Jump to content

Costuri/amortizare Instalatie Gpl


sorin77

Recommended Posts

Din punctul meu de vedere aici pe forum s-au discutat tot felul de aspecte legate de GPL, dar nu am gasit un topic exclusiv bazat pe calculul tehnic al rentabilitatii unei astfel de instalatii.

Nu la 30.000 Km ci la peste 100.000 Km rulati pe GPL.

 

Poate careva din voi sa faca un calcul tehnic jutificat si de incredere daca chiar e rentabila functionarea pe GPL?

Din puctul meu de vedere nu e importanta amortizarea rapida numai a instalatiei GPL !!!

Degeaba mi se amortizeaza instalatia in 25-30.000 km daca dupa aia trebuie sa bag o caruta de bani in alte zone ale masinii, sau nu stiu eu ce reglaje periodice la service...

 

Vreau sa stiu care sunt costurile de exploatere in regim majoritar GPL la un auto cu cel putin 100.000 Km parcursi in acest fel. Numai cu justificare clara pe nr. de Km parcursi, si alte posibile costuri suplimentare din cauza GPL, incluse (initial ascunse celor mai incepatori dintre noi).

 

 

Va rog sa aveti in vedere ipoteze initiale clare de genul,

* model auto CNEL la care ii efectuez instalarea -nota: sunt toate pe injectie,

* cost mediu de montare instalatie GPL (de ex 400 euro la Cielo model non euro) -o instaltie cat de cat decenta -nu aberatii

* costul legalizarii instalatiei respectiv trecerea ei in cartea de identiate (cca 30 euro)

* diferenta consum litrii/100km - GPL vs benzina (extern/intern)

* diferenta de pret benzina (in euro ar fi super)

 

Apoi e musai sa luati in calcul costurilor pe 100.000 km din pricina unor probleme pe care le poate cauza adaptarea unei astfel de instalatii GPl la masina, cum ar fi:

* (4 inj x 55 euro =220 euro) In contextul in care oricum mersul pe GPL iti distruge injectoarele nu credeti ca ar trebui si ele incluse in calculul amortizarii unei instalatii GPL. Acesta este un eveniment SIGUR care va apare in 100.000 km parcursi pe GPL . Oricat de bune sau noi ar fi injectoarele. (Poate chiar se strica de mai multe ori).

* Asta ca sa nu mai vorbesc de faptul ca daca la fiecare 1-2 plinuri de GPL bagi si in benzina un flacon (cu cost intre 3-5 euro) de nu stiu eu ce solutii de curatat injectoarele nu iti mai amortizezi costul initial al instalatiei GPL decat in 35.000 km

* Consumabile (bujii, fise, etc)

* Costuri de intretinere instalatie GPL (revizii periodice, incidente)

* Cate tobe de esapament ati schimbat in 100 K Km. Stiut fiind faptul ca arderea GPL iti mananca mai repede toba de esapament datorita cantitatii mai mari de apa din condens, etc ... norocosi - sunt numai aia care au tobe de inox ;)

* Uzura motorului (la 100.000 Km)

* Am distrus capacul filtrului de aer, din detonatii etc ...

* Montarea instalatiei mi-a cescut greutatea masinii cu 70kg si am distrus suspensia spate (am pus amortizare/arcuri noi)....

* Alte costuri initial ascunse, dar care se fac simtite la peste 100.000km parcursi.

 

 

** Daca vreti sa postati in acest topic va rog sa o faceti numai avizati sau din experiente proprii si cu calcule matematice la vedere.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Daca tot nu s-a oferit nimeni sa faca un calcul am facut in Excel un mic

CALCULATOR pentru CALCULUL AMORTIZARII unei INSTALATII GPL

(este atasat la prezentul post+screenshoot)

 

E configurabil si datele de intrare i se pot schimba in voie.

Apoi puteti studia datele de iesire.In speta numarul de Km in care iti amortizezi instalatia, respectiv numarul de anii.

