Abram Burel Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Pana abordam si problema turometrelor (ca eu cred ca nu mai dureaza prea mult, undeva in zona Tico-Matiz se cam zvarcoleste ceva-ceva), ma gandeam ca poate ar fi interesant un instrument mai simplu. Sa zicem ca e un turometru cu trei indicatii: - atentie, in curand trebuie sa schimbi viteza (albastru) - acum poti schimba, e optim (verde) - hei, ce faci, supraturezi motorul (rosu) Unii au vazut cu siguranta (si eu la fel) ceva de genul asta in jocul Need For Speed. De obicei asa ceva insoteste un turometru, dar eu zic ca are rost si de sine-statator. Ba chiar cred ca ar fi suficient pentru multa lume. Cu putina bunavointa cred ca ar iesi ceva cam cat un flacon de vitamina C (ei, altceva nu mi-a venit in minte, asta inseamna diamentru cam 3cm si inaltime cam 4-5cm). E cineva interesat? Daca se strang 5 voturi pentru in weekendul asta, atunci ne punem pe treaba, altfel inchidem taraba (aici). Link to comment
NFS Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Eu vreau! Chiar mai mult decat turometru! Eventual cu un beculetz ascuns printre ceasurile de bord (sa zicem in locul becului care ar trebui sa avertizeze cind am usi deschise si pe care nu l-am vazut niciodata aprins... dar el exista, l-am vazut functionand la un matiz SE!) Ca de obicei, io-s primul cobai! )"> Link to comment
Zmeul cel rau Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Asta nu iese super simplu cu un numarator resetat la fiecare secunda care sa numere impulsurile de la o fisa prin infasurare? Daca intr-o secunda se atinge o anume turatie ZBANG se aprinde ledul. Link to comment
pesteimputit Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 vreau si io dar la mine e cam nasol ca eu sunt pe carburatie Link to comment
Abram Burel Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 @zmeu mai zi... mai zi... @pestisor si ce daca? sau ai pierdut bobina (de inductie)? mda, ca veni vorba, ma gandeam la ceva "clasic" pe primarul bobinei, ca sa mearga la orice MAS. Link to comment
Satori Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Ok, vreau si eu la Kalos. Cu buton: mers alx, mers Abram Burel, mers ca-viata-i-scurta. Link to comment
Kristian Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Suna bine! Sunt si eu interesat. Link to comment
BigMe Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 suna foarte interesant...ma bag si eu Link to comment
darem Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Aaaa, si evident eu iar nu sunt pe faza si sunt al nspelea(5)! Ma bag si eu! suna super treaba! Am si o intrebare: zona verde se alege de fiecare sau va fi presetata intre 2500 si 3500 sa zicem? Link to comment
alx Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Ok, vreau si eu la Kalos.Cu buton: mers alx, mers Abram Burel, mers ca-viata-i-scurta. iote domne am ajuns exemplu... negativ?! Link to comment
aztec Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 daca nu iese la un cost de productie si montaj prea mare cred ca si la mine ar fi util un asa instrument, pana pu bani de-oparte de un turometru adevarat... sant pe lista? Link to comment
Abram Burel Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 He, he, he! Pai cine a zis ca 5 voturi inseamna 5 prototipuri Pai, de la cei cativa tic-taci am ajuns la o lista de vreo 20 pe care nu prea am (inca) cum s-o onorez. Ma, rog, vedem noi cum facem. Oricum, ideea de baza este ca aici discutam ce ar fi interesant sa facem, cum s-ar face acel ceva, dar inca nu prea e solutie de "productie". Si nu prea am progresat in gasirea ei. Asa ca, mai strangeti si voi ceva electronisti cu apucaturi practice. Link to comment
tolin Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 mda, ca veni vorba, ma gandeam la ceva "clasic" pe primarul bobinei, ca sa mearga la orice MAS. La cei cu euro3 nu te gandesti ? Aia au aprindere directa si apoi nu le convine la cei in garantie sa umble la instalatie. Prin inductie e mai simplu de montat. Link to comment
Abram Burel Posted May 20, 2005 Author Share Posted May 20, 2005 Ba chiar tot studiind partea de conversie impuls-tensiune stateam si cantaream daca in loc sa ma straduiesc sa fac eu un monostabil, nu e mai bine sa culeg inductiv impulsul de pe firul de la un cilindru si sa scap in felul asta si de problema numarului de cilindri (nu ca ar fi asa complicta in cazul asta, dar asa ca idee). Asa ca fapt divers (pentru cine e interesat), principiul "analogic" cel mai utilizat pentru turometre e urmatorul: - se fabrica cumva un impuls de durata constanta pentru fiecare scanteie (de la toti cilindrii, daca semnalul e cules de la bobina, sau de la un singur cilindru daca e luat de dupa distribuitor, indiferent cum e asta facut) - in functie de turatie, raportul intre durata impulsului si durata intre impulsuri se modifica cam asa: 1. __|___|___|__ turatie mica 2. _|_|_|_|_|_|_| turatie mare - raportul asta caracterizeaza valoarea medie a semnalului (tensiunii) astfel generat adica U1med<U2med si un circuit care transforma semnalele de mai sus in Umed rezolva jumatate din problema adica sa obtinem o tensiune proportionala cu turatia (mai ramane afisarea, dar asta e altceva) - "smecheria" este sa avem impulsuri