ZLI Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Bucuresti - Pitesti. ploaie torentiala, tico, Kumho uzate, nici o sansa peste 90km/h Bucuresti - Targoviste, ploaie torentiala, tico, Pirelli P3000 noi, 110km/h nici o problema insa simteam ca limita e aproape, insa nu am avut curaj pentru ca pe marginea drumului erau pomi desi (daca as fi fost pe o autostrada unde sa fiu protejat de parapetii laterali..) Acvaplanarea este fenomenul de plutire a rotilor pe sun strat subtire de apa ce acopera calea de rulare (la viteze mari) Cea mai mare influenta o au latimea rotilor, "desenul" si gradul de uzura benzii de rulare a anvelopei, incarcarea vehiculului, grosimea stratului de apa, si cel mai important viteza de deplasare. Cum scapi daca ai intrat in acvaplanare? NU PUI FRANA! NU BRUSCHEZI DIRECTIA! reduci viteza prin ridicara usoara a pedalei de acceleratie Link to comment
CT_ZDB Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 COntinetal EcoContact 3 ... 150 km/h .. pe A2 pe ploaie torentiala... (stergatoare la viteza 2-a... la Cielo.. parca mergeau prea incet ... Nu aveau nici cea mai mica tendinta de acvaplanare... In spatele masinii era o ditamai tromba de apa... mai ca la tiruri.. si se vedeau pe asfalt pe unde trecusera rotile... :"> ... Pe Voineasa - Vidra... serpentina.. nici cea mai mica tendinta de derapaj... Cauciucurile erau in primii 5 ca km si veneau dupa M800 ... nu le pot numi anvelope pe acestea din urma Link to comment
ZLI Posted May 12, 2005 Author Share Posted May 12, 2005 M800 sunt opinci pentru babe din toate punctele de vedere Link to comment
Razor Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Timisoara - Arad: ploaie torentiala, stergatoarele la pozitia 1. Aveam in jur de 120 km/h si m-a depashit unu cu un Matiz care se pare ca era mai nebun decat mine. Cauciucuri DEBICA nu mai stiu ce model, o sa ma uit dar n-am simtit nici o data fenomenul de acvaplanare. Tin sa precizez eram doar eu si prietena mea in masina. >- Link to comment
andreib Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Nu am simtit niciodata acvaplanarea, la nici una dintre masini. Am cauciucuri bune(bunisoare) pe toate. Continentalele de pe Matiz mi se pare ca se comporta foarte bine pe ploaie, nu am avut nci un fel de probleme la 120 (am incercat si o franare de urgenta si absolut nici un fel de probleme). Link to comment
Ndi Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Nu la franare face. La drumul Buc>Cta pe dreapta drumul e in V pe unele portiuni (dupa A2) si daca ai viteza pe banda din dreapta ai sanse sa rulezi cu dreapta in balta continua. La 120 am prins o bucata de apa mai lata si mi-a tras de directie (soc brusc dreapta + directie foarte moale). Am luat usor de volan ca sa compensez cand prind asfalt (cam <5 minute dintr-un ceas de 60) si am mentinut viteza. Dupa ceea ce mie mi s-a parut o eternitate dar probabil sub o secunda am atins asfaltul si n-a facut probleme. E drept ca eu am aquaskiuri. 195/50 R15 si profil cam de slick. Excelente pe uscat sau ud (refuza sa rupa aderenta pe ploaie/ud) dar fiind late si joase planezi pe apa. Trebuie sa evit baltile mari (lungi). Ah si inca o chestie. Reactiile mele la volan sunt un pic diferite fata de ce se asteapta in general pentru ca am suspensiile modificate si in caz de limita se comporta altfel. Poate e mai bine la o masina stoc sa nu corectezi de volan. Link to comment
cpop Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 In Germania pe autostrada, ploaie torentiala, cu un A-Classe de la firma, totul standard pe masina. Am "simtit-o" cum incepe sa joace de spate, am redus viteza. In final ok. La intrarea in Deva cu Cielo (cauciucuri Debita), o franare relativ usoara la inceput (eram in spatele unui TIR care reducea, din cauza unui sant care traversa soseaua). Nu se mai oprea... Noroc ca tirul a trecut iar eu am "reusit" sa ma opresc in sant! A fost soc, nu gluma, pentru suspensii! Link to comment
