SYL Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 A fost si pe daciaclub un topic asemanator, care a generat dispute aprinse. Referitor la necesitatea farurilor aprinse ziua tudii efectuate in "tarile cu apa calda", pe acelasi sector de drum, in aceeasi perioada a anului, in aceeasi perioada a zilei, in acelasi conditii meteo, au demosntrat scaderea nr. accidenteleor cu 25-50% dupa ce s-a introdus obligativitatea de a circula cu faza scurta aprinsa tot timpul...deci faptul ca mergi cu farurile aprinse scade cu pana la jumatate riscul d a fi implicat intr-un accident. Multi considera in mod total eronat ca daca mergi cu farurile aprinse esti vitezoman, faci depasiri la risc, etc. Farurile le ti aprinse tocmai pt a fi vazuti in primul rand de vitezomani, de cei care fac depasiri, etc. Spre exemplu sunt multe camioane/trailere care merg f incet (20-30km/h), dar merg cu farurile aprinse...oare din cauza ca sunt vitezomani? Si inca ceva, unii soferi considera ca daca e soare nu e nevoei de faruri aprinse, dar din contra, mai ales in conditii de soare puternic e nevoie de faruri aprinse; spre exemplu in situatia cand pe sosea e alternanta soare-umbra (data spre exemplu de copacii de pe marginea drumului) e f greu sa vezi o masina (mai ales daca e de culoare inchisa). Link to comment
nrares Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 (edited) Fiind sofer profesionist, cu peste un milion de km la activ, am votat DA. Am fost in nenumarate situatii in care era sa dau bot in bot cu "handicapati" (sorry, asa-i denumesc eu, chiar daca unii sunt profesori universitari ) care se incapatanau sa mearga cu luminile stinse chiar daca era seara sau conditiile meteo o impuneau (ploaie, ninsoare, ceata, etc). Dupa vreun an de conducere, la indemnul colegilor am inceput si eu sa folosesc luminile de intalnire din momentul in care porneam motorul,pana il opream. Am observat de-a lungul timpului ca ajuta enorm (am evitat la mustata multe accidente), atat pe mine cat si pe ceilalti participanti la trafic. Referitor la partea de legalizare si la partea de amenzi, parerea mea: "Sa traiasca toti, dar nu prea mult ca nu e sanatos" Edited September 10, 2005 by nrares Link to comment
alin01 Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Sunt de acord sa se circule cu luminile de intilnire aprinse in afara localitatilor si ziua. Problema o reprezinta cei care nu folosesc luminile corect nici macar in timpul noptii. Si mai e o categorie la fel de periculoasa: cei care nu semnalizeaza, pe astia parca am cea mai mare pica. Link to comment
Florinut Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Este o hotarare inteleapta si nu trebuie comentata. In final este vorba de viata fiecaruia. Nu inteleg totusi de ce pensionarii si Daciile lor celebre, nu vor in nici un chip sa aprinda luminile, ca sa nu mai vorbim de civilizatii soselelor cu masini bengoase care de grei ce sunt, nu nimeresc maneta semnalizatorului. Link to comment
DIO Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Am primit aceasta lectie in urma cu 15 ani de la un sofer profesionist si nu o voi uita niciodata. Eram langa el in camion si l-am intrebat de ce merge cu farurile aprinse, desi era ziua, vara, vizibilitate perfecta. In fata noastra, pe contrasens erau multe masini si vedeam cel putin 1 km (drum drept). Raspunsul lui a fost: "Autoprotectie!" Mergem impreuna de cateva ore bune. Dintre toate masinile din fata la care esti mai atent?" Avea 100% dreptate. Privirea iti este atrasa automat de lumina farurilor si esti atent la acea masina. Autoprotectie! Ca noi romanii uitam sa mai platim reglerea farurilor periodic este alta discutie, dar este o masura excelenta. Iar pe posesorii de Kalos (si alte masini corect proiectate) chiar nu ii inteleg. Eu unul de cand am Kalos-ul am uitat sa mai aprind farurile. Cand bag cheia in contact se aprind farurile, cand parasesc masina se sting automat. De ce as merge cu farurile stinse?! Link to comment
zack Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 eu de obicei merg cu pozitii + proectoare aprinse...90 % din timp. mai sunt si zile in care uit. la kalos ma enerveaza,ca proectoarele nu le pot aprinde decat cu pozitiile aprinse Link to comment
