The Rider Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Salut! Sunt din Pitesti si, in plimbarile mele casa-servici-retur, am trcut pe langa un magazin, la usa caruia scria(printre altele): "tuning auto". Intru si-i intreb pe cei de-acolo daca ofera servicii legate de Matiz. Imi spun ca ofera (ca tuning vorbind) un nou ECU in valoare de 200 €... sau pot sa rescrie programul de baza al acestuia contra unei sume de... aproximativ 200€! Dupa care mi-au oferit si detalii ge: "creste puterea cu 10%, scde consumul cu 10% si altele". Acum, va intreb eu PE VOI: renteaza au ba kestia asta si care din cele 2 variante e mai buna, tinand cont de faptul ca masina e in garantie. Multam pt ca ati avut rabdarea sa cititi tot ce am scris... Link to comment
cchrism Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Pai cred ca cel mult va trebui sa-ti alegi intre cresterea puterii si scaderea consumului. Pe amandoua in aceeasi versiune hmmm Link to comment
Zmeul cel rau Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 (edited) Nu, se considera ca daca ai putere mai mare la aceeasi capacitate cilindrica, daca nu iti modifici comportamentul la volan consumi mai putin. Dar cine oare poate rezista sa nu apese mai tare pe accceleratie? Edit: mi-am adus aminte, alx Edited May 10, 2005 by Zmeu Link to comment
cchrism Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Se considera sau exista si o acoperire practica a acestor afirmatii? Ca-mi suna a free lunch. Link to comment
alx Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Eu sunt foarte sceptic cu chestiile astea... As vrea sa incerc pe o masina de serviciu eventual sau pe a altuia (nu pe a mea) si sa vad eu cu okii/piciorul meu ca chiar e o chestie buna (creste puterea fara cresterea consumului si fara o uzura accentuata a motorului) dar intr-un test indelungat. De ce nu o fac eu? 1. Pt ca nu cred ca chiar se simte acea crestere de putere (nu e chiar 10% dupa cum au spus-o multi pe daciaclub) 2. Pt ca cred ca va creste si consumul de carburant in incercarea de a-i da putere mai mare (parerea mea, pana nu experimentez eu nu cred altfel) 3. Pt ca eu cred ca exista posibilitatea uzarii premature a motorului - dar nu f mult adica in loc sa faci 4-5 sute de mii cu el neumblat sa faci cu vreo 40-50 de mii mai putin - era un exemplu nu o luati adliteram. Metodele fara modificari majore cum sunt filtrul de aer sport si evacuare "usurata" cred ca te ajuta cu adevarat - din principii fizice si de constructie al unui motor. De ce nu le-am facut si pe astea? 1. Filtru de aer sport: Nu m-am interesat si mi se pare ca se fac modificari ale carcasei si n-am chef sa ma cert la garantii 2. Evacuare: Am sa o schimb atunci cand imii va cadea toba asta dar avand in vedere ca e din inox mai am de asteptat. PS: Revin la chiptuning; Eu cred ca chipul a fost setat din fabrica pe principiul balantei, cel mai bun raport intre putere/cuplu si consum/uzura. Chiar nu cred ca sunt altii mai destepti decat unii care concep motoare destul de bune... Link to comment
CT_ZDB Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 cel mai im masura sa spuna de ce merita sau nu chip tuningul este o persoana care si-a facut asa ceva pe propria masina. Cum spuneam, am facut asa ceva... si rezultatele sunt satisfacatoare: Puterea este sensibila... dar mai ales cuplul crescut la turatii mai mici... si in oras nu mai urci asa de mult in ture... faci astfel economie de carburant. In 30 ca km nu am avut nici o problema la motor... nu tu consum de ulei, nu crestere a temp lichidului de racire, nu probleme iarna, la temp f. joase. de ce iti place sa ai o masina mai fasneata merita sa faci remap-ul ECU-ului. cat despre problema cu garantia, stai linistit ca in service nu se poate depista. Nu-ti face probleme nici despre ITP... la relanti nu se modifica nimic. Intreaba-i pe cei care au facut Drive Test cu masina mea... sau cu a lui Vlad. Despre consum: cat timp te poti abtine sa nu ridici prea mult in ture motorul, si de ce o sa incerci sa mergi "la consum" o sa vezi ca ai un consum mai mic ca inainte... dar eu unul nu prea reusesc... fac ce fac si ajung cu dreptul la podea :"> Link to comment
