asta să o ajuţi din acceleraţie, aflându-te în treapta necorespunzătoare vitezei de deplasare, reacţia din partea maşinii va fi...0. O acceleraţie "anemică" (a maşinii... degeaba eşti cu pedala la podea) nu va putea genera o tracţiune suficientă să se opună forţei centrifuge Link to comment
Tommy Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Pe la minutul 7 si ceva eu vad ca ia foarte tarziu stanga de volan la testul fara ESP, doamne feri nu neg nicicum utilitatea lui, dar nu-mi plac scenele comerciale in care intentionat se forteaza. La fel la testul cu TC isi bate joc fara. Link to comment
Englishman Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Un caine subvirator pe gheata, head to head cu Audi. Link to comment
Dj_Dark Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) @tommy. La viteza aia nu prea mai ai timp sa invarti de volan. Oricum ai dreptate, e cam trasa de par, am analizat filmuletul mai demult. ESP e bun insa, unii cred ca ii scoate din rahat tot timpul, si asta tot din cauza reclamelor de genul asta. E foarte bun, insa sunt situatii din care nu te mai scoate nimic, asta ar trebui sa inteleaga cei care alearga ca nebunii cu gandul ca au ABS, TCS, ESP. @englishman. Eu cred ca nu avea anvelope de iarna . Edited January 22, 2009 by Dj_Dark Link to comment
Tommy Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) Nu are timp? Foarte curios, pentru ca in scena cu ESP-ul pe on o executa impecabil. Si eu as spune ca atunci cand nu te mai scoate nimic, atunci nu te mai scoate nici esp-ul )"> radux, beton filmuletul, superba reclama, si fara prostii gen tren bariere si alte bullshituri a la logan Edited January 22, 2009 by Tommy Link to comment
Satori Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Cu siguranta tipul exagereaza. Dar tocmai asta e partea interesanta a filmuletului. Pentru 95% din utilizatori, e mai bine sa ai ESP decat sa te crezi mare sofer si sa o dai in barci. Eu ma prinsasem de la partea cu gheta si urcatul... La Civic, a trebuie sa opresc VSA ca sa urnesc masina, nu reuseam sub nici o forma cu el pornit. Link to comment
Abram Burel Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) Chestia cu frana de mana functioneaza cam asa: - ai pierdut aderenta pe o suprafata alunecoasa - contracarezi putin din volan (nu bracat, ci doar virat in aceeasi parte ca si... fundul) - tatonezi usor acceleratia pentru a incerca sa exerciti un cat de cat cuplu pe fata, de dorit fara sa patineze rotile (caz in care e mai greu de controlat) - tatonezi de frana de mana usor, incercand sa exerciti o cat de cata forta "inversa" pe spate; daca rotile sunt blocate, nu o sa para ca se intampla ceva, dar daca fata "prinde", atunci la un moment dat va prinde si spatele * Manevra e menita sa ajusteze comportamentul masinii (si al soferului) in vederea recapatarii aderentei. Daca asta nu se intampla, manevra e inutila. Daca se intampla, abia pe urma incepe corectarea traiectoriei * invers nu e valabil la masinile cu tractiune pe fata Edited January 22, 2009 by Abram Burel Link to comment
Tommy Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Ca la cum ai descris tu operatille de lent erai de mult in sant Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now