VAXXi Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Asta pentru ca ideea e sa folosesti proiectoarele de ceata cand este cazul citeste si lamureste-te. Link to comment
zack Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 vaxxi, 1 proectoarele nu "ucid" ochii soferilor din trafic,deoarece ele bat in jos si 2 se vad mai bine gropile...mai ales catre parcare unde-mi tin masina)...zici ca e marele CANION,sau prin oras... ("> 3 arata mai bine masina... 5 le mai tin aprinse deoarece...eu tin luminile la maxim in "sus". ele bat mai in fata...si in botul masinii nu prea e lumina...si dasta le tin aprinse 6 daca le am...de ce sa nu le folosesc(asta-i mentalitatea romanului > ) Link to comment
Zmeul cel rau Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 3 arata mai bine masina...5 le mai tin aprinse deoarece...eu tin luminile la maxim in "sus". ele bat mai in fata...si in botul masinii nu prea e lumina... 6 daca le am...de ce sa nu le folosesc(asta-i mentalitatea romanului > ) Criminale hotarari! Adica nu numai ca folosesti proiectoarele de ceata dar tii si cat mai sus posibil farurile (Acum mi-am adus aminte: farurile se regleaza la perete pe pozitia cea mai de sus pentru a fi coborate cand e masina incarcata, deci ale tale nu sunt reglate bine.) Daca am lanturi si cauciucuri cu cuie, de ce sa nu le folosesc si in timpul verii (ca tot le am) Oricum aici esti offtopic. Link to comment
woulfy Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Pe voi va orbesc proiectoarele mai mult decat faza scurta? Mie nu mi s-a intamplat. Depinde acum si de masina ca sunt unele cu 4 proiectoare (2 pe fiecare parte) si acolo e mai dificil. In puls ziua e cam greu sa fii orbit,nu? Link to comment
Ndi Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Pe voi va orbesc proiectoarele mai mult decat faza scurta? Cred ca ecuatia era Far+Proiectoare > Far asa ca daca vrei sa nu orbesti nu aprinzi suplimentar. Oricum, eu merg tot timpul cu proiectoarele aprinse pentru ca sunt jos montate si bat aproximativ 2-3 m in fata masinii, vreo 3-4 metri in latul masinii (cu tot cu latul masinii). Scopul lor e sa lumineze drumul din fata si (la mine) tine un bec pe banda continua si ma ajuta sa tin banda cand imi baga cate unu faza in ochi. Le tin aprinse pentru ca imi acopera aproape perfect zona "neagra" generata de faptul ca farurile imi ating bara. Intre faruri si bara sunt cam un metru-doi de bezna care sunt foarte obositori in oras. Ca proba, am fost pe contrasens fata de masina proprie si mi se par foarte politicoase, cu tot cu proiectoare (btw, proiectoarele sunt mai slabe decat farurile). Special, mi-am reglat farurile sa bata "jos" cu reglajul dat pe "sus". Nu prea merg cu masina incarcata. Link to comment
Satori Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Intr-adevar, farurile Kalosului nu lumineaza langa masina. Ai un 'blindspot' de aproximativ 5-10m de la botul masinii. Eu le aprind cand merg pe drum accidentat, tocmai pentru ca nu bat decat in jos si ma ajuta sa vad gropile din aceasta portiune. oricum, Zack, fii cinstit. Le tii aprinse pentru ca in mintea da, 'da bine'. Got news for you: numai daca ai volan de renault pe dacia nova poti aprecia asa ceva. Link to comment
alx Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 bre, proiectoarele te ajuta sa vezi in ce groapa ai dat (sa o identifici), nu sa eviti groapa. la 2-3 m cat bat ele, doar cu 2km/h poti sa eviti ceva... eu merg cu rpoiectoarele in afara localitatii ziua si cu faruri aprinse noaptea, fara proiectoare. Link to comment
cristi.a Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Da pentru faruri ziua. Mereu merg la drum lung cu faza scurta...in oras cu pozitiile. Nu hotarat pentru proiectoare...deranjeaza rau, cel putin pe mine ma deranjeaza. Link to comment
zack Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 satori,merg cu ele aprinse si ca da bine,dar si folosesc(orbesc inamicii ). acum fara misto,proectoarele nu orbesc,deoarece ele bat cativa metrii !! ati incercat sa mergeti doar cu proectoarele si cu pozitiile ? eu da...nu vad decat 2 m in fata... Link to comment