alx Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Da ai dreptate ca un posesor poate spune cel mai bine DAR: 1. suntem pe un forum si nu poti avea incredere in unul si altul 2. poate fi un efect de placebo al posesorului determinat de banii pe care i-a bagat si nu vrea sa fie aratat cu degetul 3. io am incredere numai in familie si prieteni. Link to comment
The Rider Posted May 10, 2005 Author Share Posted May 10, 2005 Am declansat un... val de raspunsuri la intrebarea cu ECU... dar tot nu m-am lamurit: ce e mai bine - skimbi softul sau chip-ul? si mai am o intrebare: stie cineva CUM se face rescrierea soft-ului? Ptr ca daca intra in ecuatie folosirea unui calculator... ei bine, situatia se poate skimba! ...Singura problema ar ramane softul... sau, mai corect - de unde ar putea fi procurat! nu-i asa?! ... incercati asta: http://www.speedydelivery.co.uk/car-tuning...woo-matiz.shtml, apoi astept, daca vreti, un raspuns. edit claz: foloseste editarea mesajului, nu mai posta consecutiv! Link to comment
tolin Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 (edited) Nu se schimba nici "softul" si nici "chipul" ca nu se poate, fizic, la Matiz. Se rescriu ceva valori prin ceva tabele. Cine are soft, interfatza pentru rescriere, cheile si parolele de acces, plus adresele tabelelor si semnificatia valorilor din ele a cumparat asa ceva, deci e interesat sa-si scoata investitia si sa produca profit. Smecheria cu potentiometrul in loc de senzor de temperatura aer este reala, functioneaza si poate este aplicata si de cei care zic ca fac chip-tuning. E cel mai simplu lucru, pacalesti computerul ca aerul ar fi mai rece sau mai cald decat in realitate. Doar ca figura tine atata timp cat ECM este in bucla deschisa, adica nu tine cont de informatia de la sonda O2. La Matiz euro2, atata timp cat turatia este mai mica de 2500 rpm. In bucla inchisa, ECM va incerca sa corecteze amestecul cu +/- 10%. Folosirea dispozitivului duce la un amestec fie prea bogat, fie prea sarac. In orice caz, din furnitura lipseste un comutator care sa restabileasca circuitul initial pentru pornirile pe timp pre rece sau prea cald. Oricum, un pot, doua sarme si o regleta la 5 lire este cam mult, ele nu fac mai mult de 1$. @CT_ZDB > dupa tuning, motorul n-a devenit mai sensibil la calitatea benzinei ? Edited May 10, 2005 by tolin_afc Link to comment
CT_ZDB Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 (edited) ba da.. daca prind o benzina care ar trebui sa aibe CO95 ..da nu o are... face urat. daca pun benzina cu CO 95 de la Rompetrom, MOL ... nu e nici o problema, merge f. frumos.. si cu aceasta benzina (rompetrol) am avut si cel mai mic consum: 6,35L/100 km... extraurban, cu viteze intre 120+ pe min 250 km(a1+A2) si traversat Constanta, Bucuresti si Pitesti la ore de varf. Deci... de consum nu ma pot plange. La mine s-a procedat in felul urmator. Scos chip-ul memorie din ECU si rescrierea tabelelor de injectie. Pt. detalii amanuntite, cauta pe net... "chiptuning" ... un site ar fi www.aspad.ro Edited May 10, 2005 by CT_ZDB Link to comment