Toate datele calculate dunt corelate in functie de variabilele de intrare

* COST INSTALATIE GPL

* COST AVIZARE RAR

* Nr. Km parcursi ANUAL

* COST 1 Litru de BENZINA

* COST 1 Litru de GPL

* CONSUM BENZINA/GPL EXT/INT

* Costuri SUPLIMENTARE de intretinere Instalatie GPL (Revizie periodica a inst GPL la 15 000km)

* Alte costuri gen solutie curatat injectoare

 

 

 

Formulele sunt publice si pot fi modificate/verificate in voie. E matematica elementara.

Rezultatele sunteti liberi sa le interpretati cum doriti.

Sunteti liberi sa va exprimati parerea daca va place sau nu, daca e realist realizat sau nu, etc.

Nu ma supara nici un fel de comentariu.

 

Distractie la maxim!

calculator_GPL_sorin77r_yahoo.com.xls

post-754-1134033882_thumb.jpg

Edited by sorin77
Link to comment

Interesant dar nu mi se pare 100% corect.

Sa-ti explic. Nu stiu ce revizie speciala trebuie facuta la 15.000 de km pentru gaz, eu nu stiu de asa ceva. Revizia periodica a instalatiei se face cand faci ITP-ul.

Diferenta intre consumul pe benzina si cel pe gaz este mai mare decat in realitate. Diferenta reala este de 15%, maxim 20%.

Consumul de benzina este cel necesar pornirii si incalzirii motorului pana cand acesta poate furniza acent termic pentru vaporizator. Asta inseamna sa lasi masina 2-3 minute la relanti.

Unii fac 12.000 de km in 3 luni, deci pot face amortizarea in 6 luni conform calculelor tale.

Edited by Esperatul
Link to comment

1.Poti modifica cifrele din tabelul date de intrare si o sa vezi care este efectul (totul e functional si se recalculeaza).

 

2.Revizia la 15.000Km este impusa la prin contractul de achizitie a instalatiei.

Daca arunci un ochii pe hartiile de garantie de pt instalatii GPL, furnizate de majore, ro group, romano autogas, etc o sa vezi ca trebuie sa faci revizie la 1.000km(de obicei gratuita)

apoi din 15.000 in 15.000 de km (la cca 450.000 lei in momentul de fata). Nu faci chestia asta pierzi garantia. Dupa fiecare revizie se completeaza in certificatul de garantie, nr de km, si alte date ...

 

3. 2-3 minute de ralanti pe benzina? E relativ cu temperatura de afara. Vara la 30de grade poate e destul.

 

4. Agentul termic dupa anumite manuale ale instalatiilor trebuie sa treaca de 50 de grade pentru ca vaporizatorul sa functioneze fara probleme (conform cu manualele unor astfel de instalatii).

Chestia asta se respecta intocmai la instalatiile secventiale (setare implicita).... desi am vazut la atelier cum se modifica aceasta temperatura din soft :thumbl:

 

Sigur ca daca ai posibilitatea sa comuti manual, poate nu te intereseaza temperatura apei din circuit si poti face comutarea la 5 grade, chiar mai putin.

Consecintele sunt: consum mult mai mare de gaz pana se incalzeste motorul, apoi ar putea sa iti inghete vaporizatorul (mai ales daca in circuit nu e antigel), exista chiar riscul sa distrugi vaporizatorul.

Intr-un astfel de caz chiar daca instalatia e in garantie, poti sa uiti de despagubire.

Link to comment

Cu supraconsumul nu e chiar asa. Teoretic, pentru a se pastra performantele supraconsumul pe gaz e in jur de 30% datorita diferentei de entalpie a celor doi combustibili. 25MJ/l gaz, 32MJ/l benzina. Am pus /l pentru ca noi platim la litru, nu la kilogram.

 

Practic insa exista setari mai economice ale instalatiei, incat supraconsumul asta sa fie diminuat chiar si sub cei 15% de care spunea esperatul, insa se pierde la performante. E bine faptul ca asta e lasata o varianta libera in tabel.