Zmeul cel rau Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Acvaplanarea se produce numai la viteze mari. Atunci cand franezi ii zice altfel, probabil simplu derapaj. La un moment dat ma grabeam si afara ploua. In jurul podului Colentina se face mereu balta. Asta avea mai bine de 15 cm adancime si avea cam 50 dem etri in lungime. Am luat-o tare prin ea. Impresii: masina se raspundea greu la comenzi, nu s-a dus de fund de nici un fel (am si tinut-o drept), am aruncat apa in lateral pana la Craiova. PS: Am cauciucuri Debica Navigator. Profilul lor este de iarna, fara spatiul ala central pentru apa. In afara de zapada pierd aderenta usor pe orice suprafata, cu toate astea am mers pe A2 pe ploaie cu 160 (inconstienta??) si nu am simtit nimic dubios. Link to comment
NFS Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Ca fapt divers: am mers cu 130 pe ploaie torentiala cu Montane, ploaie d-aia cu bulbuci... and I'm still alive! Totusi... nu va sfatuiesc! Link to comment
FLEX Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Mai mult sau mai putin am planat si eu; nu discut despre Montana M800 sau Debica Frigo Directional de iarna, ca ne pierdem timpul; vreau sa povestesc insa despre Uniroyal 680 rallye "the rain tyre", cauciucuri dedicate rularii pe apa: asta-vara am plecat spre Constanta exact in ziua aceea cu ruperea de nori si am mers foarte tare, peste 120 pe DN, dupa A2 si chiar pe ramasitele celor 17km de autostrada de la Cernavoda; am simtit foarte-foarte mici tendinte de rupere a aderentei pe spate (fractiuni de secunda), fata a fost tot timpul sub control; de Paste, acum un an, am mers tot pe ploaie torentiala catre Tg.Jiu ... in apropiere de Polovragi parca, unde e o succesiune de viraje in S, primul in coborire, am intrat cam cu 110 si am simtit spatele cum fuge ... am redus usoooor gazul si masina a revenit pe traiectorie ... oricum, a fost cel mai lung viraj (ca timp subiectiv) pe care l-am strabatut in viata mea ... Acum am pentru fata o pereche de Sava Effecta+ noi-noute, sint tare curios cum reactioneaza la acvaplanare cu cele 2 canale longitudinale. Link to comment
NFS Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Daca tot suntem la acvaplanare... eram micutz cind am auzit pe la ai mei de acvaplanare si mi-au explicat cu ce se mananca asta. Tin bine minte ca imi ziceau ca acest fenomen apare de la 90km/h in sus. E adevarat? sau e doar legenda si de fapt tine de tipul de cauciuc precum si/sau de alti factori? Link to comment
CT_ZDB Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Continental EcoContact 3 au 3 canale pt evacuarea apei... cam asa arata un profil Link to comment
Ndi Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Cu astea am fugit eu. Bine, nu stiu daca sunt 3 sau nu da's EcoContact. Sincer, asa cum inteleg eu acvaplanarea nu prea importa ce caucioace ai. Ideea este ca nu prea conteaza ce piatra arunci in lac. Daca o arunci razant si destul de tare face "broasca" (tensiune superficiala, lichid incompresibil, inertie, dastea). Nu cred ca daca arunci un EcoContact 3 se infige in apa si ramane asa. Canalele alea arunca apa si fac contact cu asfaltul, dar DOAR daca apa este destul de putina cat sa fie aruncata cu succes. Daca ai o balta de 0.5 cm o arunca (vezi "urmele" pe ploaie). Daca ai balta de 3-4 cm nu ai cum s-o arunci ca nu turezi pe loc, cu in mers. Nu poti sa arunci mai mult decat volumul total al santurilor din cauciuc. La o tura completa. Cauciucurile de ploaie sunt exact pentru asta. Ploaie. Adic asfalt ud si apa de 2-3 mm care se scurge de pe sosea. Daca prinzi o parte care nu se scurge bine fugi. Cauciucurile "de ploaie" aunca apa mai bine si acvaplaneaza mai greu dar daca iei balta adeva destul de repede te duci si cu lopeti. Probabil de unde si o cifra relativ fixa de acvaplanare pe la 90. Considerand o masina in jur de o tona si ceva pe 4 roti, cam aceeasi presiune iti da cam aceeasi suprafata, aceeasi presiune si cam aceeasi viteza de acvaplanare. Sunt convins ca un camion acvaplaneaza la alta viteza din cauza presiunii marite. Link to comment