tolin Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Daca banuiala mea o confirmi, inseamna ca au umblat la tabele de avans la aprindere, pentru ca in regimul de bucla inchisa n-ai ce sa umbli la timpul de injectie, plus ca deranjezi noxele. Doar in regimul de bucla deschisa s-a umblat la injectie, dovada ca are cuplu marit la turatii joase. Asta te ajuta la mersul urban, iar pentru cine merge economic se poate vedea si scaderea consumului. In orice caz, daca scapi o benzina proasta in rezervor, ai posibilitatea sa treci ECM pe CO91 si poti merge mai departe. Daca ai folosi exclusiv benzina de CO98, cred ca se poate merge mai departe cu tuningul. Link to comment
nexxus Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 (edited) alx said: PS: Revin la chiptuning; Eu cred ca chipul a fost setat din fabrica pe principiul balantei, cel mai bun raport intre putere/cuplu si consum/uzura. Chiar nu cred ca sunt altii mai destepti decat unii care concep motoare destul de bune... <{POST_SNAPBACK}> Nu, nu este asa. In uzina il seteaza dupa cu totul alte principii - puterea modelelor din gama, concurenta, etc... De regula, prin chiptuning se poate scoate ceva cai in plus de la un motor... Pentru o mai buna edificare baga un search pe google pentru chiptuning si vezi! Vezi si... http://www.chiptuning.ro/ http://ross-tech.com/ http://www.upsolute.com/eng/index.html Edited May 11, 2005 by nexxus Link to comment
tolin Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Din fabrica, ECM este setat ca motorul sa functioneze corect si sigur intr-o banda mai larga a diversi parametri. Prin tuning se ingusteaza acea banda si motorul devine mai sensibil. Cine crede ca se castiga CP fara un pret inseamna ca nu stie cum functioneaza un motor termic si ia de bune tot ce scriu unii pe tot felul de situri. Nu poti avea si masina de liniutze si masina de mers pe strada in acelasi timp. Cei care au facut overclocking pe computere inteleg perfect problema. Oricum, tuning fara caracteristica cuplu-turatie, putere-turatie si noxe, inainte si dupa, pe masina clientului, este matza in sac. N-ai nici o dovada obiectiva. Altfel, cei 10% in plus pot fi scosi usor din alte parti, fara a afecta deloc reglajul motorului. Chip-tuningul este ultima faza in cresterea performantelor unui motor. Link to comment
Abram Burel Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Desi ce zice tolin_afc e practic corect, incerc sa fac si eu o recapitulare a problemei asa cum o vad eu: 1. In memoria ECU sunt memorati parametrii de lucru ai motorului pentru regimul ales de constructor; valorile astea descriu niste curbe de functionare pe care probabil le-ati vazut reprezentate in 2 sau 3 dimensiuni (alea in 3 sunt frumoase, dar e complicat de priceput ceva din ele) 2. Desi sunt mai multe obiective de atins la modul cum e setata functionarea motorului din fabrica, in esenta pentru utilizator e vorba de raportul performanta/consum; performanta care ne priveste are in principiu 2 componente: cuplu si putere; evident ca sunt legate, dar in general ceea ce vrem la capitolul asta este cuplu mare cat mai jos (in turatie) si putere cat mai mare 3. Alegerea regimului de lucru (de catre constructor) are in vedere si obtinerea unui anumit compromis intre aceste caracteristici, dar si interese si politici de firma (plasarea uneui anumit model, intr-un anume segment de piata) Sa luam de exemplu Kalosul, ca mi-e mai la indemana. Avem model hatch cu 3 si 5 usi si sedanul cu 4. Pe toate se pun 3 tipuri de motoare 1.2L8V, 1.4L8V si 1.4L16V (la noi sa zicem, asta e altfel la altii si se mai schimba). Din alegerea unei motorizari sau alta se poate obtine in principiu o masina mai economica sau una mai sportiva. Acelasi lucru insa, l-ar putea face GMDAT