Jump to content

Indicator suplimentar - voltmetru


Recommended Posts

Ma bag si eu ca musca-n lapte...

 

Eu as pune un ampermetru (digital) pe plusul bateriei. Unul tapan, gradat de exemplu intre -50 si +50A. Asta ofera mai multe informatii. Sa spunem, + indica curent dinspre "masina" (adica, alternator) spre baterie, si - invers. In felul asta ai mai multe informatii:

 

Cand pui contactul si dai la cheie, o valoare cu - babana - curentul supt de demaror. Daca nu e babana, inseamna baterie descarcata, nu face fata.

 

Dupa ce porneste, trebuie sa o valoare cu +, care scade incet si se duce spre 0 in timp (alternatorul incarca, cand valoarea e 0 inseamna baterie incarcata)

 

Daca ai valoare negativa cu motorul mergand, inseamna fie ca alternatorul nu face fata la statia audio :D fie s-a paradit si mergi pe baterie...

 

Te ajuta si sa-ti dai seamna daca ai o pierdere de curent pe undeva, si eventual cat e de mare (daca ai o valoare cu - chiar si fara contact)

Link to comment

Exista asa ceva dar apartine de tehn. militara sovietica si este analogic avea un sunt baban inseriat pe baterie iar la aparat plecau doua fire subtiri aparatul in sine era milivoltmetru cu acul pe mijloc ca un galvanometru iar stanga dreapta +si - (incarcare descarcare)

Link to comment

nu prea isi are sensul un ampermetru... pt ca in momentul in care o baterie scade la rece sub 11V automat nu prea mai are curent de pornire (nici V nici A)

mai e o idee acel voltmetru analog de Aro, sau Dacie etc - dar e greu de integrat in consola

Link to comment

Corecta chestia cu "solutia" sovietica. Asa e, cam aduce... de fapt e inspirata dupa fostul meu Moskwich care avea asemenea un asemenea ampermetru de la mama lui. M-am invatat sa-l folosesc, iar cand l-am paradit (povestea e mai lunga) am instalat altul cu aceeasi functie.. :)

 

@Makdat

Desi sovietica, chestia asta te ajuta sa afli si DE CE a picat bateria. Poti depista o problema de alternator (desi probabil pentru asta exista un martor la bord), o baterie dusa sau o pierdere de curent cu motorul oprit.

Link to comment

de acord dar in 95% din cazuri alternatorul nu da tensiune suficienta daca are vreo problema - si iti dai seama usor daca e o problema -

 

pentru cele 5% cazuri e bun ampermetrul de care vb

Link to comment

si daca eu vad ca imi baga 10A si consumatorii imi iau 9.5 amperi, inseamna ca e bine?

Aplicati legea lu Kirkhoff intr-un nod si veti afla cat intra in baterie in timp ce acul indica 10 amperi

in timp ce altii stiu tensiunea la bornele bateriei...

Link to comment

@Makdat

Pe mine m-a ajutat sa depistez problema inversa. Mi se paradise regulatorul si alternatorul baga constant 35A. In cateva minute imi fierbea bateria. Chestia asta nu e semnalizata de martorul de bord, poti strica o baterie "nevinovata" fara sa stii ce s-a intamplat de fapt.

 

@Zli

Eu n-am inteles, e prea metaforic mesajul tau... poti sa mai explici o data? :redface:

Link to comment

Indicatorul meu cu trei leduri a fost pe Dacie si s-a facut util in trei randuri :1 -mi s-a rupt cureaua ,2-releu de incarcare defect,3-baterie decedata subit ! Adevarul este ca un voltmetru analog ar fi mai indicat (astept sa imi vina! ) :) >-

Link to comment

montajul ala care se infige in bricheta e cat se poate de inexact.

eu am legat voltmetrul meu in paralel cu bricheta si pot spune ca raporteaza cu 0,3 v mai putin decat daca e legata direct la baterie.

mentionez ca voltmetrul masurat in paralel cu multimetrul FLUKE de la facultate avea o eroare de maxim 0,3 A

Link to comment

Desi ultima mentiune m-a lasat ca pe Fulga, iar afirmatia din debut te induce in eroare, o chestie interesanta se poate totusi deduce.