Abram Burel Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 @NFS Un articol destul de simpatic aici. Oricum chestia asta se confunda usor cu deraparea. De fapt, pentru masinile noastre (tractiune si directie pe fata) nici n-ar prea trebui sa ne pese de partea din spate (hmmm, ma rog, daca stim ce sa facem cu aia din fata). Ideea e ca atat vreme cat fata e sub control se poate face ceva. Altfel, ca la carte: easy and straight! M-a ferit Dumnezeu pana acum de asa ceva, iar la derapaje a avut grija de mine (ca eu...) Link to comment
laurentziu83 Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Prin toamna eram pe un drum judetean in apropiere de Barlad. Ploua torential, in unele locuri erau balti de pana la 5 cm adancime sau chiar mai mult. Dau sa depasesc o dacie 1300 si in ultima clipa vad ca tot contrasensul pe unde trebuia sa trec eu era complet inundat cu apa de adancimile precizate. I-am dat inainte fara sa fac vreo miscare. Cand am intrat in balta mi-a fugit puternic fundul spre dreapta, si m-am rasucit vreo 150 de grade, practic am ajuns cu fundul spre sensul de mers, si asta in cateva secunde la 100 la ora. Nu mai tin minte exact ce manevre am facut, tin minte ca nu am apasat frana decat la sfarsit foarte putin. Tin minte ca dupa ce s-a rotit a mai mers vreo 2-3 metri cu fundul inainte (sau naiba stie cat), dar in momentul rotirii eram sigur ca fac praf masina. Abia la sfarsit am intrat cu roata de pe dreapta pe acostamentul de pe contrasens , dar in rest n-am iesit de pe drum. Mi s-a oprit motorul, am coborat eu din masina victorios chiar (imi intrase adrenalina in sange) si ala cu dacia m-a avertizat de pericolul a ceea ce am facut. Mai tarziu am realizat ca si el poate a fost surprins sa vada un fund de masina cum se roteste pe langa el si asta in plin mers si oare ce o fi simtit bietul om. Masina n-a avut absolut nimic, rotirea s-a facut pe asfalt lucios si umed, asa ca n-am dezbarnat nimic pe la puntea spate. Tabla de la roata stanga fata a zdranganit vreun kilometru, nu stiu de la ce dar s-a potolit si n-a mai facut zgomot niciodata. Prima oprire in iasi am facut-o la mitropolie. Pentru mine atunci nu cred ca au contat cauciucurile prea mult, efectiv intrasem pe un lac. si nici cu mama ecocontactelor de ploaie nu as fi facut nimic. am avut un maaare noroc: daca ma intersectam cu un pom sigur ma adunau cu farasul la viteza pe care o aveam. Link to comment
Abram Burel Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Asta-i partea tampita la acvaplanare. Nu ai ce sa-i faci sau altfel spus orice faci, cat timp esti in conditia asta, poate fi mai rau. Eu am apucat sa citesc odata deva despre chestia asta, cand eram speriat de un derapaj pe o sosea doar umeda. De atunci (sa fie vreo 5 ani), m-am ferit cat am putut de baltoace, lacuri, rauri si alte d-astea pe sosea. Cum spuneam, n-am experienta cu acvaplanarea, dar atat cat am citit va recomand: feriti-va de apa! Link to comment
iso Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Nu am "planat" pina acuma pentru ca am avut tot timpul gume noi . Poate , tendinte au fost la limita dar s'au autocorectat . Link to comment
sprite Posted May 15, 2005 Share Posted May 15, 2005 ...n-am patit-o. Nu stiu daca din cauza anvelopelor ci mai degraba e o chestie de feeling; reduci viteza pana te simti in siguranta. Inainte: Hankook H406 145/70 R13, acum Dayton D100 165/70 R13. Fara incidente. Link to comment
Bobby Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 (edited) Cu Cielo mergeam noaptea pe ploaie torentiala la iesirea din Ploiesti pe la Spital Jud. inspre Paulesti. Aveam vreo 80 km/h cand am luat o balta care m-a proiectat direct pe contrasens. De obicei conduc cu o mana pe volan si una pe schimbator, dar atunci tineam 2 maini pe volan si asta m-a scapat de belea ca altfel cred ca zburam intr-un pom de pe marginea drumului. Am cauciucuri all sesons Debica, alea care se dau standard pe Cielo la cumparare. Se simte directia foarte usoara la acvaplanare si simti ca nu stai cu rotile pe nimic. Tata a patit-o urat acum vreo 10 ani cand, pe piatra cubica a intrat in depasire tot pe ploaie tare, si in dreptul camionului pe care incerca sa-l depaseasca a inceput sa acvaplaneze. Din fata venea o alta masina si n-a avut