doar din "tunarea" unuia din motoare. Numai ca atunci n-ar avea cum sa explice pretul diferit al masinii. Ar putea sa-l diferentieze dupa zorzoanele puse pe ea, dar imaginati-va discutie pe forum: - bai, masina mea consuma putin si am si oglinzi electrice - da bai, dar a mea e mai puternica, ca am jante de aliaj S-ar putea lua un motor si prin setare diferita sa faca, sa zicem un 3u "moale si economic" pentru gagici in oras, un 5u "nevricos" pentru agenti de vanzari si un 4u "echilibrat" pentru familisti. Evident ca si oamenii din after-market (ateliere, service-uri) s-au prins de chestia cu modificarea motorului. Asta demult, cand nu existau neaparat calculatoare si faceau fel de fel de modificari pe la motoare. Acum e mai simplu (dar nu ai o gama prea mare de variatie) Parerea mea e ca se poate obtine, intre anumite limite, un alt comportament al motorului prin chip tuning. Avand insa in vedere complexitatea aspectelor si diversitatea consecintelor este necesar sa stii ce faci si mai ales cei care-ti fac de fapt sa stie ce fac. Link to comment
VAXXi Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Motorul se reglează şi pentru climatul zonei pentru care este destinată maşina (tot pe forumuri am mai citit despre diverşi care şi-au adus maşini de la naiba în praznic în ţara lor, şi aveau probleme, probleme care se rezolvau prin "resoftare"). Iar despre faptul că se poate refolosi un motor în multe domenii, doar prin managementul diferit, un bun exemplu este motorul motocicletei mele (care de felul ei e sport-touring), motor conceput cam acum 20 de ani, care şi-a găsit aplicaţie bună şi pe sport-touring (roşu la 11000 rpm, cuplu maxim la peste 8000 rpm) dar şi pe chopper (transmisie pe curea, roşu la vreo 6000 rpm, cuplu maxim pe la 4000). Totul din gestionarea CDI-ului. Link to comment
Mad MAX Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 ma intreb cum s-ar comporta un maty cu chip tuning pe gpl. Link to comment
The Rider Posted October 14, 2005 Author Share Posted October 14, 2005 BTW! este cineva care shi-a montat instalatie GPL pe Maty? Link to comment
tolin Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Pentru GPL nu trebuie un motor mai puternic ? Daca pui GPL pe Matiz si mai pornesti si A/C, cred ca te tarasti ca un Logan la mers eco. Link to comment
SORAN Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 NU! daca nu faci si altceva masinii! Link to comment
Pedala Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 (edited) Subscriu si eu la faptul ca fabricantii isi rezerva o marja mare de eroare legata de performante, pantru ca pe parcursul vietii unui model trebuie sa apara facelift-uri, etc. Chip-tuning-ul adevarat insa nu se face cu programe existente care sunt puse in locul programului din fabrica, ci cu ajutorul unui dyno-tester, pentru ca orice masina e diferita. Se trece masina prin toata plaja de turatie si se modifica in functie de preferinte puterea si cuplul, prin avans, timpi si cantitate de injectie pe ciclu Edited October 16, 2005 by Pedala Link to comment
tolin Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 Pedala said: Chip-tuning-ul adevarat insa nu se face cu programe existente care sunt puse in locul programului din fabrica, ci cu ajutorul unui dyno-tester, pentru ca orice masina e diferita. Se trece masina prin toata plaja de turatie si se modifica in functie de preferinte puterea si cuplul, prin avans, timpi si cantitate de injectie pe ciclu Ca sa poti modifica cuplul si puterea dupa preferinte trebuie sa umbli la distributie, adica la arborele cu came, si treaba asta n-are nici o legatura cu chiptuning-ul. Daca umbli la avans, iti trebuie alta