Satori Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Am o mare nelamurire si am sa iau un caz concret ca sa o explic: Giugiaro a desenat Kalos pentru Daewoo. Ok, dar ce inseamna asta? A desenat exteriorul masinii sau si "uite pe aici tragem firele catre boxele spate si pe aici cablul de deschidere portbagaj" sau asta este treaba constructorului? Link to comment
ticolino Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 eu cred ca doar exteriorul Link to comment
Vlad Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 numai desenul..design exterior..e la fel ca la bmw cu americanul ala ...a desenat designul exterior... in rest firma...la bmw seria 6 a existat un designer pt. exterior si altul pt. interior Link to comment
DANNY WOO Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Cred ca si bordul este desenat tot de designer,in cazul lui BMW,Chris Bangle a realizat si interiorul!!! Link to comment
VIPER Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 A facut design-ul complet macar la exterior. Am vazut un film maricel pe Motors TV cu Giugiaro si firma sa, Ital Design. Arata tot ce a facut, inclusiv pentru Daewoo / Chevrolet (ca a facut destule, parca mai era un subiect pe AICI cu tema asta...) Durere... Si ca sa exemplific o sa pun niste poze din timpul aceluiasi proces de la Astra H. Ca asta am prin calculator... Daca deranjeaza, stergeti-le. Promit ca o sa caut in biblioteca GM si cu Kalos. Link to comment
Satori Posted September 1, 2005 Author Share Posted September 1, 2005 Nu deranjeaza deloc! Ok, deci e clar, face si interiorul. Dar doar ca aspect sau si ca functionalitate? Link to comment
Vlad Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 la seria 6 altul a desenat interiorul Link to comment
maximus Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 pai in proiectarea unei masini cred ca designerul are doar rolul de a armoniza treaba artistica cu cea tehnica.. adica el vrea aia si aia si aia, insa inginerul vine si spune: aia nu poti sa o faci pt ca ... asa ca se reaseaza la masa si se redeseneaza. Sunt unele firme care au externalizat industrializarea masinii(probabil ei se ocupa doar cu fabricatul), ca fiat de exemplu , care a insarcinat uzinele steyr din austria cu realizarea viitorului stilo.. Link to comment
Satori Posted September 1, 2005 Author Share Posted September 1, 2005 Perfect. Atunci cum il cheama pe ala care se ocupa de pe unde vine cablul? Link to comment
alx Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 (edited) Cata, treaba sta in felul urmator: Dizainaru' e arhitectu' lucrarii. Dar injineru' trage firele si concepe prinderile, jocurile, etc. Si e o iechipa intreaga... Io zic sa suni la Giugiaru' SRL si sa ceri cu ala cu firele... Edited September 1, 2005 by alx Link to comment
maximus Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Perfect. Atunci cum il cheama pe ala care se ocupa de pe unde vine cablul? <{POST_SNAPBACK}> tragator de fire sau inginer pedepsit Link to comment
Satori Posted September 1, 2005 Author Share Posted September 1, 2005 Pai atunci ma fac designer! Eu fac forma, cat mai futurista posibil, si pe urma il las pe saracul inginer sa traga cablurile prin zone pe care eu nu le-am gandit deloc ca potrivite pentru asa ceva! PS: pe zi ce trece imi dau seama ca Politehnica nu este decat o scoala de sclavi Link to comment
Vlad Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 cam tarziu satori...eu de mult stiu asta... Link to comment
alx Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Pai atunci ma fac designer! Eu fac forma, cat mai futurista posibil, si pe urma il las pe saracul inginer sa traga cablurile prin zone pe care eu nu le-am gandit deloc ca potrivite pentru asa ceva! In .ro in constructii specimenul se numeste arhitect. Si deobicei chiar asa se intampla. Ca un exemplu, vine arhitectul si zice ca nu vrea la parterul unui hotel nici-un stalp in hol. Tu calculezi fro' 2 zile ca injineru' si zici: atunci marim grinzile cu 10cm. Vine el si zice:NU! Nu ma intereseaza, gaseste o solutie sa nu am stalpi si sa nu maresc grinzile! Iti spargi capul 5 zile si gasesti solutia unei diafragme in loc de placa... Dar nu-i place... cui... arhitectului... Link to comment
remix Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 In general in designul unei masini apar numeroase modificari de la schitele "designerului" pana la matrita "turnatorului". Se ridica tot felul de probleme, inclusiv traseele electrice, si se cauta solutii. Este o echipa care ramane unita in tot procesul de la primul model 3d pe monitor si pana la predarea specificatiilor catre productia de serie. Designerul nu face doar desenul dupa care isi baga piciorul. El iese din discutie abia dupa ce modelele de serie au inceput sa iasa de pe linia de productie. Link to comment
tolin Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Pe unde se trag "firele" depinde si de linia de asamblare, si aici nu ma rezum la cablaj, ci la tot ce este in interior si nu este la vedere. Acolo problema este de tehnologie si de ritmul liniei de asamblare. Acolo se castiga sau se pierd banii. De aceea, unele solutii alese s-ar putea sa ni se para noua, profanilor, complicate. Link to comment
maximus Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 apropo de reducere a costurilor.. ma intreb cum se poate reduce la logan costul masinii, punand comenzile pentru geamuri langa schimbator..nu e traseul mai lung decat daca ar fi pe usa? Link to comment
Tommy Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 asta cu sarmele la schimbator , e valabil si la cielo nu cred ca e de economie, cred ca de prostie Link to comment