alta solutie decat sa traga stanga de volan si s-a rasturnat cu acea masina... Seat Fura fab. 1984. A avut noroc cu centura de siguranta. Nu a patit nimic altceva. Ideea este ca in acea zona (Ploiesti, Coca-Cola) sunt multi pomi pe marginile drumului, iar Tata a avut norocul sa traga de volan intr-o zona unde lipseau vreo 3 pomi. Tare, tare! Am mai facut si eu o acvaplanare controlata intr-o seara pe ploaie in Ploiesti la Sala Sporturilor. M-am invartit in loc pana la o viteza cat de cat controlabila si din cand in cand mai trageam frana de mana si o lasam inapoi, pana masina a intrat in fluxul ala si plutea pe apa si se invartea singura fara sa fie nevoie sa mai folosesc frana de mana. A fost super dar si inconstienta. Puteam sa iau un tzarus din ala in bot sau cine stie ce daca o pierdeam... Nu mai fac niciodata. Oricum pe moment mi-a placut. Ametisem de atata invarteala. Edited June 19, 2005 by Bobby Link to comment
arp Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Michelin Pilot Primacy 195/55/R15 - absolut superbe! Pe apa, in curbe stranse, la franare - de nota 10. Fara scartz, fara figuri! Plus rezistenta tipica Michelin! Link to comment
Adrian_C Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Mi s-a intamplat de multe multe ori fenomenul si doar de doua ori am avut mari-mari emotii, desigur, puteam sa si mor. Veneam pe autostrada Budapesta - Szeged, 4 persoane, bagaje, si m-a prins cum sa-l numesc, "taifunul". Oricum, o furtuna, ce n-am mai prins de cand sunt eu pe lume. Turna, tuna, toti erau trasi pe dreapta, pe sub podurile alea ce trec peste autostrada si leaga satele si orasele de o parte si de alta a soselei. Eu, vazand ca nu da si cu grindina, doar ploaie de nu-mi faceau fata stergatoarele deloc, un vant de ma arunca de pe drum, 170km/h fix, zburam pe sosea. (Atunci s-au si dus discurile pentru a doua oara - deoarece ma ratacisem prin Budapesta vreo doua ore, eram nervos si aveam si discurile incinse de frigeai o mezelarie intreaga pe ele). Lasam in spate un strat de 40 de metrii de apa, aruncam de zici ca eram fantana arteziana. M-au "emotionat" doar vreo doua devieturi de banda, ca erau sau prima banda, sau a doua in lucrari si vedeam in fata masinii doar la 5 metrii si era sa iau semnele lu aia. Pluteam cu masina pur si simplu, dar nu am avut nici o problema, nici macar cu franarea, care s-a impus sa o execut violenta, de cateva ori, ca unii care mai mergeau, mergeau cu 60 la ora, si trebuia sa zbor peste ei. Am ajuns cu bine Pe drum, Timisoara-Arad, ploaie destul de deasa, mi-a udat "numai bine" carosabilul, 150 in curba din aia cu 5 semne de >>>>> pericol, cu banner din ala chiar inaintea ei, cu "Viata are prioritate", eu m-am bagat sa-l fac pe unul care avea 120 si bineinteles, am reusit. Dar emotii am avut, ca o inceput sa-mi fuga spatele. Cel mai important, cred eu, poate gresesc, este sa fi in treapta de viteza buna, si sa n-ai instincul care ar fi firesc, de a frana, ca atunci nu mai scapi. Eu bineinteles, eram in treapta 4 (nu 5, ca loganistii) si cand am calcat-o, fata masinii mi-a redresat si spatele care incepuse sa se duca spre stanga. Normal ca daca aveam ESP nu ma durea nici la pateu. Aaaa, si dupa curba, normal ca o trebuit sa ma trag repede inapoi pe banda Si mai am experiente din astea gramada, ca pentru mine faptul ca ploua, de cand am ABS si Aveo, nu ma prea intereseaza. Eu merg ca pe uscat si n-am busit pe nimeni niciodata. Cu Sparkul fara ABS si fara stabilitatea Aveo-ului, am avut ceva "grabiri de batai de inima", dar nici cu ala n-am avut incidente neplacute. Cu Dacia mea veche, 1310, nu faceam dinastea, pentru ca pur si simplu, nu putea masina. Sunt oricum, foarte multumit de franele si de ABS-ul de la Aveo, dar cel mai multumit sunt de cauciucurile cu care a venit echipata, (si care sunt duse complet si trebuie schimbate << cred si eu ), Hankook Optimo 185/60/R14. Am incercat multe, chiar multe, pana acum cu masina asta, vorbesc din probate, nu din auzite, cel mai important este treapta de viteza, sa fie inferioara (2-a (daca ai 30-60 si iei o curba pe apa), 3-a (daca ai 80-110 si iei o curba pe apa) si 4-a (si iei o curba pe apa la 130-160)), turatia masinii sa fie minim 3500-4000 rpm, si neaparat, sistemul de franare cu ABS. Am facut multe acvaplanari si cu Solenza, fara ABS, si efectiv, cand se blocheaza aiurea rotile, nu o mai poti redresa, decat daca te stii. Link to comment