benzina, cu CO superior si alte bujii, mai bine alta aprindere. Daca umbli la timpi si cantitate de injectie, atunci inseamna ca umbli la raportul de amestec, elimini "bucla inchisa" si nu te mai incadrezi in normele de poluare. Marja de reglaj este maxim 10%, in cel mai fericit caz, dar timpul de viatza al motorului poate sa scada cu 50%. Pentru asta nu-i nevoie sa faci chip-tuning, pui un potentiometru in loc de sonda de O2, ca sa nu arunci banii pe geam si ca sa nu rada cineva de tine. Cand mergi la ITP pui pot-ul pe amestec 14,7 si cand pleci de acolo il poti duce pana la 12, daca n-ai detonatii. Dar atata timp cat stai gatuit pe admisie (restrictor, rezonator) si pe evacuare n-ai tot 45 mm, chip-tuning-ul este ca lumanarea la capul mortului. Motorul de Matiz este unul dintre cele la care raportul CP/cc este cel mai mare la categoria lui, unde credeti ca se ascund performantele acelea, restranse de producator in ECM ? Primul "face-lift" facut de ei a fost trecerea de la 800cc pe 3 cyl la 1000 cc si 4 cyl !!! Basmul cu "schimbarea programului pus de fabrica" nici nu-l mai comentez, ca dovedeste o necunoastere completa a "cea ce este un ECM si ce vrea el", motiv pentru care exista si mirajul chip-tuning-ului. Link to comment
Pedala Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Eu nu ma refeream la situatia in care sa te inscrii in normele de poluare... Iar chip-tuning-ul se face ca ultima faza a tuning-ului motorului cum a mai spus cineva si atunci se simte diferenta. In plus eu ma refeream in principal la avans. Daca faci tuning la un motor oricum o sa pui doar cea mai buna benzina in el (adica CO ridicat). Link to comment
Rabanne Posted November 20, 2005 Share Posted November 20, 2005 Pedala said: Eu nu ma refeream la situatia in care sa te inscrii in normele de poluare... Iar chip-tuning-ul se face ca ultima faza a tuning-ului motorului cum a mai spus cineva si atunci se simte diferenta. CHiptuningul se simte la orice masina indiferent de motorizare sau putere atata timp cat este facut bine Orice alte discutii initiate de cei care nu au incercat sunt pur teoretice.Cresterile de putere au fost sesizate de toti cei care au efectuat chiptuning pe masini si cresterile de putere au fost demonstrate de mai multe ori si pe dyno.Cineva pe aici dadea niste explicatii relativ ciudate cu privire la cum se realizeaza un chiptuning.Stia el ce stia insa nu suficient.Este f simplu modul in care se realizeaza economia de carburant si cresterea de putere.Se lucreaza pe doua tipuri de harti: part-throttle si full-throttle.Part-throttle reprezinta avansul si cantitatea de benzina injectata inainte de deschiderea clapetei de admisie la maxim, respectiv 90 de grade iar full throttle reprezinta avansul si cantitatea de benzina injectata la "blana" cum se spune.Un chiptuning bun se realizeaza in felul urmator: la part-throttle se scad debitele de benzina la turatii mici pana in 2000-2500 de ture, in functie de stilul de condus al soferului care face chiptuning.De asemenea se creste si avansul progresiv cu maxim 4 grade.Dupa 3000 de ture se scade cantitatea de benzina in sarcina de la 1 la 6 din 8 in total, sarcina 8 reprezentand o apasare ceva mai pronuntata a pedalei de acceleratie apasare care la un moment dat provoaca trecerea pe harta de fullthrottle.Avansul este crescut cu 5 grade.Apoi la turatii de peste 5000 rpm se creste cantitatea de benzina astfel pe toate sarcinile si de aici si plusul de putere care permite masinii sa prinda o viteza maxima mai mare.La harta de part-throttle se creste avansul cu maxim 6 grade pentru a ramane la limita carburantului de 95 iar benzina este crescuta ceva mai mult