Satori Posted September 1, 2005 Author Share Posted September 1, 2005 S-a discutat, nu este. Aceiasi intrebare am avut-o si eu. Gandeste-te ca eu am 3 trasee portiera sofer - portiere + 3 portiere individual + traseu portiera sofer. Ei au 4 trasee butoane - portiere. Atat. Link to comment
Lolek Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Am zis ca nu voi mai posta nimic pe acest forum. Dar dat fiind faptul ca acest domeniu - designul adevarat - este un un subiect mai putin discutat si cunoscut, imi calc pe inima si voi posta. Sunt designer de meserie (cu studii si nu numai cu numele), asadar stiu cu ce se "maninca". Pentru a "desena" o masina trebuie indeplinite unele conditii. Se face un studiu de piata (sondaje, concurenta, etc. - nu discutam acum despre asta). In functie de acest studiu, se face un bref cu ceea ce se cere de la noua masina. Acuma sunt mai multe cai de urmat. Adica este o noutate absoluta sau se pleaca de la o platforma deja intrebuintata la alt tip de masina (de aceeasi marca, bineinteles)? Sa presupunem ca este o noutate absoluta. Dupa sedintele de rigoare cu toata echipa (conducere, marketing, tehnic, etc.) se trece la desenarea masinii. Trebuie spus ca se poate ocupa de aceasta treaba mai multi designeri sau numai unul. Nu intru in amanunte de ce, pentru ca ar fi mai mult de scris. Ei bine, pentru acelasi studiu se fac mai multe schite si desene (ca in fotografiile de mai sus - de la postul lui Viper parca). Dupa ce sunt gata se face o expunere, si o "comisie" formata din mai multe persoane (alese dupa anumite criterii - profesionisti din fabrica - evident) aleg desenul (desenele) care este cel mai potrivit pe breful de care am discutat mai sus. Apoi se trece la realizarea machetei la scara 1:5 (vezi foto viper), unde se mai "drege busuiocul", pentru ca numai din desene nu-ti dai seama de forma vazuta din unele unghiuri. Ei, acuma se trece la realizarea machetei la scara 1:1. Intra in "functiune" machetatorii" de meserie. Sub supravegherea designerului, acestia realizeaza macheta la scara naturala. Dar abia acum lucrurile se complica. Se complica pentru ca incepe sa "dea tircoale" proiectului si departamentul tehnic, sa-i spunem asa. Pentru ca daca-i prototip, intreaga masina este noutate si atunci trebuie sa-i faci sasiu nou, motor (doar daca nu pui unul de pe alta masina), sisteme de prindere, bord, in fine multe ansamble si subansamble care trebuie si ele proiectate. Pentru ca trebuie sa stiti ca o masina care nu se face pe o platforma anterioara cheama la treaba toata "omenirea" din fabrica, pentru ca se schimba si tehnologia. In fine ar fi foarte multe lucruri de spus despre asta. Sa trecem la design. Dupa ce este gata macheta la scara 1:1 inclusiv interiorul, aceasta se scaneaza cu un scanner 3D si se introduce in calculator. Este foarte important ca macheta sa fie facuta "tzitza de mitza" pentru ca orice imperfectiune iese pe calculator si nu-i bine. De aici incolo, masina virtuala din calculator se "imparte" pe departamente si se proiecteaza pe repere. Dupa aceea tehnologii reprogrameaza roboti, schimba linii de asambalre, in fine treburi complicate, care nu intra in domeniul designului. In tot acest timp, designerul este contactat si interbat, pentru ca orice schimbare de forma trebuie aprobata de el. Unde nu se poate, designerul schima numai sub un motiv bine intemeiat si prezentat din toate unghiurile de tehnologi si ingineri. In concluzie, o intreaga echipa concura la realizarea unei masini. Cam asta ar fi in mare. Nu mai scriu, ca deja ma dor degetele. Acesta este numai un rezumat la ceea ce inseamna design auto. Link to comment
Pedala Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Mai trebuie adaugat si faptul ca unele proiecte sunt realizate in intregime de un studio de design dupa care sunt prezentate unui producator (sau la mai multora) pentru o eventuala adaptare si intrare in productie. Link to comment
tolin Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Atunci cand noul model se dezvolta pe o platforma existenta designerul este prima vioara, dar cand se dezvolta o platforma noua, atunci proiectantii si tehnologii au prioritate, deoarece fluxul aprovizionarii si al montajului este cheia reusitei. Link to comment
Lolek Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Studiourile independente de design se adreseaza, de obicei, firmelor care nu au departamente proprii. Dar acestea primesc comenzi de la producatori. Cine sta sa-si piarda timpul pe proiecte utopice? Fiecare proiect se face dupa un temeinic studiu de piata. Asa ca studiourile de design nu fac proiecte din proprie initiativa. La un proiect nou (ca si la unul care pleaca de la o platforma data) nu are cum sa aiba prioritate tehnicianul. Logic, daca nu stii forma, amplasarea scaunelor, bordul, amplasarea motorului, forma parbrizului, a farurilor si cite si mai cite, de unde stii cum sa transformi sau sa reprogramezi liniile tehnologice? Este o cutuma in domeniile in care se foloseste designul ca genertor de forme industriale si anume: designerul este seful - celelalte departamente se subordoneaza. Numai cind apar probleme de neinlaturat sau tehnologia unei fabrici nu permite, se modifica forma. Citeam deunazi ca la producerea prototipului lui Audi Le Mans tehnologii au muncit in 3 schimburi sa adapteze "mecanica" la caroserie in decurs de un an. Nu s-a schimat nimic din forma masinii si pe deasupra tehnicienii au facut-o in asa fel incit sa fie si usor "depanabila". Asta-i treaba si asa se lucreaza peste tot in lume. Apropos, stiti in care proiect, pentru prima oara dupa 1990, s-a avut in vedere tehnologia si nu forma, ca plecare in desenarea unei masini? Astept raspusuri la acest subiect. Link to comment
Lolek Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Bravo, zmeul cel rau. 10 puncte. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now