Daca vreti sa masurati ceva, asigurati-va ca masurati acel ceva, adica verificati ca nu cumva sa existe perturbatii "pe fir".

In cazul nostru, daca vrem sa masuram bateria, in speta tensiunea pe baterie, va trebui sa fim siguri ca acolo unde ne conectam, tensiunea nu este afectata. Aceasta se poate intampla din cauza altor consumatori, consumul acestora traducandu-se intr-o cadere suplimentara de tensiune pe circuitul une ne-am conectat. Este posibil ca pe circuitul de bricheta (in exemplul de mai sus) sa existe o cadere de tensiune de 0,3 V sau mai mult din cauza curentului consumat de bricheta sau un alt consumator cu care aceasta "imparte" vreo bucata de sarma pana la baterie.

Deci, daca chiar vreti sa masurati si nu doar sa aveti ceva frumos colorat aprins verificati cat de bun este locul de conectare ales masurand tensiunea (fata de masa) in "gol" fara nici un alt consumator "aprins" sau in "sarcina maxima" cu toti ceilalti consumatori aflati pe acelasi circuit (schema electrica e esentiala) porniti. Daca variatia tensiunii intre cele doua cazuri nu va satisface, cautati alt loc sau trageti un circuit separat direct de la baterie.

Consumul produs de ledul sau dispozitivul pe care vreti sa-l puneti este de regula neglijabil (exceptand cazul cand vreti sa verificati tensiunea bateriei cu o spirala de resou).

Edited by Abram Burel
Link to comment

@abramburel - cred ca orice loc din instalatia masinii este "perturbat" - pentru ca nu prea sunt circuite "singure" - toate impart siguranta intre ele sau vreun releu ceva... eu personal as vedea acest voltmetru legat direct la bornele bateriei - ca sa fie eroarea minima

 

@pesteimputit - e mare diferenta de 0,3V - eu la SuperNova am incercat chestia asta si dif era de sub 0.1V - dar bricheta e legata pe direct - e posibil ca diferenta gasita de tine sa se datoreze faptului ca la Daewoo bricheta e prin contact legata (Accesorii)

Edited by madkat
Link to comment

Eu raman la opinia ca solutia sovietica e cea mai buna, pentru ca da cele mai multe informatii. Voltmetrul la bornele bateriei nu spune decat cu motorul oprit daca bateria e ok sau ko.

 

Ampermetrul sovietic spune:

Motor oprit - valoare mare -> pierderi de curent

- valoare mica -> consum ok

Motor pornit:

Curent + la inceput, 0 pe parcurs -> baterie ok, alternator ok

Curent - constant -> alternator ko sau pierdere de curent tapana

Curent + constant -> regulator alternator ko sau baterie ko

Link to comment

Si voltmetru "capitalist", chiar doar cel cu leduri poate spune cam acelasi lucru daca e proiectat cu grija.

Este doar o chestie de "gust" ergonomic: daca esti minitehnicus si vrei sa vezi tot felul de indicatoare vei ajunge la ceva "sovietic" (eventual cu... fata umana), altfel, te vei multumi cu un indicator discret bun/atentie/prost.

Link to comment

Pentru masinile moderne, fara voltmetru analogic, prefer solutia voltmetrului digital. Pai cum sa pui fieratania aia de voltmetru in bordul unui Kalos, de exemplu? O sa stea ca nuca in perete! Pt panoul de control al unei locomotive ar merge :D

Mergand pe solutia masurarii tensiunii, trebuie stiute niste particularitati ale sistemului de pornire, incarcare si ale acumulatorului cu Pb:

 

