Jump to content

SUBturat vs SUPRAturat


Shenck

Recommended Posts

... sarcina mare a motorului pe durate ridicate la turatii mici duce la incalziri mari a chiulasei si tot odata a uleiului...

 

Exact, e un argument foarte bun =D> , ungerea ca ungerea dar ce te faci cu caldura, fiindca apa nu mai circula la fel de repede prin chiulasa la turatii mici!

Link to comment
  • Replies 290
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Subturarea prelungita duce la misfire. Daca la motoarele vechi ii durea in basca sau in piscina, la cele noi duce la deteriorarea catalizatoarelor.

 

Dar pe mine ma intriga altceva: toata lumea afirma ca este moderata in raport cu exploatarea motorului. Pai, daca-i asa si plaja de turatie permisa este intre ~ 1000 si 6000 rpm, ce cauta la una dintre extreme, cand o logica simpla iti releva cifra de 3500 rpm ? Deloc intamplator este faptul ca la acesta turatie motoarele noastre se simt cel mai bine, randamentul este maxim si consumul specificl este minim.

Link to comment

(48 km/h (1400 rpm), ca sa fim exacti)

 

Raspunsul e simplu: ca sa pot curata bujiile pana ajung acolo si pentru a putea frana cu a III-a pana la stop !

Link to comment

Pai, sa lipseasca martie din post? :)

Trebuie sa recunosc ca intr-o perioada in cand am tinut-o mai sus (nu a fost a avut oaresce tendinta de a merge mai cu... compromis optim (performanta/consum). Chestia este ca perioada asta a fost o intamplare generata de o modificare temporara a traficului, care mi-a permis sa pot accelera ceva mai vioi. Pe de alta parte a fost o perioada prea scurta (mai putin de 2 saptamani) pentru a putea determina mai exact efectele.

Sincer, nu m-ar deranja sa pot si eu accelera "normal". De exemplu. sa duc masina in 3000 in a II-a. In drumurile cotidiene spr servici, lucrul asta este practic imposibil. Din cauza puterii mai mari dezvoltate si a raportului de transmisie, pur si simplu nu ma pot "inscrie" in coloana. Ar trebui sa conduc "chopat", ceea ce e foarte inconfortabil (ca sa nu zic nesanatos) pentru gat si ce sta pe el. Motiv pentru care a trebuit sa-mi adaptez stilul si sa conduc intr-un regim in care am ceva mai putina putere astfel incat acceleratia mea sa fie "aliniata" la coada in care sunt.

Este daca vreti, ceva asemanator cu si oarecum pe invers decat demararea pe alunecus.

Asta imi aduce aminte de o experienta mai veche de pasager intr-un dgipan cu care am fost spre padurea Baneasa. Portiunea de la aeroport pana la cotitul spre Zoo a fost un chin. Avea monstrul o herghelie atat de mare si de bruta, iar cutia era etajata intr-un asemenea hal incat:

- intr-a treia daca ciupeai un pic acceleratia ziceai ca-ti iei zborul la 60 kmph si era atat de mica cursa pedalei la viteza asta incat n-o puteai mentine constant, trebuia chopata

- daca bagai a patra, depaseai cu mult limita legala

Soferul era unul profesionist, nici pe departe eu, dar a recunoscut ca n-a condus decat de cateva ori hardughia si inca nu s-a acomodat cu ea. O fi zis el mai multe, dar atata memorie am alocat eu :)

Link to comment
  • 4 weeks later...
lasa-l @MikeTekRacing, nu vezi ce s-a cumpit benzina, ca de aseara tot calculez in cat timp imi scot bani ce-i dau s-o trec pe gaz (6-7 luni la preturile de acum se pare)

nu mai zic cat consuma.. ca o sa-mi sara in cap altii ca fac reclama loganului (indirect!)

 

Mda... de aia tot zic eu de Loganul ala diesel

 

eu nu inteleg ce cauti sa afli/demonstrezi...

e clar ca lumina zilei ca o sa ai o uzura mai mare daca mergi la 5.000 fata de mersul la 3.000. pentru o distanta de 1km motorul se va invarti mai mult=> mai multe frecari etc.. ce are asta cu uleiul scump? iti pui ulei scump ca sa protejeze motorul, sa tina mai multa vreme. nu sa il faca failure-free.

la fel si garantia...mda, o sa ti-l schimbe in garantie..si ce, o sa ai vreo multumire? uite dle ca i-am facut?

orice motor (de masina normala, fara pretenii sport) de pe lumea asta e facut sa functioneze ok in toata plaja de ture si cel mai bine la ture "moderate"

nu se merge subturat ca se strica (adevarat)

nici supraturat nu se merge ca ai iar uzuri mari (iar adevarat)

 

daca motorul are relantiul la 1.000 (aprox) si rosu la 6.000, turatiile de 3-4.000 sunt ok, nu ai nici o problema. n utb sa mergi ca taximetristii la 1.200rpm in a 5a si nici ca pilotii la 5.500 in vit 1 si 2 mereu.

 

si totusi... taximetristii aia stiu ei ce stiu daca merg cam subturat! Probabil ca obtin un consum foarte mic. Si daca ati observat, ei nici nu accelereaza "in draci" niciodata... asta spune multe!

Oricum, sper ca la un condus moderat, Cielo cu GPL sa fie o optiune! (INCA).