 

La mine personal reomologarea instalatiei GPL se face la fiecare 5 ani si habar n-am cat costa... Iar schimb filtru gaz + membrana vaporizator costa 70€, insa nu am inca idee la cati km trebuie facut. Stie cineva?

 

 

@Sorin La mine conform datelor constructorului trecerea pe gaz se face cand apa atinge 35 grade. Daca e mai rece, nu o pot obliga sa treaca pe gaz. O pot convinge din comutator sa intre pe benzina, insa pe gaz intra doar daca apa a depasit 35 grade (teoretic). Practic, am senzatia ca asteapta chiar mai mult, si uneori imi trece de capul ei inapoi pe benzina, si revine pe gaz o cateva secunde mai tarziu.

Edited by mr_
Link to comment
1.Poti modifica cifrele din tabelul date de intrare si o sa vezi care este efectul (totul e functional si se recalculeaza).

 

2.Revizia la 15.000Km este impusa la prin contractul de achizitie a instalatiei.

Daca arunci un ochii pe hartiile de garantie de pt instalatii GPL, furnizate de majore, ro group, romano autogas, etc o sa vezi ca trebuie sa faci revizie la 1.000km(de obicei gratuita)

apoi din 15.000 in 15.000 de km (la cca 450.000 lei in momentul de fata). Nu faci chestia asta pierzi garantia. Dupa fiecare revizie se completeaza in certificatul de garantie, nr de km, si alte date ...

 

3. 2-3 minute de ralanti pe benzina? E relativ cu temperatura de afara. Vara la 30de grade poate e destul.

 

4. Agentul termic dupa anumite manuale ale instalatiilor trebuie sa treaca de 50 de grade pentru ca vaporizatorul sa functioneze fara probleme (conform cu manualele unor astfel de instalatii).

Chestia asta se respecta intocmai la instalatiile secventiale (setare implicita).... desi am vazut la atelier cum se modifica aceasta temperatura din soft :thumbl:

 

Sigur ca daca ai posibilitatea sa comuti manual, poate nu te intereseaza temperatura apei din circuit si poti face comutarea la 5 grade, chiar mai putin.

Consecintele sunt: consum mult mai mare de gaz pana se incalzeste motorul, apoi ar putea sa iti inghete vaporizatorul (mai ales daca in circuit nu e antigel), exista chiar riscul sa distrugi vaporizatorul.

Intr-un astfel de caz chiar daca instalatia e in garantie, poti sa uiti de despagubire.

 

Pai stai un pic, tu acolo ai scris "Revizie periodica a inst GPL conform legislatiei in vigoare" la 15.000 ceea ce e fals. Faci revizia asta cat e in garantie, dar nu e nici o lege referitoare la obigativitatea acestui lucru. Dupa ce ai iesit din garantie, nu mai ai treaba.

 

Cand ziceam 3 minute la relanti, ma refeream iarna la -10 grade de ex. In 3 minute de la aceasta temperatura la relanti, temperatura agentului termic va ajunge in circuit la peste 40 de grade. Asta ii permite si unei instalatii de calitate redusa sa functioneze. Daca afara sunt 30 de grade, dupa 1 min poti trece linistit pe gaz. Dar tu cat crezi, ca stai 10 minute la relanti sa se incalzeasca masina?

Cum sa nu ai antigel in circuit? Pai daca nu ai antigel in circuit, iti faci probleme mai tarziu pentru vaporizator, intai te intrebi de ce curge apa din motor.

Edited by Esperatul
Link to comment

Ar trebui sa o crezi, o sa-ti explic, sper pe inteles.

1. Cum procedeaza oamenii iarna la dezapezirea masinii? Pornesc motorul , si dupa aprox 3 minute cat dau zapada pornesc caldura in masina spre parbriz pentru dezghetare. Dupa aceste 3 minute, temperatura apei trebuie sa treaca de primul semn(daca ai termostatul bun).