decat la partthrottle si sarcina 7-8.Despre carburantii utilizati: in general se prefera utilizarea carburantilor mai buni gen 98 octane insa nu este neaaparat necesar.Se recomanda utilizarea acestor carburanti in conditiile in care un soft nu este atent editat si poate duce la autoaprinderi respectiv detonatii datorita utilizarii unor carburanti mai slabi gen 95 octane.Softurile trebuie facute la limita benzinei de 95 pentru a nu obliga senzorul de detonatie sa-si faca treaba prea des.Bineinteles , in conditiile folosirii benzinei de 98 se poate edita mai agresiv avansul fara riscuri datorita cifrei octanice mai mari insa in conditiile folosirii benzinei de 95 pe un astfel de soft pot aparea detonatii iar senzorul de avans sa intrerupa relativ des pana cineva se hotaraste sa mute comutatorul pe 91 in cazul celor manuale sau in cazul celor automate , senzorul scade avansul automat dupa cateva intreruperi succesive.Sper ca am dat suficiente detalii despre acest fenomen numit chiptuning pentru a lamuri orice alta dilema Link to comment
tolin Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 (edited) Cresterea puterii si scaderea consumului in acelasi timp, pe un model dat, se bat cap in cap, dovada in cele scrise mai sus. Acum, dupa ce scazi puterea la turatii joase (de unde si economia) si o cresti la turatii inalte (wide open throttle se considera de la 75% din deschiderea clapetei) cred si eu ca senzatia de tuning este spectaculoasa, dar sa nu spui ca motorul consuma mai putin si atunci, ca te cred doar copiii. Oricum, dilemele nu le-ai spulberat, deoarece nu pomenesti nimic de "closed loop". Daca la motoarele de euri putini, aproape deloc, bucla inchisa se instaleaza dupa ce s-a rotit peste 2500 rpm mai mult de 300s, fapt ce iti permite sa fortezi mersul pe lean (amestec sarac), la motoarele euro3 si 4, bucla inchisa se instaleaza imediat si raportul aer/benzina este corectat de informatia de la sondele de O2. Daca nu pacalesti informatia de la ele sau daca nu fortezi bucla deschisa, atunci "regulatorul de amestec" (regulator PID), portiune de soft care nu se modifica pentru ca nu este o simpla tabela (harta) si nu este acelasi la orice ECM, iti va corecta valorile editate (acesta-i termenul exact la ce ai descris) spre raportul stoichimetric. Daca acest raport ar fi doar inscris undeva in memoria ECM ar fi simplu, dar el este dat de tensiunea generata de sonda de O2, stabilit si electric in comparatorul hard din ECM (vezi tensiunea de 0,45 V in gol, la bornele ECM de intrare sonda). Asta e valabil la sonda cu raspuns discontinuu (0-1V). Sonda cu raspuns continuu (0-5V) permite urmarirea continua pe comparatorul (hard) si incadrarea mai stransa in normele de poluare. Acolo unde ai 2 sonde pe reactia negativa (bucla inchisa), cate una din ambele tipuri este si mai utopic sa umbli la raport fara sa nu recunosti ca "omori" reactia. Daca ai omorat "bucla inchisa" nu mai poti spune ca ai pastrat incadrarea in norma de poluare a motorului inmatriculat. Faptul ca, nu are cine si cu ce, inca, sa verifice acest lucru nu-l socotesc un succes, doar o alta iresponsabilitate (daca altii poluaza, noi sa stam ca fraierii pe norme ?). Cantitatea de noxe creste cu avansul (temperatura mai mare in cilindru), adica poluarea creste si in cazul mersului pe "lean", ala zis economic. Despre consecintele mersului indelungat pe "lean" sau pe "rich" asupra motorului si asupra catalizatorilor las pe altii sa se pronunte. Adica, atunci cand se propune un chiptuning, sa se explice si toate consecintele, sa nu ramana clientul (eu il numesc fraierul) cu impresia ca a fost furat de fabricantul masinii si trebuie sa mai dea ceva