Mircea Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 @Zack, proiectoarele orbesc! mai ales in combinatie cu farurile noaptea. De ce crezi ca fabricantii de masini le-au numit "de ceata"? Daca erau asa de OK, le numeau de strada sau de fite, sau de gropi sau zi-le cum vrei. Dar noaptea, pe vreme buna sunt enervante si suparatoare. Eu cel putin, care sunt si sunt foarte deranjat de proiectoare atunci cand e vremea frumoasa si mai ales unde nu exista iluminat stradal, motiv pentru care cam umplu frigiderele celor care le folosesc... Link to comment
Florinut Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 (edited) Măi frăţicilor, eu dacă cobor din maşină şi mă uit la dânsa (ea având şi faza mică şi proiectoarele aprinse), mă întreb dacă cineva poate observa lumânările alea de proiectoare. Din câte ştiu la Nubira, proiectoarele au becuri de 55w cu căpăcel. Nici nu se poate compara lumina de la proiectoarele Nubirei cu cele de la Matiz, care pot fi folosite şi ca faruri de fază lungă. Edited October 10, 2005 by Florinut Link to comment
Mircea Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 (edited) he he, da' i-a fa tu intuneric bezna si nu sta la 10 m de masina, du-te la vreo 30-50 m si vezi care lumina se vede mai tare? de la far sau proiector? Edited October 10, 2005 by Mircea Link to comment
VAXXi Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Da' ce atâta discuţie ? normal că sunt mai deranjante, din moment ce becurile au cam aceeaşi putere (watt), dar cel de la proiectorul de ceaţă are o oglindă de dimensiuni MULT mai mici decât cea a farului. Aceeaşi lumină, însă altfel focalizată => mai deranjantă. Este diferenţa dintre o lanternă cu geam simplu băgată în ochi şi o lanternă cu geam-lupă. Link to comment
Lolek Posted October 19, 2005 Share Posted October 19, 2005 Eu sunt neutru. N-am votat nici da, nici nu. De ce? Pentru ca in Romania (o tara intoarsa cu fundu-n sus), teoria este una iar practica alta. Circul foarte mult cu masina. Noaptea este groaznic sa circuli prin tara. N-am facut un calcul, dar probabil 10% din masini au farurile reglate ca lumea. Restul au faruri care bat total aiurea. Nu mai zic de faptul ca unii inconstienti isi monteaza becuri de puteri mult mai mari decit este necesar. Altii aprind tot ce se poate, contrar regulilor de utilizare ale masinii si a legii. De lampa de ceata (de pe spate) nici nu mai vorbesc. Pe acesti nesimtiti eu i-as spinzura de limba. Am citit mai sus ca unii aprind proiectoarele de ceata pentru ca arata mai bine masina. Acum "m-am prins" si eu de ce unii folosesc "ceata" cind nu au nevoie. Acestia trebuie sa stie ca noaptea, pe ploaie sunt foarte deranjante pentru ca produc reflexii in plus pe sosea si nu numai. Altii in amurg, sau pe ploaie nu aprind nimic, pentru ca probabil nu au ce aprinde. Instalatii defecte, becuri arse. Dar ziua, situatia se schimba. Poti fi om cinstit, cu grija pentru masina ta, un maniac al intretinerii. Becul este bec se mai si arde. Ziua nu vezi ca s-a ars. Esti la drum lung si hop Garcea cu paleta. Esti numai bun de oprit si amendat pentru ca nu-ti "arde" un bec. Cu radarele mai sunt antidoturi, daca esti cinstit in rafic n-au de ce sa te opreasca, dar cu farurile aprinse ziua, tu, maniacul intretinerii, o poti lua in freza, iti poti strica ziua, concediul, nervii, din cauza lui Garcea care abia asteapta sa aiba un motiv sa te faca. Nu stiu dupa ce s-au luat astia care fac sondaje, ca ziua cu farurile aprinse, accidentele se imputineaza. As vrea o comparatie cu accidentele ce se produc noaptea din cauza carutelor. Comparativ, probabil v-ati speria. Asa ca eu gasesc de cuviinta sa spun ca era infinit mai buna o lege mai aspra pentru interzicerea circulatiei carutelor pe orice drum, decit sa aprinzi farurile ziua. Link to comment
NFS Posted October 19, 2005 Share Posted October 19, 2005 Nu stiu dupa ce s-au luat astia care fac sondaje, ca ziua cu farurile aprinse, accidentele se imputineaza. Dupa asta s-au luat: In tarile nordice s-a introdus aceasta masura, dupa ce s-a observat ca au fost cu 50% mai putine accidente de ziua regelui Gustav al Suediei (parca), in ziua respectiva in toate tarile nordice s-a mers cu farurile aprinse toata ziua, in semn de omagiu pt Gustav asta. Link to comment