de durata constanta, indiferent de duratie si atunci, varianta cu culegerea din primarul bobinei nu era prea grozava (rezultau impulsuri de durata invers proportionala cu turatia) - solutia nu era deloc complicata, dar ma intarata - pe de alta parte insa un traductor inductiv poate fi mai simplu (cateva spire date peste un cablu de bujie) su mai complicata (miez magnetic in jurul cablului si o bobina pe el); inca nu-mi e foarte clar care ar putea fi factorii perturbatori; dracia asta nu e neaparat un element critic, dar daca vrei sa te bazezi pe ea ar trebui sa fie si destul de precisa si "nesimtita". So, raspunsul (e drept nelegat initial de Euro 3, multam de atentionare) este ca ma gandesc. Ar fi binevenite niste sugestii mai concrete (decat am spus eu mai sus) despre "senzorul inductiv". Link to comment
Zmeul cel rau Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 @zmeu mai zi... mai zi... <{POST_SNAPBACK}> Pai ce sa zic mai mult? Asta e metoda "STAS" pe care o folosesc la detectia unor praguri de turatie la motoare in industrie. Primesc un semnal de la un senzor de genul celui care ti l-am mai aratat si ii verfic daca numaratorul depaseste limita care i-am pus-o in timpul care l-am stabilit. Din pacate pentru cazul de fata, eu folosesc un fel de automat programabil care foloseste niste CLC uri virtuale, deci la partea practica de tinut letconul si implantat circuite integrate nu ma pricep. Oricum cam asta ar fi ideea. Poate am putea sa folosim senzorul inductiv pe care ECU il foloseseste pt monitorizarea turatiei. Nu ma pricep daca Tico are, fiind cu carburator, dar tin minte ca Opelul Rekord din 83 (la fel pe carburatie) avea asa ceva. Link to comment
Abram Burel Posted May 26, 2005 Author Share Posted May 26, 2005 Hai ca am scos ceva! Inca n-am testat, dar prea statea topicul asta in aer. Cateva "impresii" preliminare: - am presupus un senzor "inductiv" ce capteaza ceva din campul magnetic din jurul cablului ce duce la una din bujii (asta ca sa mearga la toate MAS); chestia este ca inca habar n-am ce tensiune o sa dea asa ceva prin urmare nu stiu valori pentru rezistentele de la intrare - folosesc un optocuplor oarecum "din principiu" (separatie, hmmm, nu prea are ce separa aici, ma mai gandesc, nici mie nu-mi plac piesele in plus) - prima bucata de opamp e un FTJ (la ce frecventa, inca nu mi-e clar cu atatea variante de aprinderi; cred ca o sa trebuiasca sa incerc practic); asta ar trebui sa scoata o tensiune cat mai continua, in functie de turatie (presupunand ca impulsurile la bujie sunt cam la fel la orice turatie, eheheii sper sa mearga presupunerea asta pentru acest scop, atunci "umplerea" semnalului variaza si deci si valoarea medie) - restul sunt evident niste comparatoare cuplate mai ciudat ca sa se stinga "inapoi" (cand se aprinde verde se stinge albastru si cand se aprinde rosu se stinge verde). Mda, poate vreo sugestie pana in weekend (cand sper sa-mi fac curaj sa o incerc, macar "la rece"). Link to comment
sonyk Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 turometru cu shift light si vedeti ca pe situl acesta au o gramada de alte chestii interesante! Link to comment
Zmeul cel rau Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Pentru incepatori (si nu numai) o sursa de didactica de date: Masurarea frecventelor si intervalelor de timp. C_5_Mas_frecv_int_timp1.pdf Link to comment
Abram Burel Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 fftopic: Zmeulica, pe vremea mea materia asta o preda (printre altii) Edmond Nicolau. Astia cine sunt (ca nu vad nici in header, nici in footer)? Si fie vorba intre noi, e instructiv cu adevarat (cum zici tu, pentru incepatori si avansati), dar daca te apuci sa aplici teoria asta la un amarat de shift light, nu prea iti iese in economia asta de piata (decat poate daca pui un bec/lupa mai mare). Link to comment
Zmeul cel rau Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 fftopic: Cursul (MEE 2 - masuratori electrice si electronice 2, sau cel putin asa cred ca ii zice )e al profesorului Ceapa, dar e numai un capitol. Evident nici celelalte nu au hedăre nici cuvânt_urâtăre! Pentru shiftlight, eu tot o solutie digitala vad dar eu nici nu prea stiu preturile la componente deci... Link to comment
sonyk Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 eu am gasit turometru cu shift light si la 2milioane! Link to comment
sonyk Posted June 12, 2005 Share Posted June 12, 2005 (edited) linkul in partea stanga dai la sectiunea ``lista completa`` iar apoi dai la search turometru Edited June 12, 2005 by sonyk Link to comment
adrianm Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Foarte buna schema, am si mai simple in care frecventa de referinta o da un tranzistor unijonctiune(TUJ) dar nu am scaner. Exclus variantele digitale pt ca nu are rost sa numaram turele. Link to comment
pesteimputit Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 de ce sa nu numaram turele? daca la numaram putem sa le si afisam oricum daca intereseaza pe cineva am gasit niste chestii numai bune de facut shift light.. sunt niste indicatoare cu leduri RGB cu 7 leduri parca, rotunde, pe langa conex pe mainca domnului. costau ~600k Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now