de bani cuiva, sa primeasca partea de care a fost frustat. Ca tot ai amintit de teorie si pe noi practica ne omoara, tot dilema ramane si situatia valvei EGR, comandata sporadic printr-o electro-valva la euro2 si continuu prin EEGR la motoarele superioare. Cu ea ce se face ? Ca ea este componenta principala in restrictionarea poluarii si a coborarii temperaturii din cilindru ? Intrebarea nu se refera doar la poluare, ca aia e clar ca nu conteaza, eu vorbesc de cresterea avansului pe fondul cresterii temperaturii in cilindru prin eliminarea EGR, dar pastrarea CO95 si sprijin doar pe knock-senzor. De cate ori "merge ulciorul la apa", cat de putin ii trebuie sa faca poc ? Daca spuneai ca merge doar cu CO100, nu intrebam. Deocamdata, din relatarea de mai sus se deduce ca s-au modificat curbele cuplului si ale puterii in raport cu turatia dupa o alta forma fata de cea data de producator, fara diagrame si fara valori. Si asta pe ECM-ul unui motor din mileniul trecut. Imi scapa ceva sau iar nu stiu nici de suficient ? PS si ca sa ramanem ontopic, sa vorbim de Matiz, altfel sunt alte locuri de discutie. Edited November 21, 2005 by tolin_afc Link to comment
mr_ Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 (edited) Tolin, raspunsul tau e foarte la obiect, insa pleaca de la ipoteza ca motorul de la mama lui vine setat pentru randamentul optim. Din pacate, nu e intotdeauna asa. Exista pe piata destule motoare de-tunate, din varii motive, de la protejarea transmisiei la incadrarea intr-o categorie fiscala mai avantajoasa. Realizarea unui chiptuning care sa le aduca la parametrii la care au fost gandite initial nu inseamna ca le face mai gurmade si mai poluante, iar cresterea de putere este reala si nu doar o senzatie daca de un kick mai pronuntat la turatii inalte. Motorul de 1.4 60CP de pe Honda Logo (gandit pentru 75CP); 1.9 JTD85CP si 1.9MJTD 100CP de pe punto2; TDI 100 de la VAG pot fi modificate prin chiptuning fara a le scoate din normele de poluare si fara a le creste consumul sau scadea perioada de viata. Lista e mai lunga. Focus2 TDCI comercializat la inceput in Franta are 130CP, nu 136 ca in restul lumii. BMW 320i a pierdut CP si a "castigat" L/100km pe piata franceza la sf anilor 90 ca sa fie mai mici taxele si asigurarile... Iar acum, in 2004 , noua motocicleta BMW de 1100cm3 a pierdut ZECI de CP pe piata franceza desi consumul e acelasi, doar ca sa nu fie exorbitanta prima de asigurare... Cand sa baga contembelii peste ingineri ies tot felul de compromisuri stranii... Pentru BMW e mai ieftin sa schimbe doar maparea ECU ca sa se incadreze in stupizeniile economiei "de piata" franceze, decat sa reproiecteze motorul si sa creasca pretul, chiar daca raportul performante/consum scade. Pe de alta parte, e drept ca se fac si tuninguri (poate marea majoritate) asa cum le-ai descris mai sus. Insa nu trebuie bagate toate in aceeasi oala. In Belgia controlul tehnic se face anual, si se verifica si noxele in diverse regimuri. Tunerii seriosi garanteaza si motorul si trecerea controlului tehnic, si fac si dynotestul in prezenta ta. Iar preturile sunt comparabile cu Romania. In plus, de exemplu EGR-ul e o sursa de bataie de cap constanta pentru multe motoare, e una din chestiile care pica sistematic si multora le-ar conveni sa ramana inchisa, mai bine sa se incalzeasca globul decat sa te duci periodic la hotii aia de mecanici... Valabil si pentru catalizator, daca n-ar fi sonda lambda infipta-n el multi l-ar inlocui la prima ocazie cu o toba chioara din inox facuta de vre-un cumatru la vre-un SRL fara sa clipeasca. Edited November 21, 2005 by mr_ Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now