Link to comment

N-ai inteles Cristian.. Mergand cu a 4-a la 50 nu faci decat sa ridici consumul, sa incalzesti motorul, si sa te bucuri de o ungere proasta.

1. Postul meu cu gazul e de prin 8 septembrie, cand scumpirea combustibilului facea valuri;

2. Eu am alt motor, nu cel de Cielo Euro 3;

3. Nu am pus gaz(desi nu e o afacere proasta), si nici n-am trecut la logan :)

4. Si nu in ultimul rand, reclama la logan era o gluma; Cum zice si Sato, forumul nu e bun cand citesti pe sarite, si legi aleator intre ele posturi din diferite topicuri si vremuri, in speranta de a-ti demonstra (desi un exemplu poate doar infirma) concluzia din ochii tai ;)

Edited by Tommy
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ar fi interesant sa auzim parerea cuiva care conduce o masina cu transmisie automata. La ce turatie schimba aceasta, care este turatia motorului dupa schimbare? Sunt doua intrebari la care mi-ar place sa aud raspunsul.

Cineva?

Edited by balanel
Link to comment

Eu pot da doua exemple:

 

Cielo automat schimba la apasare usoara a acceleratiei in jur la approx 1800-2000 rpm.

Toyota Landcruiser merge pana in 100 km/h aproape numai intre 1200-1500rpm. Are 5 viteze si motor diesel de 3l.

 

E greu de facut comparatie ca nu au aceleasi demultiplicari ca si manualele. Ideea este ca la apasare usoara schimba repede dar daca apesi, sa zicem, la jumate pedala, schimba la 3000-4000 rpm.

Link to comment

Subscriu la ceea ce a zis alx la faza cu demultiplicarile cutiilor. Mitsubishi pajero automat schimba cand accelerai usor intre 2000-2500 , dar daca ii calcai acceleratia brusc se ducea mult mai sus . Era vorba de varianta pe benzina , dar nu stiu capacitatea cilindrica.

Link to comment
si totusi... taximetristii aia stiu ei ce stiu daca merg cam subturat! Probabil ca obtin un consum foarte mic. Si daca ati observat, ei nici nu accelereaza "in draci" niciodata... asta spune multe!

Pai, la ce subturat umbla ei nici n-ar putea accelera vreodata. In privinta cunostiintelor despre motoare termice am rezerve mari, nu l-ar exploata asa.

Link to comment

Totusi si taximetristii le calca, ia sa vedeti cum merg cand au foame de bani si stiu ca sunt multe comenzi pe interval... Poate nu merg cu ele foarte sus in ture, dar le cam ard, ceea ca ma face sa ma gandesc ca le creste rau consumul (accelerari puternice in plaja de turatii joase...)

 

Cielo automat al meu schimba la un mers calm un pic peste 2000, pe la 2200-2300. Asa cum spuneati, se schimba treaba cand acceleram mai tare.

Link to comment

Am condus eu un kalos automat 1.4, 16V si schimba cam cum schimb si eu manuala, undeva la 3000-3200 (si cadea pe undeva pe la 2500). Nu am incercat sa-i dau blana dar tind sa cred ca nu ar fi schimbat sub 6200.

Link to comment

Cielo automat are 3 trepte, espero 4, si complet alte rapoarte de transmisie (la majoritatea masinilor se pastreaza regula) fata de cutia manuala. Ce legatura are turatie de schimb la AT (mica sau la kickdown) cu cea de la MT?

Link to comment

Notiunea de subturat este relativa si la sarcina motorului. Atunci cand presiunea absoluta din galeria de admisie este de 24 kPa, 1400 rpm in treapta a V-a este o joaca pentru motor. Ca sa-ti dai seama de nivel, la ralanti sunt vreo 33-34 kPa, iar in treapta a III-a pe la 3500 rpm se ajunge si la 88 kPa. Te-ai inselat, daca ai crezut ca n-am monitorizat situatia. Din acest motiv imi montez si indicatorul de sarcina pe bord.

Link to comment
  • 2 months later...

Am ales sa merg subturat, dupa ce, citind acest subiect, unde parerile sunt impartite, m-am decis sa fac un test de o saptamana, sa vad cum se comporta motorul subturat.

Rezultatul a fost scaderea consumului de la 7.8 - 8.3l/%, pana la 7.3 - 7.5l/%.

Bineinteles ca accelerez foarte progresiv (de aceea am mereu frigiderul plin de carne :D - prin amabilitatea colegilor de trafic). In ceea ce priveste uzura motorului, in conditiile in care folosesc un ulei de 70ron/l, cred ca la banii astia ar trebui sa protejeze motorul in orice conditii de utilizare.

Edited by balanel
Link to comment
Rezultatul a fost scaderea consumului de la 7.8 - 8.3l/%, pana la 7.3 - 7.5l/%.

Bineinteles ca accelerez foarte progresiv (de aceea am mereu frigiderul plin de carne :D -

Aceasta scadere de consum poate fi pusa pe seama faptului ca accelerezi in ritmul titanic-ului nu neaparat pentru ca mergi mai jos in turatie. Asa ca pleaca cu 1500rpm de la semafor, ce conteaza ceilalti fraieri din spatele tau care vor si ei sa ajunga la destinatie, tu faci economie de 3 roni la 100km!

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

 

×
×
  • Create New...