Tensiunea la gol a unei baterii incarcate 100% este 12.72V, iar la o incarcare de 20% aceasta tensiune atinge 12V, pornirea motorului pe timp de vreme calda mai fiind inca posibila. Pe geroasa de crapa pietrele, o baterie incarcata 100% nu isi poate folosi intreaga capacitate, pornirea motorului devenind loterie. Daca voltmetrul digital indica sub 12.7V inainte de pornirea motorului, atunci bateria cu siguranta este descarcata, sau exista ceva scurgeri parazite de curent! In acest caz, dupa pornirea motorului si pana la incarcarea bateriei, tensiunea din instalatie va fi in jur de 13.5V, iar relanti-ul va fi mai in sarcina, deoarece alternatorul este asaltat de bateria insetata! Dupa ce bateria s-a incarcat, tensiunea din instalatia electrica ajunge la valoarea nominala, de 14.2 +- 0.2V

 

Pentru a verifica starea de uzura a bateriei dati la automat; tensiunea in acest moment critic nu are voie sa scada sub 10.5V (sistem european) sau 9.5V (sistem american). O scadere drastica a tensiunii indica ca bateria ori are un nivel de uzura avansat, ori este descarcata, ori ambele, intr-o masura mai mica sau mai mare!

Deci pt montajul cu 3 leduri recomand urmatorii parametrii: semnalizarea unei tensiuni de peste 12.5 volti (baterie incarcata peste 75%) sa ziceam printr-un led galben. Acest led va lumina permanent, atata timp cat bateria este incarcata satisfacator, avand deci si functie "anti-sulfatare". Urmeaza led-ul verde, care trebuie sa se aprinda la tensiuni de peste 13.5V, indicand ca alternatorul incarca, facand fata consumatorilor din instalatie. Urmeaza led-ul rosu, care se va aprinde la tensiuni de peste 14.4V, semnalizand o situatie deosebit de periculoasa, si anume blocarea releului de incarcare pe deschis! In aceasta situatie trebuie intervenit imediat, deoarece bateria este amenintata cu moartea! Aceasta situatie este foarte rara, dar nu si imposibila! Mult mai des poate fi pe dos, diode arse in alternator sau releu incarcare ars, rezultand tensiune scazuta in instalatie, sau "mers pe baterie" in limbaj de garaj!

Functia anti-sulfatare este o ineptie. Bateria se sulfateaza daca este lasata mai mult timp in pace intr-o stare mai buna sau mai proasta de incarcare. Ea nu are nevoie de consum permanent, deoarece un curent de cativa zeci de mA este insignifiant in comparatie cu curentul ei propriu de autodescarcare, care o poate descarca total in cateva luni de "stat pe bara".

Link to comment
  • 4 weeks later...

Am gasit o schema cu lm3914 care nu are nevoie de alimentare separata:

 

http://www.electronics-lab.com/projects/au.../009/index.html.

 

Pe de alta parte, am gasit si un ampermetru -20, +20, dar e prea mult pt ce am eu nevoie.

Acul variaza prea putin, consumul in cazul meu nu prea depaseste 6-7A, asa ca citirea si interpretarea este dificila.

Link to comment
Eu raman la opinia ca solutia sovietica e cea mai buna, pentru ca da cele mai multe informatii. Voltmetrul la bornele bateriei nu spune decat cu motorul oprit daca bateria e ok sau ko.

 

Ampermetrul sovietic spune:

Motor oprit - valoare mare -> pierderi de curent

- valoare mica -> consum ok

Motor pornit:

Curent + la inceput, 0 pe parcurs -> baterie ok, alternator ok

Curent - constant -> alternator ko sau pierdere de curent tapana

Curent + constant -> regulator alternator ko sau baterie ko

Solutia ampermetrului sovietic este de multe ori periculoasa. La Moskvitch, unde era asa ceva, tot consumul electric al masinii trecea permanent prin ampermetrul din bord, ceea ce facea sa se incinga si sa topeasca bordul. Bine, in cazul masinilor moderne s-ar putea face protectii suplimentare, dar ca si improvizatie nu e recomandabil.

Link to comment

Nu trece tot consumul, ci numai ce da (sau trage bateria). Daca masina e ok, 99.99% timp trec doar cureti slabi, de 2-3 amperi. Curent mare trece doar la pornire sau daca bateria e foarte descarcata.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 

×
×
  • Create New...