2. Randamentul la motoare termice este de max 40-45%. Deci la o masina de 70 de kw, acesti 70 de kw sunt obtinuti la turatia de aproximativ 5 ori mai mare decat cea de la relanti, prin pierderea a inca cel putin tot 70kw prin caldura degajata. La relanti macar 10kw sunt disipati sub forma de caldura. Circuitul de racire al motorului cu termostat inchis are aprox 4-5 litri. Tu zici ca in 3 minute ceva gen 10kw nu poate aduce 4-5 litri de antigel la 40 de grade? Ma indoiesc.

 

Oricum dupa aprox 3 minute de mers la relanti, daca apa trece de primul semn inseamna ca poti trece pe gaz linistit.

Taicamiu porneste direct pe GPL la orice temperaturi, si la -15 grade si nu a avut nici o problema in mai mult de 5 ani si 150.000 km. Doar ca are instalatia buna. Si nici consumul nu a sarit.

Edited by Esperatul
Link to comment

Daca instalatia e montata corect, adica in circuit cu termostatul temperatura in vaporizator ajunge repede la 35 de grade! Apoi vara la 30 de grade pornirea se poate face direct pe gaz.

Oricum, tabelul nu tine cont decat de anumiti factori, mai poti pune in balanta uzura suplimentara a motorului, dar per ansamblu parerea mea este ca o instalatie GPL este rentabila.

Mai nou, imi spunea un partener de afaceri zilele trecute, Italia plateste 1/2 din costul instalatiei GPL, iar proprietarul plateste mai putin la impozit, masina trecand in alta clasa de poluare.

Link to comment

E adevarat, in Franta si in Belgia e la fel. O instalatie GPL costa cam 2200-2600€ (cu tot cu manopera si omologare) si cam 2000 ii capeti inapoi prin scutirea de impozit. In plus, masinile pe gaz se incadreaza la o grupa fiscala mai mica fata de cele pe benzina. Avantajul mare la capitolul asta e pentru cei cu motoare mari, la motoarele mici tot pe acolo ramai in materie de taxe.

 

@esperatul Nu toti cei 10kw se duc in incalzitul apei. O parte se pierd prin gazele de esapament, o parte prin schimb termic direct motor-aer, si o parte pentru incalzit motorul in sine. Tre' sa incalzesti si cateva zeci de kile de fier, nu doar cei 5 litri de apa. In plus, daca bagi incalzirea de interior se incalzeste si mai greu.

 

Io daca pornesc incalzirea/dezaburirea, nu ajung sa trec de prima linie a termometrului in 3 minute nici daca temperatura exterioara e peste 0 grade, chiar daca termostatul e ok (furtunele tur/retur de la radiator raman complet reci, deci termostatul e inchis). De obicei o las cam un minut si apoi plec, si in cateva sute de metri intra gazul. Daca stau pe loc se incalzeste mult mai tarziu decat daca merg.

 

@mircea Eu nu pot porni pe gaz indiferent de temperatura aerului, apei sau a coroanei solare :( Porneste oricum pe benzina, si daca considera ECM-ul de la koltec ca poate trece pe gaz trece cateva secunde dupa ce a pornit, daca nu, pot sa ma fac si matanii la el ca degeaba. O pot obliga sa mearga pe benzina, insa pe gaz, doar daca e nenea ECM marca Delco de acord.

Link to comment

Pai nu intra toti cei 10kw in temperatura antigelului, dar avand in vedere rolul lui de a prelua temperatura in plus generata de exploziile din cilindri, cred ca preia suficienta temperatura cat sa pormita trecerea pe GPL in 3 min. Faza e ca daca pornesti dezaburirea/incalzirea in aceste 3 min n-ai facut nimic.

Link to comment

Asta ziceam si io :)

Io bag incalzirea abia dupa ce intra gazul. Ca sa incalzesc habitaclul si subsemnatul vreau sa ard gaz ieftin, nu benzina accizata de comunistii astia > :)

Hai ca exagerez. Faza e ca am de urcat o panta tapana la cateva sute de m de casa si prefer sa ajung acolo cu uleiul cat mai cald :)

Edited by mr_
Link to comment
Practic insa exista setari mai economice ale instalatiei, incat supraconsumul asta sa fie diminuat chiar si sub cei 15% de care spunea esperatul, insa se pierde la performante.