Lolek Posted October 19, 2005 Share Posted October 19, 2005 Nu la "observatii" m-am referit eu. La studii clare, la dinamica accidentelor, la cauzalitate, grafice cu cauzele accidentelor din care sa rezulte ca nu stiu cite masini s-au ciocnit sau au dat prin pomi ori prin santuri din cauza ca nu aveau farurile aprinse ziua. Acestea sa fie comparate cu accidentele produse noaptea din cauza carutelor. Asa ca s-a "observat" nu stiu ce de ziua nu stiu cui... Si celebrele cercuri din lanurile de griu au fost "observate" si au zis oamenii ca sunt extraterestrii si cind colo faceau misto de ei niste tineri care veneau noaptea si trasau acele cercuri... Link to comment
NFS Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 Asta cu cercurile... e de discutat. Nu sustin c-ar fi OZN-uri, da' nici cu ideea cu pushtii nu ma prea impac. Sa ne amintim totusi ca multe din lucrurile cotidiene n-au aparut neaparat in urma unor studii, ci pur si simplu "din gresala"... niste oameni au facut o chestie si au observat ce s-a intamplat, apoi au incercat sa repete si sa vada daca se repeta si rezultatele. Daca nu-ti vine nici o ideie, iti spun eu doua care imi vin acum in minte: telefonul si margarina! La fel si cu regele Suediei. Pur si simplu s-a observat ca in ziua respectiva au fost de 2x mai putine accidente si s-au intrebat de ce? Explicatia a fost asta cu farurile aprinse tot timpul... chestie care parca a devenit obligatorie la ei, la un moment dat. Parca la Volvo intr-o vreme farurile se aprindeau automat cind bagai porneai motorul. De ce oare? Link to comment
VAXXi Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 Nu sunt doar ei nebuni. Uite aici o groaza de studii despre asta, dar au si ei "gigi-contra": http://www.lightsout.org/ Link to comment
Lolek Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 Bun... din ceea ce scrie acolo nu este clar ca accidentele de masina care se intimpla ziua ar fi numai din cauza ca nu mergeau cu farurile aprinse. Nimeni nu a observat ca totul a pornit din tarile nordice.De ce? Pentru ca la ei chiar si vara este in cea mai mare parte a timpului inourat, intunecat. Chiar ei au o vorba: "anul asta a fost vara intr-o joi". Nu mai vorbesc ca in apropiere de cercul polar numai vreo trei luni pe an ziua este ceva mai lunga. In rest soarele apune foarte repede si intradevar este necesar sa mergi cu luminile aprinse. Nu neg, si eu aprind farurile pe ploaie sau cind cerul este inourat. Si nu trebuie sa-mi dea nimeni lege pentru asta, asa simt eu si cum am mai citit pe acest forum, asa simt si altii... Problema este ca noi, romanii, copiem si aplicam legi din vest fara nici o noima si fara nici un studiu preliminar. Cum am mai spus mai sus, dar vad ca nimeni nu vine cu argumente, ce studii s-au facut la noi in tara? Asa cum am aplicat si noi limita de viteza de 50 km/h in localitati fara sa avem o infrastructura rutiera serioasa, ca daca vrei sa traversezi tara de la N la S cu viteza legala iti ia vreo doua zile ca in evul mediu. In vest poti merge pe autostrazi fara sa treci prin localitati. Poti alege sa mergi cu viteza sau sa mergi prin localitati. La noi nu! Cam asa sta treaba. O lege cu aplicabilitate intr-o tara cu alta clima, alta pozitionare, alta infrastructura nu este neaparat aplicabila si la noi in tara. Noi avem nevoie de legi contra cartutelor, animalelor lasate libere pe carosabil (cai, vaci,etc). La noi in Romania circulatia este inca la nivel de ev mediu. In alte tari nu se intimpla accidente din cauza carutelor. De aia cred eu ca "fineturi" legislative de genul - faruri aprinse ziua (n-am zis ca nu-i bine)- ar fi trebuit completate cu o infrastructura moderna, eliminarea carutelor, turmelor de oi si vaci, pasarilor, porcilor de pe marginea drumului - adevaratele generatoare de accidente groaznice cu pierderi de vieti omenesti si pagube materiale imense. Link to comment
Recommended Posts