banzay Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Povestesti frumos... dar ai face bine sa te lasi de sportul asta... ca mori tu e una, dar mai iei si altul/altii nevinovati dupa tine...e altceva. Si daca ai grija de masina asa cum zici (discuri deja ai schimbat de 2 ori, cauciucuri duse intr-un an)... nu stii cand te lasa si nu mai iei curba. Am mai urmarit niste post-uri mai vechi de-ale tale si daca as sti ca urmeaza sa ne intalnim pe drum, mai bine trag pe dreapta si beau o cafea pana treci Nu mi-o lua in nume de rau, dar nu ar strica sa fii un pic mai responsabil. Acum nu zic sa mergi ca mosu' (nu e vorba de MOS-ul lui Salex )pe sosea, dar parca prea fortezi norocul si nu stii cand te-o parasi. Eu daca as fi mers ca tine, as fi facut-o singur in masina si nu m-as fi laudat pe forumuri... Si sa fiu si On topic: mie nu mi s-a intaplat niciodata sa acvaplanez. Poate merg prea incet, poate am vazut destule accidente care au pornit de la asa ceva si nu ma avant, poate au fost cauciucurile prea bune, poate ca sunt constient ca masina e un fier si cand ti-e lumea mai draga ti-o frige si nu imi las viata sa tina de masina, cat de mine si de reflexele mele (la 100-110km/h sunt altfel decat la 150) Link to comment
sergiuhusca Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Eu...am acvaplanat si eu... Am intrat intr-o curba cu Kalosul...230 la ora avea...Va vine sa credeti?Curba extrem de periculoasa sa intri in ea cu 230 la ora????Da...nu am avut emotii...Am inceput sa acvaplanez incontinuu...Atunci desi eram intra 4..., i-am dat a 3 si la m-=am redresat... Sa nu mai zic ca, atunci cand ploua...foarte des de nu-mi mai fac fata stergatoarele...eu merg cu 200 pe sosea...Mucosii aia care merg cu 60 imi pun viata in pericol...Ei fiind cocalari si mergand cu 60...eu trebuie sa franez violent sa sar peste ei... On Topic...Mai Adrian, imi esti simpatic, dar sunt unii care au tot 16 valve pe forumul asta si cam stim si noi ce poate masina. Link to comment
paul_marines Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 (edited) Am incercat multe, chiar multe, pana acum cu masina asta, vorbesc din probate, nu din auzite, cel mai important este treapta de viteza, sa fie inferioara (2-a (daca ai 30-60 si iei o curba pe apa), 3-a (daca ai 80-110 si iei o curba pe apa) si 4-a (si iei o curba pe apa la 130-160)), turatia masinii sa fie minim 3500-4000 rpm, si neaparat, sistemul de franare cu ABS. Am facut multe acvaplanari si cu Solenza, fara ABS, si efectiv, cand se blocheaza aiurea rotile, nu o mai poti redresa, decat daca te stii. Adrian, sunt consternat de delicateturile tehnice cu care ne inveti cum sa acvaplanam cu placere si mai ales controlat. Mai taie !! ) Am reusit in viata doar doua astfel de situatii si sa fiu sincer nu m-am bucurat asa mult. Ultima am realizat-o pe A2 / banda 1 unde pe partea dreapta s-au facut fagasuri de la TIR-uri si unde se acumuleaza apa. Viteza undeva la 100 km/h am simtit ca masina tinde sa pivoteze catre dreapta (rotile din stanga fiind doar pe carosabilul umed). Pneurile erau undeva la 45k - 50k km, profil de cca. 4 mm din 8 de nou. Din acel moment am redus la 80 si asa am ajuns pana acasa. Nu degeaba pe autostrada viteza este limitata la 80 km/h pe ploaie. Si ca sa nu ma bucur cu delicatesuri aquaplaning in concediu am schimbat pneurile ca sa pot rula in siguranta pe autostrazile de afara. Ca si metoda de prevenire as recomanda atentie marita la stare de uzura a pneurilor, in rest sa admiram povestile. And they lived happily ever after !! Edited August 5, 2009 by safari hunter Link to comment
Mircea Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Eu am senzatia ca initiatorul topicului habar n-are ce-i aia acvaplanare. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now