Daca instalatia este prevazuta cu "controler de sonda lambda", atunci nu exista "setari economice", deoarece raportul optim aer/gaz este de aprox. 17,3/1 fata de 14,7/1 cat este pe benzina, adica un consum cu ~ 18% mai mic (cu pierderea de putere data de energia specifica ~ 66% din valoarea pe benzina). Controlerul este de fapt un "shift level" care din tensiunea data de sonda lambda la un raport de 17,3/1 genereaza la ECM o tensiune echivalenta unui raport 14,7/1. Fara acest dispozitiv consumul este aproximativ la fel deoarece amestecul este mai bogat si puterea motorului ramane aproximativ aceeasi. Dar si in cazul acesta se poate monta un robinet de dozare fixa a amestecului din care se poate scadea consumul.

Singura setare pentru economie este acea "cut off", intreruperea injectiei de gaz pe timpul decelerarii, similara cu functia din ECM pentru benzina.

 

Modificat ulterior datorita unei erori de editare.

Edited by tolin_afc
Link to comment

Hai ca am facut experimentul.

1. Luat termometru si mers la masina care nu a fost pornita de 3 zile. Afara sunt cam 6 grade.

2. Pus senzor in vasul de expansiune.

3. Pornit masina pe benzina si lasat 3 minute, dupa care oprit.

Constatari, termometru arata 38 de grade. Tevile spre GPL erau caldute, chiar si o instalatie de proasta calitate (a mea) a mers apoi pe Gaz. Dupa 10 secunde de mers de gaz am trecut la loc pe benzina si am repornit cronometrul. La 4 minute jumate termometrul arata 49.5 grade. La 5 minute arata 53.8 grade.

 

Puncte care m-au defavorizat:

1. Pompa de apa e pe duca

2. Am mult antigel peste limita pentru ca pierde pe undeva.

3. Sistemul nu a fost presurizat

4. Instalatia de racire la espero are 8 litri.

Link to comment

@ Tolin M-am referit la o "setare economica a instalatiei", nu a "ecm-ului".

Se poate merge fara probleme cu un amestec mai sarac decat cel stoichiometric. E drept, nu poate fi saracit oricat datorita aparitiei detonatiilor, insa poate fi saracit suficient cat sa scada consumul 10 la 8 de exemplu.

 

Eu am doua ECM-uri. Unul pentru gaz, unul pentru benzina. Cum sa ma conectez la cel de gaz inca n-am reusit sa aflu :( O sa trag cu ochiul cand fac revizia instalatiei.

Link to comment

Tot la instalatie m-am referit si eu. ECM-ul OEM functioneaza in continuare si pe gaz, cu toate functiile, "prostul" nu stie ca se merge cu alt combustibil. Doar comenzile la injectoarele de benzina sunt suspendate exterior. Din acest motiv trebuie sa fie pacalit prin controlerul de sonda lambda. Controlerul (ECM este o denumire pretentioasa pentru el) pentru gaz este mult mai simplu si poate fi setat din exterior prin interfatare la un computer. Programele de setare, cat si update-uri de firmeware, sunt livrate in regim free de catre producatori. Am realizat interfata de conectare si se afla in dotarea a doi membri (Wolfman si ovi_jer). Deocamdata, datorita conjucturii, Wolfman este singurul care si-a setat singur instalatia.

Link to comment

Potentiometrul tine loc de sonda lambda indirecta, asa ca se reduce la cazul anterior. Reglajul se face pe benzina.

 

Ulterior: si cum masurai temperatura lichidului de racire in primele N minute, cand termostatul era inchis ?

Edited by tolin_afc
Link to comment

Instalatia ta n-are controler de sonda ? Nu-i problema, cu un releu si un "multitur" te poti aranja. Cred ca ovi_jer cu scanerul lui te aranjeaza la fix.

Edited by tolin_afc
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 

×
×
  • Create New...