Jump to content

TUROMETRU!!! pentru Tico si Matiz


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
In fisierul atasat se gasesc:

- schema completa (facuta in AutoCad)

- 3 poze tot cu schema dar pentru cei ce nu au autocad

- 3 fisiere (.brd , .trd si .txt) necesare pentru vizualizarea si executarea cablajului (cablaj creat cu Eagle 4.09r2)

- un fisier cu lista de piese necesare

 

Multa bafta!!! :thumbl: si scuze de intarziere ... [-O<

 

Are cineva programul care trebuie scris in PIC? Zerro mai esti pe aici?

Link to comment
  • 2 months later...

AmunDei de cel care are mmkelemen iiti pot spune ca e ok, acelasi model il am si eu, spre exemplu dupa ce l-am montat in service s-a facut o masuratoare si mi-a spus ca are eroarea foarte mica, si nu cred ca m-a aburit ca daca ma uit la ralanty acul sta la jumate intre gradatia de 900 si 1000, deci ar fi 950 care esteturatia normala la ralanty la matiz.

Link to comment

Mi-am pus si eu turometrul pe tico..problema este ca ma minte cu 200 de ture..respectiv la relanti cu motorul cald imi arata 1100 rpm..Cam care ar fi cauza..Mentionez ca am un turometru pilot LAM 1009.7 din acela cu 7 culori. Multumesc pentru eventualele raspunsuri..sugestii.. :osanale:

Link to comment

Intrebare mai mult cu scop informativ: in cazul sumatorului, ce rol are rezistenta ce vine la 12V a aprinderii, ca e clar ca nu e alimentare pentru turometru. Nu se poate doar cu cele 3 fire pt diode?

 

Daca am gresit nu aruncati cu pietre, ca nu ma impac bine cu electronica :D

Edited by AmunDei
Link to comment

"Pentru o cât mai mare independenta de circuitul intern al turometrului a fost prevazuta rezistenta R1,

care asigura o tensiune egala cu tensiunea de alimentare, cât timp niciun impuls de aprindere nu este

prezent." Citat din manualul sumatorului, autor Abram Burel

Edited by Bogdan_80
Link to comment
Intrebare mai mult cu scop informativ: in cazul sumatorului, ce rol are rezistenta ce vine la 12V a aprinderii, ca e clar ca nu e alimentare pentru turometru. Nu se poate doar cu cele 3 fire pt diode?

Pe rezistorul R1 se petrece "insumarea", ca sa vorbim in limbaj neelectronic. "Sumatorul" este un circuit logic SAU cu trei intrari. El realizeaza urmatoarea functie (redusa):

A B C Y

1 1 1 1

0 1 1 0

1 0 1 0

1 1 0 0

 

Turometrul numara cate tranzitii pe front cazator ale tensiunii de intrare au loc in unitatea de timp, pe romaneste, de cate ori este pusa intrarea la un potential apropiat de cel al masei. Fara semnal, intrarea sta la potentialul bateriei, exact cum sta borna de comanda a unei bobine de inductie.

Link to comment

Ca sa nu tac, desi parca am mai analizat asta candva...

Este de fapt fix un circuit SI (AND) cu trei intrari, in logica cu diode. Din cauza faptului ca pe noi ne intereseaza semnale "negate", adica active cand dau masa, ni se pare ca e un SAU (OR). Adica, conform legilor logicii:

A AND B AND C ? NOT( NOT(A) OR NOT(B) OR NOT? )

Chestia din stanga e functia ultra... redusa, iar cea din dreapta, fix ce ne intereseaza: fie o masa pe A, fie pe B, fie pe C, da o masa la iesire. Chestia dintre ele inseamna ca sunt echivalente :)

Edited by Abram Burel
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

salut, ma puteti ajuta si pe mine cu o formula de calcul pentru un turometru, am inceput un proiect pentru unu minicomputer de dacia berlina si m-am impotmolit la turometru.

Nu stiu sa setez bine ceasurile interne in pic si sa fac conversia.

help...

Link to comment

Cred ca ai un proiect cam ambitios pentru cum pui problema.

Trec peste faptul ca nu prea pricep ce cauta postul tau aici.

Daca e vorba de aprindere clasica:

- iei semnal de pe ruptor

- iti trebuie un circuit care sa-l perie putin si sa-l aduca in 0/5V

- in PIC masori perioada dintre doua impulsuri (cauti pe site la Microchip diverse moduri de a face chestia asta: soft, cu modul CCP)

- faci 1/x cu o rutina luata de-a gata de pe net

- imparti si la 2 (citesti tu de pe udeva cum e cu motoarele in 4 timpi)

- afisezi rezultatul

E mai clar acum? :)

Link to comment

deja este rezolvat proiectul, fiind mult mai amplu si cu mai multe module, partea asta fiind ce-a care m-a omorat putin.

Pentru a integra impulsurile am folosit un optocultor, dar m-a avantaja si mai mult un optocultor cu un trigger Schmitt. Ai o asemena schema?stiu ca turometrele de la adelaida au asa ceva, dar nu am apucat sa vad unu live si sa i scot schema

Link to comment
... Pentru a integra impulsurile am folosit un optocultor, dar m-a avantaja si mai mult un optocultor cu un trigger Schmitt.

Optocuptorul se foloseste la cuplarea a doua circuite separare galvanic. Un formator de impulsuri cu Trigger Schmitt gasesti in fisa oricarui circuit operational. Incearca LM311.

 

@AB > daca utilizezi un numarator de impulsuri pe unitatea de timp si doua tabele de corespondente n-ai nevoie de impartiri si alte conversii: la 4 cyl, "ruptorul" iti genereaza 100 impulsuri/s corespunzator unei turatii de 6.000 rot/min. Precizia aceasta de masurare este suficienta pentru vizualizarea in timp real a turatiei unui motor termic, ce-i sub 100 rot/min nu te ajuta, mai mult incurca. Degeaba faci un instrument de masura de precizie, la un motor termic n-ai reglajul atat de fin incat sa ai nevoie de nivelul zecilor si de cel al unitatilor.

Edited by tolin
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 

×
×
  • Create New...